23 956 läst ·
19 svar
24k läst
19 svar
Backflöde i tvättmaskin
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Sådär, nu har jag haft isär den igen, och precis som nixon90 var inne på, så var slangen mellan pumpen och tvättmedelsfacket tät. Bland annat ett plåster hade letat sig in där.
Bollen i sumpen verkade ok och de delar av baljan jag kom åt verkade hyfsat rena.
Isärskruvandet gick ungefär 400% bättre än första gången. När jag såg en karriär som vitvarureparatör framför mig fick jag lite hybris och skulle bara flytta lite på maskinen för att inte behöva jobba så trångt, precis som proffs. Poff lät det när nippeln på vattenslangen gick av och hela tvättstugan blev blöt. Nybörjarmisstag att låta vattnet vara på... jag upptäckte dock samtidigt att vattenavstängningen fungerar, men bara nästan, så jag får nog byta blandaren där också. Inget ont som inte har nåt gott med sig...
Bild på "The culprit lesion", som man säger på medicinska och syftar på en kranskärlsförträngning som ger upphov till symtom eller hjärtinfarkt. Den täta slangen helt enkelt.
Nu återstår att se ifall lukten blir bättre, diskmedlet gjorde ingen markant skillnad. Kvarstår det så blir det nog en ny maskin, sneglade på en Bosch WAT283L8SN som verkar ligga bra till i tester.
Är nog för snål för en ny miele. Åsikter om boschen? Andra förslag?
Bollen i sumpen verkade ok och de delar av baljan jag kom åt verkade hyfsat rena.
Isärskruvandet gick ungefär 400% bättre än första gången. När jag såg en karriär som vitvarureparatör framför mig fick jag lite hybris och skulle bara flytta lite på maskinen för att inte behöva jobba så trångt, precis som proffs. Poff lät det när nippeln på vattenslangen gick av och hela tvättstugan blev blöt. Nybörjarmisstag att låta vattnet vara på... jag upptäckte dock samtidigt att vattenavstängningen fungerar, men bara nästan, så jag får nog byta blandaren där också. Inget ont som inte har nåt gott med sig...
Bild på "The culprit lesion", som man säger på medicinska och syftar på en kranskärlsförträngning som ger upphov till symtom eller hjärtinfarkt. Den täta slangen helt enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu återstår att se ifall lukten blir bättre, diskmedlet gjorde ingen markant skillnad. Kvarstår det så blir det nog en ny maskin, sneglade på en Bosch WAT283L8SN som verkar ligga bra till i tester.
Är nog för snål för en ny miele. Åsikter om boschen? Andra förslag?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Kan återkoppla någon månad senare. Tvätten är numera alltid nycentrifugerad och det luktar inte avlopp längre. Mielen kan förhoppningsvis tjäna några år till, det är ju hela 5 år kvar till de berömda 20!
Bästa svar till nixon90!
Bästa svar till nixon90!
Hur gick det "kontrollera dosering", försvann den?F fredrik.johansson skrev:
Har nämligen samma symptom i min Miele. Och samma klegg på samma ställe. Nu efter rengöring verkar den centrifugera men larmar ibland för dosering.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Tror att den varningen försvann. Den fortsatte tjäna oss fint tills förra sommaren när vi renoverade tvättstugan.
Lade upp en skänkes-annons på blocket och blev nerringd och maskinen var hämtad efter någon timme...
Lade upp en skänkes-annons på blocket och blev nerringd och maskinen var hämtad efter någon timme...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden