hejsan bor i ett sutteränghus där halva entreplan är under mark och sedan plan två är där vi har vardagsrum och kök och även utgång till trädgård alltså vårt primära plan.
i detta hus finns en ACJ bacho placerad på entreplan och sedan en minimaster ACF på vinden. vi använder inte värmen på Bacho då det är ett elbatteri och kostar skjortan att använda.
Tror ni att man skulle kunna byta ut bägge aggregaten till ett nytt fix aggregat såsom Heru 100 eller casa R2 och placera detta på vinden.
tänker då att där vi har ACJ att man bara byglar ihop rören.
Om denna ide är smart och bra vilket aggregat hade ni valt.
Värt att veta är att vi har en kamin och en LLVP och kommer skaffa en till LLVP och sätta på entreplan.
 
Heter det inte Minivent när ACF sitter på vinden? När ni redan har FTX på vinden blir det ju lätt att byta till ett modernt aggregat. ACJ kan man ersätta med ett rör om man har annat värmesystem i huset. Ni behöver installera el-radiatorer i rum med stängda dörrar såsom badrum, tvättstuga och sovrum. Två stycken LLVP borde sedan klara att värma det mesta av huset men det kan vara bra att ha ett par lösa 2 kW värmefläktar (som kan köpas billigt) i reserv om det blir något fel eller extrem kyla under en period.
 
J Josth skrev:
Heter det inte Minivent när ACF sitter på vinden? När ni redan har FTX på vinden blir det ju lätt att byta till ett modernt aggregat. ACJ kan man ersätta med ett rör om man har annat värmesystem i huset. Ni behöver installera el-radiatorer i rum med stängda dörrar såsom badrum, tvättstuga och sovrum. Två stycken LLVP borde sedan klara att värma det mesta av huset men det kan vara bra att ha ett par lösa 2 kW värmefläktar (som kan köpas billigt) i reserv om det blir något fel eller extrem kyla under en period.
Är det bättre att ersätta hela ventilationssystemet med en frånluftsvärmepump, tänker att få får ju alla rum värme oavsett om dörrar är stängda eller öppna.
 
Frånluftsvärmepump? Hur tänker du då att det ska fungera? Frånluftsvärmepumpar passar bara i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Annars blir de för klena.
 
Har läst in mig på hur man kan fasa ut Bahco AJC ch AJF ? Har själv ett acj/ajf system från 1990 som bara fungerar år in och år ut, rätt otroligt egentligen. Har kompletterat med lvp och behöver inte värme från systemet längre, dock har jag samma funderingar som du tycks ha haft, hur landade du i för lösning ?
 
D Deger skrev:
Har läst in mig på hur man kan fasa ut Bahco AJC ch AJF ? Har själv ett acj/ajf system från 1990 som bara fungerar år in och år ut, rätt otroligt egentligen. Har kompletterat med lvp och behöver inte värme från systemet längre, dock har jag samma funderingar som du tycks ha haft, hur landade du i för lösning ?
Vi rev ut bägge aggregaten och ersatte dem med ett FTX på vinden
 
  • Gilla
Deger
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Vi rev ut bägge aggregaten och ersatte dem med ett FTX på vinden
Har funderat på det, men är orolig att ventilationen kommer bli lidande, inget du märkt av ?
 
D Deger skrev:
Har funderat på det, men är orolig att ventilationen kommer bli lidande, inget du märkt av ?
På vilket sätt menar du ?
Vi är inte helt klara än men vi märker av bättre frånluft och tilluft än innan samt att dem rummen som varit lite sämre värme i har bättre 👍
 
gustavholm gustavholm skrev:
På vilket sätt menar du ?
Vi är inte helt klara än men vi märker av bättre frånluft och tilluft än innan samt att dem rummen som varit lite sämre värme i har bättre 👍
Menar att fläkten i cirkulaltionsenheten AJC är extremt kraftfult, och att bara plocka bort den kommer att minska cirkulation av luften i huset. Har läst att rören är väldigt grova och dimensionerade för stora luftflöden, och att endast ha en ftx kommer inte vara optimalt. Men blir lite förvirrad över information i de olika trådarna, men tycker din lösning låter smidig !
 
D Deger skrev:
Menar att fläkten i cirkulaltionsenheten AJC är extremt kraftfult, och att bara plocka bort den kommer att minska cirkulation av luften i huset. Har läst att rören är väldigt grova och dimensionerade för stora luftflöden, och att endast ha en ftx kommer inte vara optimalt. Men blir lite förvirrad över information i de olika trådarna, men tycker din lösning låter smidig !
Jag köpte ett Ftx som motsvarade fläktstyrkan i acj för att inte få för lite samt för att inte behöva köra på max 👍
Jag fick tag på ett heru 130s som är bra för vårt hus på 150m2 sen är vår primära uppvärmning llvp Ftx hjälper till att sprida lite men som sagt vi har aldrig haft så bra flöde som nu 👍
 
  • Gilla
Deger
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Jag köpte ett Ftx som motsvarade fläktstyrkan i acj för att inte få för lite samt för att inte behöva köra på max 👍
Jag fick tag på ett heru 130s som är bra för vårt hus på 150m2 sen är vår primära uppvärmning llvp Ftx hjälper till att sprida lite men som sagt vi har aldrig haft så bra flöde som nu 👍
Bra information, tack ! Så du har ingen backup till lvp längre ? Var jobbet att byta någotsånär enkelt ? Har acj och acf i tvättstuga, så borde vara relativt enkel operation då alla luftkanaler finns i krokarna. Ledsen för alla frågor, men du tycks ha bra koll :)
 
D Deger skrev:
Bra information, tack ! Så du har ingen backup till lvp längre ? Var jobbet att byta någotsånär enkelt ? Har acj och acf i tvättstuga, så borde vara relativt enkel operation då alla luftkanaler finns i krokarna. Ledsen för alla frågor, men du tycks ha bra koll :)
Nä ingen backup dock har jag 2st llvp.
Det var lätt då rören fanns på plats så det var mest att bygga ihopa vissa och sånt
 
  • Gilla
Deger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.