27 026 läst ·
90 svar
27k läst
90 svar
Avtalsbrott gällande ett husbygge - hur går jag vidare?
Svara inte alla med samma kommentar. Vi ser alla allting som skrivs i tråden.E enya112 skrev:Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar på byggnadskreditivet 1 350 000 kS
Förstår helt att saker blir fel i den här situationen och lider med dig - kommenterar bara så att du inte ska trötta ut stödet härifrån
Tack för info, är ny på forumet så visste inte hur "tråden" fungerar med kommentarsfälten så att alla ser. Men då vet jag och det kommer inte att hända igenA avdpos skrev:Svara inte alla med samma kommentar. Vi ser alla allting som skrivs i tråden.
Förstår helt att saker blir fel i den här situationen och lider med dig - kommenterar bara så att du inte ska trötta ut stödet häri
A avdpos skrev:
Tråkigt läge, jag känner verkligen med dig.
Om du inte redan har fått ett dokumenterat svar på att dom inte kommer att färdigställa bygget så skulle jag börja med detta. Sedan ta in offerter från flera andra firmor som kan tänka sig att färdigställa bygget, till en dialog med banken. Gör kreditupplysning på alla firmor som lämnar offert och ta dit någon som kan göra en bedömning av hur mycket pengar som byggfirman har lagt på det som är gjort. Se till att flytta materialet som firman lämnat på tomten så att dom inte kommer och tar det.
Kommunen brukar ha en konsumentvägledare som är kostnadsfri att prata med så ett tips är att prata med denna för ytterligare tips. Vissa juristfirmor erbjuder även gratis kortare inledande rådgivning.
Något som är bra för din del om du ska försöka kräva tillbaka pengar i senare skede är att vid otydligheter i det tidigare avtalet så har du större möjligheter att göra tolkningar som konsument, särskilt om det är byggfirman som har tagit fram avtalet. Men detta har en jurist bättre koll på än mig.
Lycka till!
Om du inte redan har fått ett dokumenterat svar på att dom inte kommer att färdigställa bygget så skulle jag börja med detta. Sedan ta in offerter från flera andra firmor som kan tänka sig att färdigställa bygget, till en dialog med banken. Gör kreditupplysning på alla firmor som lämnar offert och ta dit någon som kan göra en bedömning av hur mycket pengar som byggfirman har lagt på det som är gjort. Se till att flytta materialet som firman lämnat på tomten så att dom inte kommer och tar det.
Kommunen brukar ha en konsumentvägledare som är kostnadsfri att prata med så ett tips är att prata med denna för ytterligare tips. Vissa juristfirmor erbjuder även gratis kortare inledande rådgivning.
Något som är bra för din del om du ska försöka kräva tillbaka pengar i senare skede är att vid otydligheter i det tidigare avtalet så har du större möjligheter att göra tolkningar som konsument, särskilt om det är byggfirman som har tagit fram avtalet. Men detta har en jurist bättre koll på än mig.
Lycka till!
Det är så lungt - vi såg alla att du var ny på hur du kommentera =)E enya112 skrev:
Det här forumet har också en specialförmåga. Så du kan trycka på "svara" på flera kommentarer och få in dem i ditt inlägg. Då kan man redigera så det ser ut som nedan om man vill få in namnen på människor, men de har skrivit liknande saker.
A avdpos skrev:
Ligger det utanför den där miljonen?E enya112 skrev:
Det ser ut att vara isolering, rördragning, gjutning och sedan stomresning med en limträbalk, m.m. Det måste varit ett antal man på plats under arbetet och behövts en del utrustning. Då låter 150' för arbete och kringkostnader lågt, även om jag förutsätter att bygglov och pappersarbete inte ingick i de pengarna.E enya112 skrev:
Någon med erfarenhet från att kalkylera sådana här jobb får sätta en siffra.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 770 inlägg
Var någonstans i landet är detta?
