Jag ska riva spånskivan i taket för att sätta gips inför installation av spottar i mitt badrum Tak med bortriven spånskiva som avslöjar underliggande ångspärr och väggisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum med exponerad isolering på väggar, delvis riven spånskiva i tak och synlig ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Precis över spånskivan ligger ångspärren. Ångspärren fortsatte sedan ner på ytterväggarna (de väggar där isolering syns).
Jag ska ha våtrumsmatta på väggarna.
Nu till frågan. Jag ska kompletteta med ångspärr då den gått sönder en del i taket. Jag förstår att jag inte ska ha ångspärr på väggarna då våtrumsmattan fyller den funktionen. Men övergång från vägg till tak blir klurigare. Ska jag dra ner ångspärren någon decimeter på väggarna som "övergång"?

M Möla76 skrev:
Jag ska riva spånskivan i taket för att sätta gips inför installation av spottar i mitt badrum [bild] [bild] . Precis över spånskivan ligger ångspärren. Ångspärren fortsatte sedan ner på ytterväggarna (de väggar där isolering syns).
Jag ska ha våtrumsmatta på väggarna.
Nu till frågan. Jag ska kompletteta med ångspärr då den gått sönder en del i taket. Jag förstår att jag inte ska ha ångspärr på väggarna då våtrumsmattan fyller den funktionen. Men övergång från vägg till tak blir klurigare. Ska jag dra ner ångspärren någon decimeter på väggarna som "övergång"?
Har ett liknande badrum under renovering nu. Du satte ingen ångspärr eller Ångbroms?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.