Hej,
Vi har tagit bort en kattvind och satt in två takkuppor, allt konstruerat & dimensionerat av en byggnadskonstruktör och byggt av en välrenommerad byggfirma(inte den billigaste). Hus med sadeltak från 1920-talet. Vi har sen byggnationen blev klar i somras hört ett par höga ljud, men inte vetat om vi inbillat oss.
Nu har avväxlingarna rört på sig, och ett flertal skruvar dragits ut och hålplattor deformerats, både mot takstolae och mot bjälklag.
1. Hur orolig ska jag vara tekniskt?
2. Hur orolig ska jag vara ekonomiskt.?
3. Vilket ansvar har byggfirman?
4. Vilket ansvar har konstruktören.?
5. Spelar det någon roll att konstruktören är anlitad av byggfirman?
6. Kan man få hjälp av försäkringsbolaget?
7. I vilken ordning borde vi göra saker? Tanken nu är:
* kontakta byggfirma som får kolla
* kontakta egen besiktningsman? Vilken typ av besiktnigsman?
* försäkringsbolaget?
Tack för all hjälp, jag är väldigt orolig.
Vi har tagit bort en kattvind och satt in två takkuppor, allt konstruerat & dimensionerat av en byggnadskonstruktör och byggt av en välrenommerad byggfirma(inte den billigaste). Hus med sadeltak från 1920-talet. Vi har sen byggnationen blev klar i somras hört ett par höga ljud, men inte vetat om vi inbillat oss.
Nu har avväxlingarna rört på sig, och ett flertal skruvar dragits ut och hålplattor deformerats, både mot takstolae och mot bjälklag.
* försäkringsbolaget?
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Det låter inte bra.S Soffabyggare skrev:Hej,
* försäkringsbolaget?
Men lägg gärna upp några bilder.
Reklamera arbetet omedelbart till byggfirman. Det är ju denna du hade ett avtal med. Om de sedan själva anlitade en extern konstruktör är inte ditt problem.
Om de krånglar kan det vara bra med en egen besiktningsman.
Jag vet inte vad ditt försäkringsbolag skulle kunna hjälpa till med.
Välkommen till Byggahus!
S Soffabyggare skrev:Hej,
* försäkringsbolaget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
La bilder i eget inlägg.D datja skrev:Det låter inte bra.
Men lägg gärna upp några bilder.
Reklamera arbetet omedelbart till byggfirman. Det är ju denna du hade ett avtal med. Om de sedan själva anlitade en extern konstruktör är inte ditt problem.
Om de krånglar kan det vara bra med en egen besiktningsman.
Jag vet inte vad ditt försäkringsbolag skulle kunna hjälpa till med.
Välkommen till Byggahus!
Huset rör sig en del, men är det normalt att det rör sig så mycket?
Hej,joakim_j skrev:
Jag tog tyvärr inga bilder men det syns att skruvar har dragits ut och är rätt säker på att allt satt linjerat i somras. Men skönt, ni verkar inte så oroliga, bra med ett forum där man kan värdera allvarlighetsgrad i saker!
ring i ditt närområde och fråga om dom gör konstruktions besiktningar
(https://brabesiktning.se/besiktningsman-allt-du-behover-veta/)
(https://brabesiktning.se/besiktningsman-allt-du-behover-veta/)
Är fullt normalt att smäller i gamla trähus.
Det kan helt omöjligt ha dragits isär, vid den övre ringen, utan måste ha varit så från början.
Serna man vid nedre ringen så kan det inte ha hänt något, regeln på högra sidan takstolen ligger dikt an och utfyllnaden mellan högra och vänstra ligger också dikt an.
Så jag tror det sett utval där från början. Är ju i stort sett omöjligt att dra ut ankarskruv.
Det kan helt omöjligt ha dragits isär, vid den övre ringen, utan måste ha varit så från början.
Serna man vid nedre ringen så kan det inte ha hänt något, regeln på högra sidan takstolen ligger dikt an och utfyllnaden mellan högra och vänstra ligger också dikt an.
Så jag tror det sett utval där från början. Är ju i stort sett omöjligt att dra ut ankarskruv.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Som sagt, det är svårt att se hur det skulle ha legat från början om det har rört sig. Jag tror snarare att det ser ut som att det har rört sig för att det "inte går ihop" pga olika dimensioner på de gamla takstolarna och modernt virke.
Däremot ställer jag mig extremt frågande till de deformerade spikplåtarna. Vet inte om det var så konstruktören hade tänkt sig... Speciellt den i första bilden ser ju rätt kackig ut om jag skall vara ärlig
Däremot ställer jag mig extremt frågande till de deformerade spikplåtarna. Vet inte om det var så konstruktören hade tänkt sig... Speciellt den i första bilden ser ju rätt kackig ut om jag skall vara ärlig
Det som ser allra värst ut (enligt mig som jobbar som konstruktör, men inom ett annat område) är det faktumet att du har luft mellan två komponenter som "skruvats ihop"..
Detta betyder att det bara är skruvarna som tar upp alla laster/belastningar!
Normalt sett skruvar man ihop komponenterna så man får en friktion mellan delarna som är det som faktiskt tar upp huvuddelen av lasten.
Och som tidigare påpekat, glipan har funnits där från början, skruvarna har inte skruvats ut (kunde varit möjligt om det var spikat) och om saker hade flyttat på sig såhär mycket skulle skruvarna gått av.
Plåtarna tror jag alltid har sett ut sådär, tittar man på dem ser de inte ut som att de har deformerats (vilket de skulle ha gjort om de fått den formen för att sakerna har flyttat på sig) utan de har helt enkelt skruvats fast i saker som inte har linjerat.
Edit: detta syns tydligt på bilden nedan då du har en glipa mellan plåten och balken (röd pil)
Nu är jag som sagt ingen byggnadsingenjör, men jobbar med annan typ av konstruktion och har 10+ års erfarenhet av att forma plåt/stål..
Detta betyder att det bara är skruvarna som tar upp alla laster/belastningar!
Normalt sett skruvar man ihop komponenterna så man får en friktion mellan delarna som är det som faktiskt tar upp huvuddelen av lasten.
Och som tidigare påpekat, glipan har funnits där från början, skruvarna har inte skruvats ut (kunde varit möjligt om det var spikat) och om saker hade flyttat på sig såhär mycket skulle skruvarna gått av.
Plåtarna tror jag alltid har sett ut sådär, tittar man på dem ser de inte ut som att de har deformerats (vilket de skulle ha gjort om de fått den formen för att sakerna har flyttat på sig) utan de har helt enkelt skruvats fast i saker som inte har linjerat.
Edit: detta syns tydligt på bilden nedan då du har en glipa mellan plåten och balken (röd pil)
Logga in
Skapa konto
Nu är jag som sagt ingen byggnadsingenjör, men jobbar med annan typ av konstruktion och har 10+ års erfarenhet av att forma plåt/stål..
Klicka här för att svara