Ringer man hemförsäkringen och berättar vad som hänt blir dom irriterade, dom har ingen förståelse för att bostadsrättsföreningar kräver pengar av bostadsrättsinnehavare utan att kontakta respektive hemförsäkring. Det är ju för att undvika ekonomiska överraskningar som man tecknar en försäkring. Föreningar kommer med egna avskrivningsregler och skrämmer upp boende i stället för att som sig bör kontakta respektive hemförsäkring. Någon borde skämmas.
Snälla sluta håna lägenhetsinnehavaren med era inlägg om hyreslägenhet, det känns inte bra. Det finns pengar för att åtgärda detta men det är långt ifrån alla som skulle ha det.
Kan någon förklara detta uttalande från besiktnings protokoll ” Orsak :Till höger om badrumskåp sitter även en del kakelplattor löst” . Detta är flera meter från fuktkällor som dusch och bad, hur kan det vara orsak? Dom kakelplattor som lossnat finns i stort sett inget fix kvar på utan det sitter på väggen och bakom fix sitter en orörd fuktspärr.
Jag är ingen speciallist på fuktskador men har bott i bostadsrätt enda sedan jag lämnade föräldrahemmet, har genomlidit tre renoveringar av badrum. Kastat ut både mattläggare, styrelse och förvaltare för att jag inte fått golv fuktmätt på rätt sätt, när så skett fick jag rätt. Har själv suttit i styrelse i föreningen och under några år jobbat som fastighetsskötare så en del har jag sett. Många fuktskadade kaklade väggar har jag sett, men aldrig där kaklet ramlat ner så jag vill antyda att är det rätt utfört så ska inte kakel ramla ner på grund av fukt.

Fast vänta nu blir det lite förvirrat.

Bostadsrättsföreningar har antingen kollektivt avtal med bostadsrättstillägget som en gruppförsäkring som då påförs ordinarie månadsavgift. Eller så har kunden själv en hemförsäkring och har då möjlighet att välja bostadsrättstillägg i detta.

Oavsett vilket scenario som gäller i detta fallet skulle jag aldrig lämna ut uppgifterna huruvida försäkring finns eller ej såvida det inte är försäkringstagaren själv som ringer och anmäler skada. Då avtalet är med den enskilda försäkringstagaren har inte föreningen någon rätt eller anledning att direkt kontakta oss som försäkringsbolag. Detta om vi diskuterar ärenden som eventuellt kan anses vara en skada som omfattas av skydd i bostadsrättstillägget.

Däremot har föreningen en fastighetsförsäkring hos försäkringsbolagens företagsavdelning, denna försäkring är den som kan träda in vid oförutsedda händelser såsom fuktskador i stomme etc.

Att kakelplattorna åker av kan mycket väl vara (jag finner tom detta alternativ mer rimligt) pga dåligt genomförd badrumsrenovering. Troligtvis har fixet hunnit brinna redan och därför inte fäst på ett korrekt sätt vid plattsättningen. Då kan man få fram detta fenomen du beskriver med att plattor släpper och fixet endast sitter på vägg.

Denna skada är då att anse som att plattsättningen är felaktigt utförd. Den boende ansvarar för tätskiktet och därför också för utförandet av detta. Så i erat fall förstår jag fortfarande inte vad du förväntar dig av föreningen eller oss som försäkringsbolag. Jag hade resonerat på samma sätt som din skadetekniker gjort att det är troligt byggfusk. Sen hade jag undermedvetet noterat åldersavdragen och insett att badrummet har ett nollvärde för oss vilket innebär att vi kan erbjuda sanering och torkning. Detta hade jag inte ens tagit upp med dig som kund då du redan fått ett sådant erbjudande från föreningen vilket är mer fördelaktigt än att ni med åldersavdraget skall få bekosta hela själva och vi som försäkringsbolag ersätter för saneringen.

Däremot som svar på din ursprungliga fråga så absolut har du rätt att anlita annan för utförande av ytskiktet och även välja egna material. Det är din rätt som ägare av andelen att avgöra ytskiktets beskaffenhet sålänge denna håller sig inom branschgodkända kraven.

Jag ser att min anmärkning om att ifall buffert är svår att spara ihop kanske hyreslägenhet är ett alternativt var lite klantigt skrivet. Som vanligt med internet är det lätt med missuppfattningar och min mening var inte att låta så negativ eller klankande.

Ledsen om det uppfattades som hån vilket inte var meningen.

Min rekommendation är i vilket fall som helst är att ta kontakt med besiktningsmannen och försiktigt försöka få fram varför protokollet ser såpass annorlunda ut mot upplevelsen på plats. Slutresultatet kommer nog bli att ni bör acceptera erbjudandet med alternativet att begära att föreningen utför hela arbetet med tätskikt etc som överrenskommet men istället för att fakturera er för ytskikt så hyr ni in/utför själva ytskikt enligt era önskemål med de materialval som ni vill. Detta om ni själva tror att ni kan komma bättre eller billigare undan. Annars är det bara att låta föreningen utföra jobbet också, kräv att det ska utföras av BKR godkänd plattsättare så att ni vid försäljning kan stå lugna för ett fackmannamässigt korrekt utfört badrum bara

Som sagt ledsen för mitt uttalande om hyreslägenhet och lycka till

MVH Lorant

Jag hade nog missuppfattat detta med hemförsäkringen så det blev helt fel i mitt föregående inlägg.
Hade man sagt att här är det ett dåligt jobb utfört tidigare men detta badrum är i behov av renovering på grund av fukt i golv vid golvbrunn så kunde vi godta det. Nu försöker man skyla att det är fel monterat kakel ,tala om att det inte går att få upprättelse för det är över 20 år gammalt.
Jag frågar mig varför försöker man dölja att det är byggfusk, visste man om det inom den tiden som man kunde reklamera det.
Nu kommer vi nog inte längre med detta utan det blir att betala och få det i ordningsställt.
Ärlighet varar längst.

Var där i går för att träffa en hantverkare som föreningen har rekommenderat. Efter att kontrollerat så kom han fram till att det bara var att montera lösa plattor viket borde stanna på en kostnad av ett par tuen kronor.

Men om ett par plattor har lossnat så är risken att fler gör detsamma. Är det inte lämpligare att göra om allt på en gång?

Tog det verkligen två år att få det där fixat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.