Ja riktigt riktigt tråkigt med byggaren
Ja det tråkiga med att komma efter skojaren är ju att även om man kanske får rätt i slutändan så är ju risken stor med tanke på penga summorna att OM man väl vinner i rätten om man driver det vidare så finns det iaf inga pengar att få tillbaka.. där måste man spela sina kort väl och med rimliga tankar.. inte bara vad som är moraliskt rätt utan också risken och med sunt förnuft avgöra om det är en bra ide..
Att skojaren moraliskt är boven och har lurat ts är ju rätt uppenbart men att bevisa det i en rättsal och faktiskt vinna och få rätt för skurken kommer ju troligen leverera massor med lögner och osanningar och argument till varför det som står på plats har kostat si eller så mycket och att fake tidsåtgång och för många personer osv kan snabbt driva upp kostnader och se ut som att nåt som borde kosta en viss summa plötsligt har kostat 45 % extra för kunden..och hur olika stopp och förseningar beror på kunden osv osv..naturligtvis rena lögner säkert men ibland svåra att motbevisa
Att driva denna cirkus vidare och kanske vinna kanske förlora men det finns säkert inte en krona kvar i firman när dom förlorat i rätten. många driver aktiebolag och inte sällan med flera bolag osv med upplägg för att skydda sig mot att behöva betala om man förlorar i rätten..
Bara så man verkligen överväger sina chanser att få tillbaka sina pengar riktigt riktigt noga med dom risker och ytterligare kostnader för att försöka..
Försök även luska i vad dessa skojare håller på med mera är det ett antal till byggen där dom lurar folk och det är vad dom gör eller driver dom även seriösa objekt där allt går rätt till..
Har dom grundlurar några fler samtidigt så kan man ju själv gissa hur många kronor det finns att få när man väl vunnit över dom i rätten ... troligen noll
Det är lätt att hamna i att naturligtvis ska man tvinga dom till upprättelse och dom ska minsann få betala tillbaka men det är ofta inte så enkelt som man ofta tror..
Jag tycker också 150 000 i arbetskostnad låter väldigt lågt för det vi ser på bilderna. men nån med bättre kunskaper får räkna på tider...
Vet du hur många dagar ,veckor och hur många dom varit på plats så kan det ju underlätta att räkna baklänges på det.. har det pratats om nåt vad dom debiterar per timme
tänker man 2 gubbar i 40 timmar i veckan så räcker det ju bara till 2.5 vecka på 750 kr timmen så är dom 150 000 slut och snickar kostnad brukar ju vara mellan 560 och 850 kronor i timmen inklusive moms plus bilkostnader.. och vissa moment är ju högst troligt utförda med mer personal på plats
Ja det tråkiga med att komma efter skojaren är ju att även om man kanske får rätt i slutändan så är ju risken stor med tanke på penga summorna att OM man väl vinner i rätten om man driver det vidare så finns det iaf inga pengar att få tillbaka.. där måste man spela sina kort väl och med rimliga tankar.. inte bara vad som är moraliskt rätt utan också risken och med sunt förnuft avgöra om det är en bra ide..
Att skojaren moraliskt är boven och har lurat ts är ju rätt uppenbart men att bevisa det i en rättsal och faktiskt vinna och få rätt för skurken kommer ju troligen leverera massor med lögner och osanningar och argument till varför det som står på plats har kostat si eller så mycket och att fake tidsåtgång och för många personer osv kan snabbt driva upp kostnader och se ut som att nåt som borde kosta en viss summa plötsligt har kostat 45 % extra för kunden..och hur olika stopp och förseningar beror på kunden osv osv..naturligtvis rena lögner säkert men ibland svåra att motbevisa
Att driva denna cirkus vidare och kanske vinna kanske förlora men det finns säkert inte en krona kvar i firman när dom förlorat i rätten. många driver aktiebolag och inte sällan med flera bolag osv med upplägg för att skydda sig mot att behöva betala om man förlorar i rätten..
Bara så man verkligen överväger sina chanser att få tillbaka sina pengar riktigt riktigt noga med dom risker och ytterligare kostnader för att försöka..
