Har en gammal Autoterm elpanna där avtappningen står och droppar vatten konstant. Kan ha gjort så länge - jag märkte då jag gjorde om vattenlås/avlopp till min tvättmaskin.
i botten av pannan är där en ventil(som jag inte lyckas skruva på) som det står avtappning på. Till dennes rör är det kopplat en slang till avloppet.
Denna slang har jag nu kopplat loss och märker när jag hängt den över en hink att den droppar konstant.
Är detta normalt? Elpannan ska ut om några veckor pga fjärrvärme. Men det blir ganska jobbigt att tömma denna hinken stup i kvarten…
i botten av pannan är där en ventil(som jag inte lyckas skruva på) som det står avtappning på. Till dennes rör är det kopplat en slang till avloppet.
Denna slang har jag nu kopplat loss och märker när jag hängt den över en hink att den droppar konstant.
Är detta normalt? Elpannan ska ut om några veckor pga fjärrvärme. Men det blir ganska jobbigt att tömma denna hinken stup i kvarten…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt, säkerhetsventilen som läcker. Och när jag motionerade ventilen gick det åt h-e… såklart kl 2330 på kvällen.
så nu har man sovit två timmar i natt och försöker nu få tag på en röris.
ventilen läcker nu ganska mycket, lite mindre om jag stänger inkommande vatten. Gissar på att det är VVB som töms eftersom det sakta kommer vatten trots att jag stängt inkommande?
så nu har man sovit två timmar i natt och försöker nu få tag på en röris.
ventilen läcker nu ganska mycket, lite mindre om jag stänger inkommande vatten. Gissar på att det är VVB som töms eftersom det sakta kommer vatten trots att jag stängt inkommande?
Nej, varmvattenberedaren är inte trycksatt om du stänger inkommande vatten. Sannolikt läcker kranen på inkommande vatten. Om du stänger den och öppnar en kran borde det lösa problemet.
Kan du inte montera en slang som räcker till en golvbrunn?
Kan du inte montera en slang som räcker till en golvbrunn?
Jag hade också en droppande säkerhetsventil på en gammal ctc-panna.. berodde på att en gammal säkerhetsventil helt enkelt är sliten och behöver bytas.
Hos mig varierade droppmängden med i vilket läge ventilen hamnade när man skruvat på den, så mitt tips att att prova motionera den lite grann för att se om du får den att droppa lite mindre just nu..
Hos mig varierade droppmängden med i vilket läge ventilen hamnade när man skruvat på den, så mitt tips att att prova motionera den lite grann för att se om du får den att droppa lite mindre just nu..
Hej DanielD Daniel 109 skrev:
Jag blir inte riktigt klok på det du skriver här - och jag menar det med en nyfiken ton
Alltså när jag stängde inkommande vatten i natt (flow-visaren på vattenmätaren står stilla och det kommer inget vatten ur blandarna) så läckte det ändå lite via den här säk.ventilen. Slog jag på inkommande vatten så läckte det betydligt mer.
En viktig sak att tillägga här är att på kallvatten-sidan på min Elpanna/VVB har jag dockat på en ackumulator-tank som vintertid eldas med en vattenmantlad pelletskamin. Så normalt sett skickar jag in redan varmt vatten på kallvatteningången på elpannan för att den inte ska värma vattnet under vintern.
Kan det helt enkelt vara så att det är vattnet i ack-tanken som trycker in lite på kallvatten-sidan och gör att ventilen ändå läcker trots att inkommande kommunalt vatten är avstängt?
Som sagt - kombinations/säkerhetsventilen byttes i morse och nu är problemet löst. Slangen som droppat under lång tid är nu tyst
Om det inte pågår en uppvärmning så ger dina tankar inget tryck. Under uppvärmning är det normalt att det droppar lite.
hmm ja då är det ju märkligt... som sagt - jag tog loss den slangen som tidigare varit kopplad rakt ner i avloppet och skulle istället lägga den i spilltratten till min nya tvättmaskin. Det har droppat vatten ur den i flera dygn, oavsett om vi värmer eller inte.D Daniel 109 skrev:
Igår störde jag mig på att den läckte och började pilla på säkerhetsventilen och då jävlar började det läcka ännu mer. Om jag snurrade den ett varv knäppte den till och tätade i några sekunder sedan började det sippra igen.
Sedan ventilen byttes i morse har det äntligen varit tyst från slangen
Har du någon ide om varför det läcker genom ventilen trots att inkommande vatten är avstängt? För avstängt är det... kom inget ur kranarna i natt...
Eller kan det bara ha varit så då att jag inte drog åt avstängningen till vattnet ordentligt hårt? så att det ändå sipprade genom till denna ventilen trots att jag upplevde det som att kranarna inte gav något vatten?
Klicka här för att svara