Jag försöker förstå det här med att välja B- eller C-karakteristik på säkringar i modern normcentral. Har läst om det här på tidigare inlägg i byggahus och gör följande tolkning...

Det verkar som att B håller på att försvinna i praktisk användning och att det är elnätet utanför huset som avgör om det är tillåtet med "C". (Där kravet på "B" dessutom blir allt mer ovanligt.)

Stämmer detta? Det finns inga skäl i huset (eller annan del av "mitt" elsystem") som gör att man bör föredra "B", exvis att de minskar risk för person- och/eller maskinskada.

Mikael_L
B-säkringar kan behövas vid långa ledningslängder och/eller svagt matande nät.
(Hög s.k förimpedans, dvs typ högt motstånd i ledningarna fram till huset.)

Det är annars ingen större vinst med att sätta B-dvärgar om det likaväl fungerar med C-dvärgar.
Man kan hävda att anläggningen kanske blir lite säkrare om man sätter det B-dvärgar överallt där det inte behövs C, men det blir ju jättekrångligt sen om man plötsligt behöver lite större startströmmar på något ställe, än man först räknat med.
Och förbättringen med B-dvärgar är nog mest akademisk, så det är nog lika bra att köra på C-kar i hela centralen, så länge det jag skrev i första stycket inte är ett faktum.

Tack!!! Dvs om om inte el-leverantören säger "B" så kör man på "C"!?

Det har el-leverantören inget med att göra utan det ligger helt på den behörige installatören att veta och hålla koll på.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vad är det då som styr (hur den behörige installatören skall tänka)? Det betyder också du inte helt och hållet håller med Mikael_L, eller tolkar jag fel?

Mikael_L
nets skrev:
Tack!!! Dvs om om inte el-leverantören säger "B" så kör man på "C"!?
Nej, så enkelt var det inte.
Elnätsägaren har givetvis ingen aning om hur långa ledningar och av vilken dimension och med vilken säkringsstorlek det är draget "bakom" elmätaren. De har bara koll på nätet fram t.o.m elmätaren.

Det nätägaren kan erbjuda är en uppgift om aktuell förimpedans.
(Detta kan som regel elektrikern även mäta upp, om han har med sig rätt instrument).

Med den uppgiften och att man vet hur lång den längsta ledningen i gruppen är samt vilken säkringsstorlek som behövs kan man räkna ut vilken karaktäristik som säkringen kan ha.
Det går ju att vrida på olika parametrar. Man kan t.ex. välja grövre ledararea isf B-kar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du kan hitta mycket kring karaktäristik, förimpedans och utlösningsvillkor om du söker på forumet, det är verkligen oproportionerligt mycket kring det ämnet här.

För din fråga har Mikael_L svarat bra och man behöver sällan tänka så mycket kring just B eller C, något antingen på nätsidan eller sin egen gruppledning är i så fall lite snett och bör rättas på sikt istället.

Jag fick svar från mitt energibolag...
Jordslutningsimp: 0.204303 ohm (Jordslutningsimpedans = Zför = Förimpedans)

Mikael_L
Det är ett bra värde.
I ditt hus behöver man inte fundera på utlösningsvillkoret och B eller C-karaktäristik förrän det blir löjligt långa ledningar.
Välj du C-kar på alla säkringar. :)

Löjligt långt, är det mer än 100 meter?

Mikael_L
Med eldim (sök på forumet) kan du räkna ut maxlängder.
Men i praktiken blir det nog spänningsfallet som begränsar, tror jag.

Mellan tummen och pekfingret tror jag att längder på gruppledningar uppåt 50 meter inte ska vara något problem. Men som sagt provräkna med programmet.
En ganska normal villa är ju sällan mer 15-17 meter lång, så att så länge man håller sig inom huset kan det inte bli några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.