Hej
Tänker göra en avväxling på ca 170 cm mellan kök och V-rum. Bifogar två bilder på plankväggen det gäller.
Huset är byggt 1944, tegelfasad med trästomme (antar jag nu iom dessa plank).

Köket ligger på entreplan, finns en källare under och en tom vind ovanför som har ett tegeltakspannor över sig :).
Takvinkeln är flackare än 45 grader. Snözon 2 (Sthlm). Väggen går från yttervägg på huset och möter murstocken efter dörröpningen, ca 30 cm från dörröppning till murstock. Total längde från yttervägg till murstock ca 2 meter.

Planken i väggen är 46mm i tjocklek och sträckan är 85cm som utgår fullängsplank som bär upp vind och tak samt stumpar ovanför befintlig dörröppning som är ca 85 cm bred.

Min avväxlingsplan:
1, stolpar som är 10x10, antingen limskruva ihop två st 2 tum 4. Eller köpa färdig stolpe 10x10cm (limträ?).
Är det betydande skillnad i hållfastfasthet på dessa två varianter?

2, När jag stämpat upp de båda undertaken och börjar såga, ser jag två möjliga scenarier:
a, när jag kapar ca 10cm under undertaket så sitter stumparna kvar i olika regelkonstruktioner runt bärlinan.
b, att de är halvlösa och går att få loss med lite krångel.

Är det möjligt att i fall a) låta stumparna sitta kvar, sätta min balk under de idag 6st plankorna och binda ihop dem med en horisontell regel som också binds ihop (plattjärn?) med nya balken undertill?

Eller är det så att jag måste ersätta hela väggplanken med nya balken?

Tänkt balk; att limskruva ihop två stycken 45x145 eller behöver jag gå upp till 45x175/195?
Färdig dimension blir 90x145 idealiskt, men gissar att det är på gränsen.

Tacksam för synpunkter.
/Finnsnickarn
En renoverad vägg och dörröppning med träpanel och synlig isolering i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En renoverad vägg och dörröppning med träpanel och synlig isolering i taket.
Skapa konto
Trasigt träpaneltak med bräder som hänger löst och synlig takstruktur.
Skapa konto

Har kollat dimensiontabellen på svenskt trä, men får inte riktigt till det. Verkar som att jag inte behöver det kraftigaste limträet iaf.
Nu har jag hittat c35 klassat virke på Woodys och tänkte mig 45x170, limskruva ihop två stycken.
Annars är det c24 de stora kedjorna erbjuder som finns i butik.

Några tankar, eller har du gjort en avväxling o vad var svårast?
/Finnsnickarn

F Finnsnickarn skrev:
Hej
Tänker göra en avväxling på ca 170 cm mellan kök och V-rum. Bifogar två bilder på plankväggen det gäller.
Huset är byggt 1944, tegelfasad med trästomme (antar jag nu iom dessa plank).

Köket ligger på entreplan, finns en källare under och en tom vind ovanför som har ett tegeltakspannor över sig :).
Takvinkeln är flackare än 45 grader. Snözon 2 (Sthlm). Väggen går från yttervägg på huset och möter murstocken efter dörröpningen, ca 30 cm från dörröppning till murstock. Total längde från yttervägg till murstock ca 2 meter.

Planken i väggen är 46mm i tjocklek och sträckan är 85cm som utgår fullängsplank som bär upp vind och tak samt stumpar ovanför befintlig dörröppning som är ca 85 cm bred.

Min avväxlingsplan:
1, stolpar som är 10x10, antingen limskruva ihop två st 2 tum 4. Eller köpa färdig stolpe 10x10cm (limträ?).
Är det betydande skillnad i hållfastfasthet på dessa två varianter?

2, När jag stämpat upp de båda undertaken och börjar såga, ser jag två möjliga scenarier:
a, när jag kapar ca 10cm under undertaket så sitter stumparna kvar i olika regelkonstruktioner runt bärlinan.
b, att de är halvlösa och går att få loss med lite krångel.

Är det möjligt att i fall a) låta stumparna sitta kvar, sätta min balk under de idag 6st plankorna och binda ihop dem med en horisontell regel som också binds ihop (plattjärn?) med nya balken undertill?

Eller är det så att jag måste ersätta hela väggplanken med nya balken?

Tänkt balk; att limskruva ihop två stycken 45x145 eller behöver jag gå upp till 45x175/195?
Färdig dimension blir 90x145 idealiskt, men gissar att det är på gränsen.

Tacksam för synpunkter.
/Finnsnickarn
[bild] [bild] [bild]
Hej, vad gjorde du i slutändan? Balk under bärlinan eller under "stumparna". Hade jag sett ditt inlägg då det begav sig hade jag instinktivt sagt att bäst direkt under bärlinan....:)

O olaandersson skrev:
Hej, vad gjorde du i slutändan? Balk under bärlinan eller under "stumparna". Hade jag sett ditt inlägg då det begav sig hade jag instinktivt sagt att bäst direkt under bärlinan....:)
Håller med. Men, iom att jag inte ville riva mer tak/bjälkar i både V-rum o kök så blev det under stumparna. Dubbla 17cm plank på dubbla 2tum4.
Det är dock tight, stumparna är ordentligt klämda.
Minns inte om jag skruvade de som man kom åt.

• Gilla
olaandersson
  • Laddar…
F Finnsnickarn skrev:
Håller med. Men, iom att jag inte ville riva mer tak/bjälkar i både V-rum o kök så blev det under stumparna. Dubbla 17cm plank på dubbla 2tum4.
Det är dock tight, stumparna är ordentligt klämda.
Minns inte om jag skruvade de som man kom åt.
Bra att veta att det kan funka!

• Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.