Försök även luska i vad dessa skojare håller på med mera är det ett antal till byggen där dom lurar folk och det är vad dom gör eller driver dom även seriösa objekt där allt går rätt till..
Har dom grundlurar några fler samtidigt så kan man ju själv gissa hur många kronor det finns att få när man väl vunnit över dom i rätten ... troligen noll
Det är lätt att hamna i att naturligtvis ska man tvinga dom till upprättelse och dom ska minsann få betala tillbaka men det är ofta inte så enkelt som man ofta tror..
Jag tycker också 150 000 i arbetskostnad låter väldigt lågt för det vi ser på bilderna. men nån med bättre kunskaper får räkna på tider...
Vet du hur många dagar ,veckor och hur många dom varit på plats så kan det ju underlätta att räkna baklänges på det.. har det pratats om nåt vad dom debiterar per timme
tänker man 2 gubbar i 40 timmar i veckan så räcker det ju bara till 2.5 vecka på 750 kr timmen så är dom 150 000 slut och snickar kostnad brukar ju vara mellan 560 och 850 kronor i timmen inklusive moms plus bilkostnader.. och vissa moment är ju högst troligt utförda med mer personal på plats
Ta in offerter från fler byggföretag på vad det kostar att färdigställa så snart som möjligt. Om du har det skriftligt på ”hotet” om att de behövde förskott på 700k för att färdigställa så borde det vara ett argument för att lagligt kunna träda ifrån avtalet och anlita en annan byggare. Kolla upp med en jurist först bara.
Hej,E enya112 skrev:Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har inte pratat med min kontrollansvarige än, jag skäms så, men fattar ju att jag måste ringa och berätta vad som hänt. Jag känner mig inte trygg att droppa byggfirmans namn här i gruppen än...
Jag skulle nog säga att det faktiskt inte är så illa som det kanske känns, omfattning av det du skriver är gjort låter som att det faktiskt kan vara över en miljon i arbete och material redan även om du inte fått spec på allt.
Mest troligt har firman hamnat i ekonomisk knipa och kan inte ligga ute med pengarna under byggtiden.
Håller med de andra här.
Det som är byggt är byggt, det har kostat en miljon.
Bygg klart med annan leverantör.
Var glad och njut av ditt nya hus när det är klart. Håll i håll ut.
Vad jag tolkar det som har du bara skrivit under en otydlig offert? Vad menar du med det , står det bara att du ska få ett hus. Inget vad huset ska innehålla. Vem har tagit fram bygghandlingarna. Har han räknat på dessa eller tom gjort dom åt dig, finns ju något att gå på då. Dvs bygghandlingarna är leveransen.E enya112 skrev:Jag har hamnat i stort trubbel som gör mig helt förtvivlad. Det här blir ett långt inlägg så jag blir så tacksam för er som läser och kanske skickar en stöttande/vägledande kommentar. Jag mår mycket dåligt i detta och skuldbelägger mig själv något så otroligt.
Till saken:
Jag har anlitat en byggfirma för att bygga ett fritidshus (90 kvm) på min favoritplats på jorden. Det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är ensam som beställare. Byggfirman som jag anlitat fick jag tips om av en familjevän för drygt ett år sedan.
Det har dock visat sig att jag har anlitat en oseriös byggfirma.
Den underskrivna offerten är otydlig. Den innehåller inte någon betalplan eller tidsplan. Offerten har fast pris för bygget.
Naiv som jag är så betalade jag en faktura på 1 000 000 kr i förskott. De hade jag kontant.
Det har varit strul från start. Innan när plattan skulle gjutas så upptäcktes det att byggfirman inte har mätt exakt var huset ska stå enligt bygglovet. Det här var början på juni. Som tur var hade jag beställt en så kallad lägeskoll av kommunen och en person skulle kontrollmäta allt inför gjutning. Det visade sig att grunden står 1,5 meter för högt upp mot norra tomtgräns. Det slutade med att bygget fick pausas en månad och göra en avvikelse på bygglovet och godkännande av grannar.
