Hej

Hur funkar det att ha småbarn och vara utan badkar? (Än så länge räcker det med badbalja.) Vi har ett, ganska litet, badrum (eller snarare duschrum). Just nu har vi en ful rosaaktig plastmatta och plastig duschkabin a la 80-tal. När vi så småningom fräschar upp det så skulle vi helst vilja ha en duschhörna men jag misstänker att man kanske behöver ett badkar i alla fall.

Om det nu skulle bli så att vi får kapitulera och skaffa ett badkar, hur kan man då ordna en vettig duschlösning? Jag gillar inte att det rinner ner en massa vatten mellan badkar och vägg och mellan draperi och vägg...eller draperier över huvud taget för den delen. (Det bör inte vara nån superavancerad inbyggd lösning heller eftersom det ända ska slängas ut igen så småningom.)

Kan man förresten sätta in ett badkar hur som helst? Det väger väl ett par hundra kilo när det är fullt. (Träbjälklag)

::) En liten Steamer kanske:

k21268_1.jpg

Det finns kombinerade dusch-badkar t ex

http://www.aquapool.se/jacuzzi03/index.html

och jag vet att jag såg flera när jag letade duschdörr nyss :-/

Men det funkar utan badkar också :) Vi hade bara duschkabin när barnen var små, och den används fortfarande av den "lille" sonens familj med en 2-åring :) :D

Hemmakatten
Duschkabin är trots allt en ganska ny uppfinning. Att ha ett badkar som man även duschar i går alldeles utmärkt. Men idag väljer man då gärna ett badkar som har en lite större anpassade "duschdel" att stå i.

När vi renoverade vårt lilla badrum från 60-talet i förra huset satte vi in ett nytt badkar (standardkar från Gustavsberg). Satte också upp en svängbar glasdörr för halva badkaret som skydd mot vattenstänk på golvet när man duschar. Snyggt enkelt och praktiskt.

Men badkar eller inte är en högst personlig smaksak. Utgå från er själva. Gillar ni att bada, sätt in ett badkar. Om inte, strunta i det. Barnen lär inte missa ett badkar om de inte haft det från början.

Vi får avvakta och se. För egen del kan vi gott klara oss utan. Visserligen kan jag sakna att ha ett badkar, men det blir ju bara av att man använder det ett par gånger om året så det är mest i vägen.

Steamern ser trevlig ut men är nog inte riktigt aktuell...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.