Byggahus.se

Bacho/Stratos ACJ - Kontaktorer?

1. H
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Hej! Har varit en lurker här på forumet ett tag och behöver er hjälp. Säkert nån som kan detta, jag hoppas det.

Vi köpte villa i somras och flytta in i oktober. Uppvärmning sker via Bacho/Stratos ACJ samt sitter det en värmeväxlare ACF. I lördags kväll när kylan kom började det knäppa/smälla i ACJn lät som aggregatet skulle slå igång och fläkt drog upp sen slutade det. Sen tog det 30-90 sek och samma sak. Var som ett relä slog på och sen drog den igång för att sen bara lägga av. Efter en stund slutade den göra såhär.

Imorse trodde sambon taket rasade in det small och sen började det rassla. Rasslet kom från lilla luckan på ACJn där styrningen sitter till höger. Jag var på jobbet och ringde ut en firma som kom och tog fläkten som sitter bakom stora luckan till vänster. Verkade jätteskumt då sambon ävem sa att det var bakom styrningens lucka det rassla, men men. Han hittade inget fel, dock bytte lager på den då det började bli dåligt. Såklart rasslade det inget när teknikern var här igen. Efter att han drog började det igen rassla igen sen var det tyst tills jag kom hem.

Då började jordfelsbrytaren slå ut utan att jag gjorde nått. Vad jag än gjorde så tog det allt från några sekunder till 10 minuter så slog JFB ut. Stängde jag av ACJn, då var det inga problem. Ringde firman igen och en annan kille kom. Vi höll på fram och tillbaka och kom fram till att JFB löstes ut när aggregatet skulle börja jobba när vi drog upp termostaten. Vi hittade även en lös kontakt som killen satte dit på rätt ställe. Efter detta slutade JFB att lösa ut, men nu kom rasslet tillbaka och vad vi kunde höra och känna var det kontaktorerna som lät. Det smällde bra nog i dessa :surprised:

Nu kunde inte teknikern göra mer utan vi drog istället ned termostaten lite och efter det så har varken rasslet kommit igen och inte heller JFB löst ut. Men det är ca 19-18 grader inne. Teknikern sa att jag ska ringa en elektriker som ska få mäta och ev byta dessa. Dock brukar dom vara fullbokade såhär års och jag funderar på att köpa kontaktorer själv. Problemet är att jag har ingen aning vad jag behöver, vill inte pilla där själv just nu för att inte ställa till med nått sålänge vi har lite värme.

För det stod inget på dom där dom satt på sin plats. Har en svåger som arbetar som elektriker men svårt för han att veta vad han behöver och bor ca 8 mil bort. Skulle vilja be han ordna rätt saker imorgon för att och sen komma förbi på kvällen. Under förutsättning att t.ex. Ahlsell kan ha sånt här på hyllan.

Har hittat en firma som säljer dom lösa https://i3ahco.se/produkt/26-kontaktor-1/ och https://i3ahco.se/produkt/25-kontaktor-2/

Men hittar inget artnr som hjälper, endast butikens egna artnr.

Så för att göra denna historia kort! :D Någon som vet vad det är för kontaktorer som införskaffas till Bacho/Stratos ACJ?

PS. Jag är helt bakom flötet när det kommer till el och styrning av detta slag. Därav vill jag inte vara där och skruva själv heller. DS.