Så kom bygget igång igen. Plattan kunde gjutas. Sedan efter en till månad, nu är vi alltså inne i början i augusti, så börjar de montera reglar och sånt där, så att säga själva stommen. De kunde inte komma igång tidigare för leveransen var försenad (jag misstänker att de beställde för sent inpå semestertid). De kom igång, började jobba fort. Nu sitter det vindduk runt om hela huset och något slags täckmaterial på taket. De lämnade arbetsplatsen i mitten på augusti för att de behövde åka hem och beställa material och göra lite annat. De bor inte på platsen där huset byggs utan bor längre bort i en annan kommun. Sedan dess har de inte kommit tillbaka förutom att de hämtat sina verktyg och en arbetsbil.
Inför att de lämnade arbetsplatsen så sade byggfirman att han skulle skicka en faktura som han ville ha betald snabbt för att han behövde betala in moms till Skatteverket. Jag anade att något inte stämde. Det hade också varit strul kring ett extraarbete, sen så kallad ÄTA. Jag började granska underlag han skickat och han har ju absolut på långa vägar inte kommit upp i en miljon kronor vad gäller material och arbetstid.
Då jag nu skulle börja ta av byggnadskreditiv som jag blivit beviljad av min bank så hörde jag av mig till banken om den här fakturan och undrade om det verkligen godkänner den här fakturan som är väldigt lite specad samt att byggfirman säger att jag behöver betala fakturan ganska omgående för att de behöver betala in moms till Skatteverket. Banken drog direkt i handbromsen och tolkade det som att byggfirman hamnat på obestånd. De ville ha in bilder på huset hur långt byggfirman kommit. Jag skickade in dessa. Sedan kom banken med ett krav om att byggfirman ska fortsätta bygga på huset så får de skicka in fakturor löpande efter utfört arbete på max 200 000 kr ex moms. Byggföretaget behövde även skicka in en balans- och resultatrapport för senaste kvartalet.
Byggfirman blev arg och sade att jag “behövde lösa allt med banken själv” och de accepterade inte bankens villkor. Efter en del telefonsamtal kände jag att det här går inte att prata muntligt så jag började gå över att skriva skriftligt på mail och kommunicera på det sättet med byggfirman.
Efter en veckas mailväxling där jag bestrider faktura och en ÄTA-faktura och att jag inte accepterar arbetsstoppet och vill att arbetet upptas utefter offerten/avtalet så hotar jag med att gå vidare juridiskt. Då träffas vi på ett möte. Vi är åtta personer som deltar på mötet. Min mamma och pappa bland annat och han som äger byggfirman hade med sig två kompisar.
Vi protokollförde mötet och jag skickade protokollet på mail så att han kunde få möjlighet att granska den. Fick inget svar så några dagar senare skickade jag två protokoll hem till honom som han kunde skriva under och skicka ett tillbaka till mig. Det skedde inte.
Nu senaste dagarna har det blivit väldigt turbulent. Så jag kontaktade jag en advokatbyrå för några dagar sedan och ber om hjälp. Då visar det sig, och det här anklagar jag mig själv något så fruktansvärt för, att jag inte har en fritidshusförsäkring. Så jag har inget rättskydd. Och byrån tackar då nej till att företräda mig. Alltså ångesten och paniken jag får.
Jag tecknar fort en försäkring. Den började gälla igår.
Igår säger han på telefon att han vägrar skriva under protokollet och hävdar att det inte stämmer. Han tjatar hela tiden om pengar och har gjort det i tidigare mailkonversationer. Betala fakturan ( 700 000 kr ex moms) och jag börjar bygga igen säger han. Han säger att han skiter i vad banken säger. Lyckas spela in honom när han till slut säger att han “skiter i det här nu, skiter i att bygga mitt hus, att han lämnar det helt”.
