P
Men jag är mer än gärna överbevisad.
Du glömde läsa:crysmile:;)

P
Jag kan ju skriva samma sak som du skrivit till mig, har du något underlag på detta?
Jag har inget.

Det är väl inte krav på avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen om det är så lite som 1 000 kvadratmeter? Utan avverkningsanmälan är det heller ingen myndighet som bryr sig om vad som händer efter att träden sopats ner.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag kan ju skriva samma sak som du skrivit till mig, har du något underlag på detta?
Jag har inget.
Inte jag heller, däremot har jag tillräckligt med sunt bondförnuft.

Tyvärr lär nog inte tomt ägaren få avverka sina träd utan tillstånd

Maskintok skrev:
Nja jag skulle låta detta vara osagt..
skog är skog och tomt en tomt..
Men jag är mer än gärna överbevisad.
Dock gäller art och habitatdirektivet oavsett...
Du har ju olika fastighetstyper, och utifrån det så är det olika krav… tex om du avverkar en skogsfastighet så har du krav på dig att återplantera.
Men om du skulle typa om den till lantbruksfastighet så har du inte krav på återplantering
(Bara en teori)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl inte krav på avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen om det är så lite som 1 000 kvadratmeter? Utan avverkningsanmälan är det heller ingen myndighet som bryr sig om vad som händer efter att träden sopats ner.
Helt riktigt, avverkningsanmälan om det är> 0,5ha som ska avverkas

• Gilla
Byggnix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Helt riktigt, avverkningsanmälan om det är> 0,5ha som ska avverkas
Men nu är det bara 0,1, så ingen anmälan?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Du har ju olika fastighetstyper, och utifrån det så är det olika krav… tex om du avverkar en skogsfastighet så har du krav på dig att återplantera.
Men om du skulle typa om den till lantbruksfastighet så har du inte krav på återplantering
(Bara en teori)
Nja, på skogsfastigheten har jag krav att återbeskoga, det behöver inte ske genom plantering

N noone70 skrev:
Precis!

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
aj aj.
Inte enligt Skogsstyrelsen och länsstyrelsen nu.
Detta är gamla reglerna innan man fick domen emot sig..
Nu gäller tillstånd oavsett.

P
N noone70 skrev:
Nej men tillståndsprövning.
Allt enligt miljöbalken och art habitatdirektivet.
Det är inte som förr.
Och det har redan myndighetsjurister och skogsbolagensjurister slagit fast.

Man ansöker idag om avverkning genom tillstånd.. Inte anmälan.

N noone70 skrev:
Ingen avverkningsanmälan om man hugger en lucka på 0,1ha i granskog, vad art och fågel direktivet kräver låter jag vara osagt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo men skogsbolag köper inte in virket.
Det ska redovisas från hållbart skogsbruk.
Nu hittar du på en egen verklighet igen. Sprider myter utan verklighetsgrund.

Om man avverkningsanmäler igenvuxen åker- eller betesmark, och anger att man ska återaktivera marken som jordbruksmark, så är det inga som helst problem med en sådan avverkningsanmälan. Oavsett ålder på träden eller något annat.

Vi har återtagit ca 15 hektar jordbruksmark, som var helt eller del delvis varit igenvuxen/igenplanterad, både naturbetesmark och åkermark, och avverkningsanmält utan några som helst kommentarer.
Det är också fullt möjligt att omvandla sådant som varit skogsmark betydligt längre till jordbruksmark. Plockar man fram kartor från det tidiga 1900-talet, så var mycket mer mark klassad som jordbruksmark, och kan återaktiveras om man önskar.

Delar var igenplanterade med bidragsberättiga gran under "omställning-90". Annat planterades med gran under 1980-talet.
Det var mig en stor glädje att ta bort just den eländiga rötskadade granen som i onödan sattes på fel sorts mark.

• Gilla
  • Älska
Rindalv och 3 till
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
(Bara en teori)
Det är inte bara att typa om.
Och inte heller bara bara... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.