2 273 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Bad och tvättstuga
Hejsan
Har tänkt fixa till vår tvättstuga i källaren. Källaren är dränerad 97 och det är torrt och fint. Meningen är att det även ska finnas dusch och badkar i detta utrymme. Jag tänker sätta upp stålreglar och därpå sätta gips, (är det ett bra alternativ eller finns det någon annan skiva som passar bättre?) på så vis blir det ju en lite luftficka bakom. Sedan kommer väggarna kaklas och på golvet blir det klinker men inte värme (har hört lite otäckt om vandrande fukt). Fuktspärr blir det bara i duschen och vid badkaret. Låter detta ok. Isolering på insidan är väl inte att tänka på eller?
Har tänkt fixa till vår tvättstuga i källaren. Källaren är dränerad 97 och det är torrt och fint. Meningen är att det även ska finnas dusch och badkar i detta utrymme. Jag tänker sätta upp stålreglar och därpå sätta gips, (är det ett bra alternativ eller finns det någon annan skiva som passar bättre?) på så vis blir det ju en lite luftficka bakom. Sedan kommer väggarna kaklas och på golvet blir det klinker men inte värme (har hört lite otäckt om vandrande fukt). Fuktspärr blir det bara i duschen och vid badkaret. Låter detta ok. Isolering på insidan är väl inte att tänka på eller?
Varför skall du regla upp? Varför inte kakla direkt på putsad betongvägg?
/Funkis
/Funkis
Isolering på insidan bör ej göras under marknivå men sticker huset upp mycke så kan man nog tjäna en del på att regla upp för detta. Har själv kaklat på putsad betonghålsten i källaren och det hoppas jag kommer sitta. Det jag rekomenderar är dock att NOGA kolla upp hur plana dessa väggar är. Missade det själv tyckte att de va plana och fina. Bättre blev det inte av att vi bestämde oss för ett ganska stort kakel med förskjuten sättning. Detta gjorde att man fick lirka och göra det bästa av situationen med varierande resultat med vissa hörn utstickande. 

Källaren är ca 2 meter i takhöjd och max hälften ligger under mark så man kanske skulle isolera dom två ytterväggarna lite. Putsen är målad och jag tror det är ganska jobbigt att få bort all färg, det är väl lite riskabelt att sätta kakel på en målad vägg?
Klicka här för att svara