Så nu sitter jag här. Och vet inte alls hur jag ska gå vidare. Kan jag ha tur att fritidshusförsäkringen kan gälla då han sade idag att han tänker skita i att bygga huset? Har bara gått två dygn sedan tecknandet av försäkringen.
Eller ska jag försöka skicka in en egen stämning till tingsrätten?
Anmäla till Allmänna reklamationsnämnden?
Jag har flera bevis anser jag.
Hoppas någon har något råd att ge mig hur jag kan gå vidare. Jag känner mig helt knäckt. Och all gaslighting han har hållt på med de tre senaste månaderna ger mig kalla kårar längs ryggraden och får mig att må så illa i mig själv.
- Offerten som inte innehåller någon betalplan
- Mail där jag bestrider faktura
- Mail där jag inte accepterar arbetsstoppet och att entreprenaden ska fortsätta
- Protokollet som dock inte är underskrivet
- Telefonsamtalet där han säger att han skiter i allt nu och lämnar
- Underlag som inte är tillräckliga för att redovisa hur han nyttjat 1 000 000 kr som ja betalade honom som förskott i april
- Något mer säkert men kommer inte på just nu
Offert hur ser den ut?
Hej. Jeg er utroligt ked af at læse din sag, for det ligner meget det jeg selv har været ude for, uspecifikke fakturaer, forsinkelser og overfakturering.E enya112 skrev:Jag har hamnat i stort trubbel som gör mig helt förtvivlad. Det här blir ett långt inlägg så jag blir så tacksam för er som läser och kanske skickar en stöttande/vägledande kommentar. Jag mår mycket dåligt i detta och skuldbelägger mig själv något så otroligt.
Till saken:
Jag har anlitat en byggfirma för att bygga ett fritidshus (90 kvm) på min favoritplats på jorden. Det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är ensam som beställare. Byggfirman som jag anlitat fick jag tips om av en familjevän för drygt ett år sedan.
Det har dock visat sig att jag har anlitat en oseriös byggfirma.
Den underskrivna offerten är otydlig. Den innehåller inte någon betalplan eller tidsplan. Offerten har fast pris för bygget.
Naiv som jag är så betalade jag en faktura på 1 000 000 kr i förskott. De hade jag kontant.
Det har varit strul från start. Innan när plattan skulle gjutas så upptäcktes det att byggfirman inte har mätt exakt var huset ska stå enligt bygglovet. Det här var början på juni. Som tur var hade jag beställt en så kallad lägeskoll av kommunen och en person skulle kontrollmäta allt inför gjutning. Det visade sig att grunden står 1,5 meter för högt upp mot norra tomtgräns. Det slutade med att bygget fick pausas en månad och göra en avvikelse på bygglovet och godkännande av grannar.
Så kom bygget igång igen. Plattan kunde gjutas. Sedan efter en till månad, nu är vi alltså inne i början i augusti, så börjar de montera reglar och sånt där, så att säga själva stommen. De kunde inte komma igång tidigare för leveransen var försenad (jag misstänker att de beställde för sent inpå semestertid). De kom igång, började jobba fort. Nu sitter det vindduk runt om hela huset och något slags täckmaterial på taket. De lämnade arbetsplatsen i mitten på augusti för att de behövde åka hem och beställa material och göra lite annat. De bor inte på platsen där huset byggs utan bor längre bort i en annan kommun. Sedan dess har de inte kommit tillbaka förutom att de hämtat sina verktyg och en arbetsbil.
Inför att de lämnade arbetsplatsen så sade byggfirman att han skulle skicka en faktura som han ville ha betald snabbt för att han behövde betala in moms till Skatteverket. Jag anade att något inte stämde. Det hade också varit strul kring ett extraarbete, sen så kallad ÄTA. Jag började granska underlag han skickat och han har ju absolut på långa vägar inte kommit upp i en miljon kronor vad gäller material och arbetstid.
