Byggahus.se

Badkar

1. D
    Medlem · Halland · 193 inlägg

davidhell

Medlem
    Tjena

Fråga om badkarsinstallation. Kabellängd ifrån badrum till central ungefär 10meter. Lägenhet. 1.5mm2 kabel. Centralt område. Nuvarande dosor för TM/TT delar på samma rör, varsin 10A SÄKRING för C karaktär. En poliga. Det är 400V mellan faserna i TM och TT så tvåfasgrupp. Separata nollor framdragna. JFB finns.

Nytt badkar ska in. Nedre uttaget ska pluggas. Övre TM uttaget skall bytas ut från stickkontakt till låsbart IP44 brytare typ tvättmaskin. Men badkar kräver 3000W.

Anslutningssladden från badkar har 3faser. L1 L2 och L3 med varsin separat nolla.

Schemat anger att man kan koppla ihop L1 / L2 och N1 / N2. Men kräver som sagt 3000W.

Undrar vad som är bäst i detta läget ?

1.) Koppla in anslutningssladden ifrån badkar på F1 och N1 respektive F2 och N2. Blir väl fel eftersom tvättmaskinbrytaren bara är en polig.

2.) Testa köra på en av 1.5mm2 kablarna. Eller lägga ihop brun / svart från centralen till en av säkringarna/faserna. Och byta ut säkring till 13A ? Blir typ 2990 W och max på badkar är 3000.

3.) Byta ut kablar till 2.5mm2 och höja till 16A en polig säkring.

Allt ska återställas vid flytt härifrån. Men vill ändå ha en bra lösning.

Mvh David

https://m.imgur.com/a/MPPqB
    2 bilder där.

Redigerat 27 aug 2017 15:08
  2. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Med risk för att bli beskylld för att ta fram pekpinnar så tycker jag att detta är ett arbete som du definitivt inte ska göra själv.
    Ta dit en pålitlig elektriker så löser han/hon det på ett bra och säkert sätt.
    Kolla så att firman är godkänd (görs på elsäkerhetsverkets hemsida)
    Jobbet ska inte ta alltför lång tid och det är väl investerade pengar i det här fallet.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det verkar saknas information om förutsättningarna här. Det låter som att du har en infälld dosa som du vill kunna använda som anslutningsdosa, via en brytare som får plats där? I så fall fungerar alt 1 då det finns 3-poliga tvättmaskinsbrytare. Dock känner jag inte till någon med 3 mm kontaktavstånd...

4. D

davidhell

Medlem
    Uffe. Tack för ditt svar. Men är ett forum du är inne på. Är inte helt bakom flötet vad gäller risker med el Sysslar med relativt mycket el, fast annat område än hemmael. Men tack ändå ! Gör det inte till en sådan tråd. Tack.

Bo. Exakt. Idag har jag två vanliga 230 vu. Två fas grupp. 10a säkrat.

Såg också det fanns tre poliga TM brytare men som du säger, hittade ingen med rätt brytavstånd när jag letade.

Alt 3 är väl bäst kanske. Lite synd då jag måste återställa i framtiden. Någon som vet hur många 2.5mm2 kablar man kan dra i 16mm rör ? Kan jag kanske passa på dra fram kabel så det räcker i framtiden när det skall återställas till 2st VU.

Såg ingen risk med alt 2 eftersom chansen att allt används samtidigt på badkaret är minimalt. Men å andra sidan bara jobbigt om säkringen börjar gå. Vet inte heller förindependens, för kortslutningsvilkor. Men 13A B säkring istället för nuvarande 10A och C typ med så kort ledningslängd kändes inte allt för illa.

Tack för svar Lutar mer å mer att jag klämmer i 2.5mm2

5. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    I 16 mm vi rör så är 3 st 2,5 kvadrat det som gäller enligt montörshandboken
    I 20 mm får du i 5 st
    Du kanske kan knöka i 5 i ett 16 rör men jag hade inte gjort det

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tycker inte att brytavståndet eller något annat ska hindra dig från att använda 2 x 10 A. Jag förutsätter att det är gjort som en tvåfasgrupp i matande central, dvs att säkringarna sitter bredvid varandra och att gruppförteckningen på något sätt indikerar att det är en tvåfasgrupp. Det enda som talar emot är att anvisning på bild inte tydligt visar detta inkopplingsalternativ för den version av badet du har.

7. D

davidhell

Medlem
    Hej. Tack för svaren. Både två.

Blir väl att montera ett dragavlastat TM uttag 3 poligt.

Gruppcentralen märker inte ut det tydligt idag, men det markerar jag upp. En två polig 10A säkring kostar inte många kronor heller. Men låter det kanske förbli två en poliga, men markerar ut i central så man tydligt vet det är en tvåfasgrupp.

Blir minst kabeldragning. Och enklare återställa sen.

Det finns inte med i kopplingsschemat som du anger. Men om man kan koppla ihop L1 och L2 samt N1 och N2 så borde det ju inte vara nått problem. Lite konstigt. Blir ju egentligen mer rätt enligt benämningarna än idag enligt schema. Men schemat anger ju egentligen att L1 och L2 från maskinen skall kopplas på samma fas i matande ände. Ej förskjutet. Men borde väl inte innebära praktiska problem.

Tacksam för era råd.

8. D

davidhell

Medlem
    Vill tacka för all hjälp. Fick skarva kabeln, eftersom den var för kort från badkaret. Förra ägaren hade klippt precis. Kunde inte byta kabel då special koppling mot kretskort. Men satte dosan högt. Tät dosa och riktiga m20 förskruvningar. Inte i närheten av vatten där den sattes men lika bra. Jobbig att det behövdes, men kabeln var precis för kort. Körde h07rn kabel likt den andra.

Använde gamla säkringarna som de var. På olika faser då jag insåg att jag måste ha det så, för att inte belasta nollan Insåg det direkt när man såg en nolla i dosan. Märkte om i centralen så man ser att de hör ihop lite. Var inte gjort innan. Hette 7 och 8 innan.

Pluggade igen nedersta dosan med tätt lock. Och översta körde jag både faserna genom nya tvättmaskinströmställaren, med dragavlastning. Och nån tillhörande IP gummi packningsgrej mot dosan. Och fin signallampa. Kontrollmätte allt och kontrollerade jord. Slog till spänningen. Kontrollmäte 400v mellan faserna. Kontrollerade att jfb fungerade. Slog till tm brytaren. Och tog mig ett bubbelbad.. Sen iväg till Bauhaus och fixa med alla avloppsrör.

Körde kabeln genom kabelkanal från tm uttaget ner så att ungarna inte får fatt i kabeln ner försäkerhetsskull, även om dragavlastning verkligen satt.

Vill tacka för all hjälp Skönt kunna bolla lite och få tips emellanåt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.