Har köpt ett badkar från "Svenska badkar" och jag blev lite överaskad över hur de konstruerat avloppet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/66132769/badkarsavlopp.jpg

Det är alltså ett horisontellt vattenlås som kopplas på ett 50 mm rör. Är det någon som ser några problem med den här lösningen? Istället för som jag trodde var standard, ett smalt rör ner i en golvbrunn.

Karet skall byggas in, och det skall vara ett inspektionsgaller, men jag har inte behov av golvbrunnen för annat är badkaret (finns en annan brunn ca 1.5 m bort, i duschen).

Min gissning är att de har skickat med ett horisontellt vattenlås för att man ska kunna koppla in badkaret på t.ex. ett tvättställsavlopp. Det borde inte vara något problem att ta bort det där plaströret och ersätta det med en standarddel av PP-rör som du drar direkt till en golvbrunn utan vattenlås.

Jag ser inga direkta problem med lösningen.

Jag köpte ett Gustavsberg kar för några år sedan, där följde det med ett liknande vattenlås, men även en rörkrök med "pip" för att leda ned i brunnen. Jag hade redan installerat golvbrunn, så det fick bli vattenlås och ned i brunnen. Jag hade troligen kunnat koppla utan vattenlås direkt till brunnen också, men var lite osäker på vilka ytterligare rördelar som behövde införskaffas.

Om jag nu vill slippa golvbrunnen, är det OK att koppla röret (med vattenlåset) direkt till ett 50 mm rör som jag drar upp genom golvet? Eller måste det vara golvbrunn?

golvbrunn är inget annat än ett vattenlås i golvet. Tänk bara på att du måste ha möjlighet att komma åt och rensa vattenlåset oavsett var du nu placerar den.

Det går bra med ett vanligt rör upp genom golvet. Eller ännu hellre ut genom väggen (något mindre risk för fuktskador).

Nej nej nej!
det är inte okey att bara dra upp ett 50 rör ur golvet i våtzon 1, det skall inte göras några rörgenomföringar under badkar eller duschar. Golvbrunn är det enda som skall finnas där

Tommor, är du säker på det? Det innebär ju då att man t.ex. inte får ha en WC bredvid badkaret. Och hela golvet är ju våtzon 1.

Sedan tycker jag att det är rätt korkat att ha ett vanligt avloppsrör som sticker upp ur golvet under badkaret. Vill man av någon anledning istället ha en dusch där så är det ju mycket bättre att ha en golvbrunn.

• Gilla
Rydebjörk
  • Laddar…
Jag är helt säker på det. Inga rör får komma i detta område enligt säkervatten

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppen får gå genom tätskiktet, men inte i bad eller duschplats, och under ett badkar räknas som duschplats.

Krilleman
  • Gilla
Tommor
  • Laddar…
Precis som Krille säger. Inget annat än golvbrunn vid bad/dusch om man ska följa branschnorm. I övriga golvet är avloppsrör godkänt, däremot inga rör för tappvatten. Undantag för tappvattenrör i golvet kan göras om det inte går att lösa på annat sätt, då skall detta dock dokumenteras som en avvikelse under övrigt.

• Gilla
pudjo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, det är ju utom tvivel så att man inte får ha några hål i golvet eller väggen under badkaret enl säkervatten.
Men jag fann den här expertfrågan från 2009: http://www.byggahus.se/varme/120790-badkar-utan-golvbrunn
Där menar VVS-konsulten att det är ok, men det är ju några år sedan.

sulfobus skrev:
Tack för alla svar, det är ju utom tvivel så att man inte får ha några hål i golvet eller väggen under badkaret enl säkervatten.
Men jag fann den här expertfrågan från 2009: [länk]
Där menar VVS-konsulten att det är ok, men det är ju några år sedan.
Säkervatten 2011 är det som gäller ifall du vill följa branschnorm vilket är ett villkor i alla villaförsäkringar.

Däremot finns inga lagar eller föreskrifter som inkräktar på hur du som enskild villaägare vill göra i ditt badrum. Så självklart är det inte förbjudet, dock ska man då inte räkna med någon försäkring utan ansvarar själv vid ev skada.

O
Branchregler skall enligt mig alltid följas... men som sagt ingen kan sätta dig i fängelse för att du inte följer dessa.
Så du får sätta upp plastpåsar på vägg och golv som tätskikt, men du skulle inte få ut ett öre från försäkringsbolaget om (när) det blir en fuktskada.... Ska du sälja huset så kan det bli lite svårsålt...
men du får göra det.... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.