Da jeg skulle til at begynde at bruge den byggekredit, jeg havde fået af min bank, kontaktede jeg banken angående denne faktura og spekulerede på, om de virkelig godkendte denne faktura, som var meget dårligt specificeret, og at byggefirmaet sagde, at jeg skulle betale fakturaen ret øjeblikkeligt, fordi de skulle betale moms til Skatteverket. Banken trak straks i håndbremsen og fortolkede det som, at byggefirmaet var gået konkurs. De ville have billeder af huset, der viste, hvor langt byggefirmaet var kommet. Jeg sendte disse ind. Derefter krævede banken, at byggefirmaet fortsatte med at bygge på huset, så de løbende kunne sende fakturaer for udført arbejde på maksimalt 200.000 SEK eksklusive moms. Byggefirmaet skulle også indsende en balance og resultatopgørelse for sidste kvartal.
Byggefirmaet blev vredt og sagde, at jeg “selv måtte løse alt med banken”, og de accepterede ikke bankens vilkår. Efter et par telefonopkald følte jeg, at dette ikke kunne diskuteres mundtligt, så jeg begyndte at skrive skriftligt via e-mail og kommunikere på den måde med byggefirmaet.
Efter en uge med e-mailudvekslinger, hvor jeg bestrider fakturaen og en ÄTA-faktura, og at jeg ikke accepterer arbejdsnedlæggelsen og ønsker, at arbejdet skal genoptages i henhold til tilbuddet/aftalen, truer jeg med at tage retslige skridt. Så mødes vi til et møde. Vi er otte, der deltager i mødet. Min mor og far, blandt andre, og manden, der ejer byggefirmaet, havde to venner med.
Vi tog referat af mødet, og jeg sendte det via e-mail, så han kunne gennemgå det. Jeg fik ikke svar, så et par dage senere sendte jeg to referater til hans hjem, så han kunne underskrive dem, og sendte et tilbage til mig. Det skete ikke.
De sidste par dage har været meget turbulente. Så jeg kontaktede et advokatfirma for et par dage siden og bad om hjælp. Så viser det sig, og jeg beskylder mig selv for noget så forfærdeligt, at jeg ikke har en sommerhusforsikring. Så jeg har ingen juridisk beskyttelse. Og firmaet nægter så at repræsentere mig. Derfor den angst og panik, jeg får.
Jeg tegner snart en forsikring. Den trådte i kraft i går.
I går sagde han i telefonen, at han nægter at underskrive referatet og hævder, at det ikke er sandt. Han bliver ved med at plage om penge, og det har han også gjort i tidligere e-mailsamtaler. Betal fakturaen (700.000 SEK eksklusive moms), så begynder jeg at bygge igen, siger han. Han siger, at han er ligeglad med, hvad banken siger. Jeg formår at optage ham, da han endelig siger, at han "er ligeglad med det her nu, er ligeglad med at bygge mit hus, at han lader det være helt".
Så nu sidder jeg her. Og jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal komme videre. Kan jeg være heldig, at sommerhusforsikringen kan gælde, når han i dag sagde, at han vil ødelægge det med at bygge huset? Det er kun to dage siden, jeg tegnede forsikringen.
Eller skal jeg forsøge at indgive min egen stævning til byretten?
Anmeldelse til den svenske klagenævn?
Jeg mener, jeg har flere beviser.
Jeg håber, at nogen har nogle råd til, hvordan jeg kommer videre. Jeg føler mig fuldstændig knust. Og al den gaslighting, han har lavet de sidste tre måneder, sender mig kuldegysninger ned ad ryggen og får mig til at have det så dårligt med mig selv.
- Tilbuddet, der ikke inkluderer en betalingsplan
- E-mailadresse, hvor jeg bestrider en faktura
- E-mail hvor jeg ikke accepterer arbejdsnedlæggelsen og at kontrakten skal fortsætte
- Protokollen, som dog ikke er underskrevet,
- Telefonopkaldet hvor han siger, at han opgiver alt nu og går
- Utilstrækkeligt bevismateriale til at forklare, hvordan han brugte de 1.000.000 SEK, som jeg betalte ham som forskud i april
- Noget mere sikkert, men kan ikke lige komme i tanke om det lige nu
Jeg har skrevet et indlæg her som hedder "Lurad av byggfirma".
