Maskintok skrev:
Nej men tillståndsprövning.
Allt enligt miljöbalken och art habitatdirektivet.
Det är inte som förr.
Och det har redan myndighetsjurister och skogsbolagensjurister slagit fast.

Man ansöker idag om avverkning genom tillstånd.. Inte anmälan.
Må så vara

P
S skogaliten skrev:
Nu hittar du på en egen verklighet igen. Sprider myter utan verklighetsgrund.

Om man avverkningsanmäler igenvuxen åker- eller betesmark, och anger att man ska återaktivera marken som jordbruksmark, så är det inga som helst problem med en sådan avverkningsanmälan. Oavsett ålder på träden eller något annat.

Vi har återtagit ca 15 hektar jordbruksmark, som var helt eller del delvis varit igenvuxen/igenplanterad, både naturbetesmark och åkermark, och avverkningsanmält utan några som helst kommentarer.
Det är också fullt möjligt att omvandla sådant som varit skogsmark betydligt längre till jordbruksmark. Plockar man fram kartor från det tidiga 1900-talet, så var mycket mer mark klassad som jordbruksmark, och kan återaktiveras om man önskar.

Delar var igenplanterade med bidragsberättiga gran under "omställning-90". Annat planterades med gran under 1980-talet.
Det var mig en stor glädje att ta bort just den eländiga rötskadade granen som i onödan sattes på fel sorts mark.
pröva detta i nutid med miljöbalken och art habitatdirektivet...
kom inte med gamla nyheter i detta.
Jag har fan inte suttit i möten i flera dagar med advokater och myndighetsjurister för att reda ut vad fan som gäller i dessa frågor för gamla grejer.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Må så vara
må så vara..
Det går inte att bara fortsätta i samma spår och tro saker..

finns anledning att bolagen sitter och reder ut en massa med myndigheter och entreprenörer samt juridiska ombud...

Det är miljöbalken som skall råda och direktiven skall följas..
Då krävs annat..

Så för att få enkla och snabba svar tar man kontakt med länsstyrelsen..
Och får man klart där så kör man.. enkelt..

N noone70 skrev:
Du har ju olika fastighetstyper, och utifrån det så är det olika krav… tex om du avverkar en skogsfastighet så har du krav på dig att återplantera.
Men om du skulle typa om den till lantbruksfastighet så har du inte krav på återplantering
(Bara en teori)
Näe, inte redigt.
Det är klassningen på den aktuella markplätten, inte hela fastigheten, som avgör vad du får/ska/bör göra. Dock har du rätt stor frihet att t ex plantera skog på åkermark (vilket är ren idioti i ett land som har en självförsörjningsgrad på livsmedel som är cirka 50%), eller avverka skog för att återställa marken till bete.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Näe, inte redigt.
Det är klassningen på den aktuella markplätten, inte hela fastigheten, som avgör vad du får/ska/bör göra. Dock har du rätt stor frihet att t ex plantera skog på åkermark (vilket är ren idioti i ett land som har en självförsörjningsgrad på livsmedel som är cirka 50%), eller avverka skog för att återställa marken till bete.
Nja det är faktiskt inte så lätt..
Jag och mina grannar fick nej.
Det gällde flera ha men nej åkermark skall vara öppen.. det är därför bidrag finnes för detta... ;)

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det gällde flera ha men nej åkermark skall vara öppen.. det är därför bidrag finnes för detta... ;)
Fick nej till att göra vad? Och vem sa nej?

Maskintok skrev:
Är det inte OT i denna tråd?

P
Fick nej till att göra vad? Och vem sa nej?
Fick nej att anlägga skog på jordbruksmark.
länsstyrelsen sa nej.
Och hänvisade till att det är därför vissa EU bidrag finnes till.
För att hålla marken i träda.

P
F fribygg skrev:
Det är det mesta just nu.
Men faktum kvarstår.

Vill man ha svaren nu när det dessutom handlar om lite mer än att bara bruka eller inte.. Så ska man höra av sig till länsstyrelsen.

Maskintok skrev:
Fick nej att anlägga skog på jordbruksmark.
länsstyrelsen sa nej.
Och hänvisade till att det är därför vissa EU bidrag finnes till.
För att hålla marken i träda.
Prisa Herren isåfall!
(Även om jag misstänker att det handlade om att det inte är tillåtet att plantera skog på åkermark där det betalas ut EU-stöd för träda.)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Prisa Herren isåfall!
(Även om jag misstänker att det handlade om att det inte är tillåtet att plantera skog på åkermark där det betalas ut EU-stöd för träda.)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Prisa Herren isåfall!
fel! jag har aldrig lyft EU bidrag.
Och det var inte plantering heller utan uppslag som lika gärna kunde få bilda skog.

men det är inte denna fråga.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
vad jag vill ha fram är att om man tror att det bara är att köra på som innan EU domarna så har man totalt fel.

Det är inte lagligt längre.
Och art habitatdirektivet gäller all mark i Sverige.
Så har man en skogsdunge med fåglar så har de en livsmiljö som är skyddad och det skall prövas emot miljöbalken att avverka denna.

Maskintok skrev:
vad jag vill ha fram är att om man tror att det bara är att köra på som innan EU domarna så har man totalt fel.

Det är inte lagligt längre.
Och art habitatdirektivet gäller all mark i Sverige.
Så har man en skogsdunge med fåglar så har de en livsmiljö som är skyddad och det skall prövas emot miljöbalken att avverka denna.
Nå, vågar du dej på att gissa vad följden skulle bli om TS underlåter att ta hänsyn till art och habitatdirektivet och avverkade 0,1ha granskog på sin tomt?
Kan det bli dödsstraff?
Fästning på livstid?
Böter?
Ett vänligt brev från lst där de uppmanar att följa art och habitatdirektivet om TS avser att avverka mer av sin gran?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Nå, vågar du dej på att gissa vad följden skulle bli om TS underlåter att ta hänsyn till art och habitatdirektivet och avverkade 0,1ha granskog på sin tomt?
Kan det bli dödsstraff?
Fästning på livstid?
Böter?
Ett vänligt brev från lst där de uppmanar att följa art och habitatdirektivet om TS avser att avverka mer av sin gran?
kommer inget snällt brev.
Det som skulle kunna hända är miljöbrottsanmälan.
vilket jag har svårt att se i verkligheten.
Men det är fortfarande något som man aldrig vet med myndigheter.
Så i min värld så vet jag att myndigheterna hellre vill ha vetskap innan istället för att det ska uppdagas efteråt... Då brukar det bli värre..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.