P
F fribygg skrev:
Nå, vågar du dej på att gissa vad följden skulle bli om TS underlåter att ta hänsyn till art och habitatdirektivet och avverkade 0,1ha granskog på sin tomt?
Kan det bli dödsstraff?
Fästning på livstid?
Böter?
Ett vänligt brev från lst där de uppmanar att följa art och habitatdirektivet om TS avser att avverka mer av sin gran?
Tycker du att det är nödvändigt med att försöka vara nedlåtande?
eller ska inte regler och lagar följas?
kanske ska vara olika lagar för olika personer?
ingen lika inför lagen?
vi sitter i samma båt vad det gäller detta..
Så jag uppmanar hellre till att följa direktiven än att skapa egna lagar.

• Gilla
Arvid och 1 till
  • Laddar…
Det blir stolpvirke eller pappersmassa av virket.
Av groten (grenar, rot och toppar) blir det biobränsle.
Sälj det till närmaste, är det redan klassat som tomtmark lär det inte bli några frågor.

Maskintok skrev:
Tycker du att det är nödvändigt med att försöka vara nedlåtande?
eller ska inte regler och lagar följas?
kanske ska vara olika lagar för olika personer?
ingen lika inför lagen?
vi sitter i samma båt vad det gäller detta..
Så jag uppmanar hellre till att följa direktiven än att skapa egna lagar.
Ursäkta mig om du uppfattade mig nedlåtande, det var inte avsikten.

Jag tillåter mig att gissa att avverkningen av 0,1ha granskog på tomt kan göras nu utan några som hellst tillstånd eller påföljder och uppmanar ingen att skapa några egna lagar utan följa våra lagar och regler efter bästa förmåga.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Ursäkta mig om du uppfattade mig medlåtande, det var inte avsikten.

Jag tillåter mig att gissa att avverkningen av 0,1ha granskog på tomt kan göras nu utan några som hellst tillstånd eller påföljder och uppmanar ingen att skapa några egna lagar utan följa våra lagar och regler efter bästa förmåga.
Jag kan säga att detta kan slinka mellan fingrarna precis som förr..
Men va säkra på att det lika gärna kan vara råttfällan som slår ihop.

tomtavverking är lika illa som jordbruksunderhåll gällande diken mm med skog.. Som skogsbestånd..
sitter det fågel eller finns det fågelbon där så är det deras livsmiljö och den är skyddad.

att man väljer att inte be om tillstånd är inte samma sak som att det är okej.. det är bara en friskrivning i lagen om anmälan/tillstånd inte behövs för att minska administrativa hos myndigheterna.. Men habitat kan ändå gå förlorade..
Och nu gäller dessa krav på individens nivå..
Det är enorm skillnad mot för förr...

Maskintok skrev:
att man väljer att inte be om tillstånd är inte samma sak som att det är okej.. det är bara en friskrivning i lagen om anmälan/tillstånd inte behövs för att minska administrativa hos myndigheterna..
Vad är "anmälan/tillstånd"? du skrev i #42 att man i dag ansöker om avverkning genom tillstånd, har det nu i kväll tillkommit ett nytt "anmälan/tillstånd"

P
F fribygg skrev:
Vad är "anmälan/tillstånd"? du skrev i #42 att man i dag ansöker om avverkning genom tillstånd, har det nu i kväll tillkommit ett nytt "anmälan/tillstånd"
Nä så ni skulle förstå.
Jag håller mig till tillstånd hädanefter..
Då det är det som krävs.
eftersom ni skrev anmäla åtskilliga gånger..
Så skrev jag anmälan/tillstånd..

Det var inte värre än så.
När du fick din anmälan antingen inte ifrågasatt eller godkänd så fick du tillstånd.
tidigare.
Men du har andra krav på dig idag vid avverkning..

1000kvm kan väl inte ta så lång tid att meja ner själv?

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det blir stolpvirke eller pappersmassa av virket.
Av groten (grenar, rot och toppar) blir det biobränsle.
Sälj det till närmaste, är det redan klassat som tomtmark lär det inte bli några frågor.
Är klassat som obebyggd lantbruksmark
Till närmaste vem?

G GVR4 skrev:
1000kvm kan väl inte ta så lång tid att meja ner själv?
Meja ner, ja
Men sen ska allt transporteras bort, och utan riktiga maskiner så tar det en jävla tid att få bort minst 100(lågt räknat) träd och grot,

N noone70 skrev:
Meja ner, ja
Men sen ska allt transporteras bort, och utan riktiga maskiner så tar det en jävla tid att få bort minst 100(lågt räknat) träd och grot,
Sök på skogsentreprenör i ditt område så kommer de att lösa det och vad det kommer att kosta dig, det var som äldst 45 åriga träd, säkert också yngre, och 100 stycken. Men det är så litet, 33m * 33m och även vad som finns där så utgå från en kostnad. Lägg gärna upp en bild på område där det går att se hur det ser ut.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Du kan väl i alla fall visa en bild på vad som skall avverkas? Kan ju bli allt från björksly till grantimmer på 45 år, beroende på förutsättningar.

Annars mät omkretsen ungefär 1,3 m över marken på de fem största träden du ser.

Är inte där just nu, återkommer med bild

P
M -MH- skrev:
Du kan väl i alla fall visa en bild på vad som skall avverkas? Kan ju bli allt från björksly till grantimmer på 45 år, beroende på förutsättningar.

Annars mät omkretsen ungefär 1,3 m över marken på de fem största träden du ser.

Och ev. åsikter om tillstånd och certifiering kan du glömma. Det gäller inte om du skall ändra anvödning g av marken, och jag antar att du har fått bygglov?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Och ev. åsikter om tillstånd och certifiering kan du glömma. Det gäller inte om du skall ändra anvödning g av marken, och jag antar att du har fått bygglov?
Det finns ett förhandsbesked
(Som pekar ut platsen där det finns mest skog som platsen jag måste bygga på :rofl:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.