Kan du fortælle mig hvor i landet det er, og navnet på byggefirmaet/ejeren i en privat besked?
Vilken tråkig sits. Jag har varit i snarlik. Det låter som att byggaren har slut på pengar i firman. Att skicka en faktura för att han ska kunna betala moms till Skatteverket är ett tydligt tecken. Och att han överhuvudtaget överväger att lösa pengabristen genom att fakturera dig visar att han är oseriös.
Samtidigt tycker jag läget inte verkar så katastrofalt - även om jag förstår att du är stressad och frustrerad. Det är inte orimligt att det kostar upp mot 1 miljon för det du fått byggt, du har i alla fall inte blivit blåst på jättemycket pengar. Det ser inte ut som något fuskbygge på bilderna.
Som andra varit inne på tror jag inte att jurist, rätten osv är rätt väg att gå just nu. Jag tolkar det som att du inte är så erfaren gällande bygg. Jag tror att du ska försöka hitta någon som är erfaren och som du litar på, som kan hjälpa dig att värdera läget, och i dialogen med byggaren. Någon som förstår både byggaren/det praktiska och dig…hjälper dig bli en bättre beställare/kravställare.
Jag tycker du ska börja med att ta dit din kontrollansvarige på plats för att bedöma om allt verkar rätt byggt. Hen har säkert också erfarenhet för att bedöma värdet på det som är byggt, diskutera plan framåt för bygget etc. Och det är naturligt att kontrollansvarig pratar med byggaren. Kanske kan hen vara den som stöttar dig i vägen framåt, eller kan hänvisa till någon annan?
Det kanske är kört med byggaren - i sådana fall är det viktigt att du fått tydlig bekräftelse på att de avbrutit uppdraget, innan du tar dit någon annan.
Lycka till!
Samtidigt tycker jag läget inte verkar så katastrofalt - även om jag förstår att du är stressad och frustrerad. Det är inte orimligt att det kostar upp mot 1 miljon för det du fått byggt, du har i alla fall inte blivit blåst på jättemycket pengar. Det ser inte ut som något fuskbygge på bilderna.
Som andra varit inne på tror jag inte att jurist, rätten osv är rätt väg att gå just nu. Jag tolkar det som att du inte är så erfaren gällande bygg. Jag tror att du ska försöka hitta någon som är erfaren och som du litar på, som kan hjälpa dig att värdera läget, och i dialogen med byggaren. Någon som förstår både byggaren/det praktiska och dig…hjälper dig bli en bättre beställare/kravställare.
Jag tycker du ska börja med att ta dit din kontrollansvarige på plats för att bedöma om allt verkar rätt byggt. Hen har säkert också erfarenhet för att bedöma värdet på det som är byggt, diskutera plan framåt för bygget etc. Och det är naturligt att kontrollansvarig pratar med byggaren. Kanske kan hen vara den som stöttar dig i vägen framåt, eller kan hänvisa till någon annan?
Det kanske är kört med byggaren - i sådana fall är det viktigt att du fått tydlig bekräftelse på att de avbrutit uppdraget, innan du tar dit någon annan.
Lycka till!
Bortsett från tidigare byggrelaterade problem, verkar ni ha olika uppfattningar om värdet på det utförda arbetet. Du har endast betalat 750 000.- ex moms avseende markarbeten, betongplatta, stomme och tak, ställningar, levererad isolering mm. Byggaren anser att han utfört arbeten för ytterligare ca 450 000.- ex moms, dvs totalt 1, 2 mkr ex moms. Kvar är således ca 750 000,- ex moms för återstående arbeten till färdigställande. Det verkar inte som du betalat för mycket och saknar grund för att innehålla medel. Föreslår att ni kommer överens om en betalningsplan lika bankens förslag. Någon grund för dig att häva entreprenaden anser jag saknas.