27 026 läst ·
90 svar
27k läst
90 svar
Avtalsbrott gällande ett husbygge - hur går jag vidare?
Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar på byggnadskreditivet 1 350 000 kr...lunnabo skrev:
Dkvist gillar uppenbarligen inte skademinimering.
Många ord utan förklaring hur
Punkt 1.
"Sett till att få utfästelse..."
Byggfirman hade ju redan sagt betala 700' till annars kommer vi inte.
Hur menar Dkvist att man ska göra?
Punkt 2
Driva processen.
Ts har ju redan skrivit att det var byggnadskreditiv som skulle börja lyftas.
Tolkning är då att förutom den första betalda miljonen så finns det inte mer pengar kvar hos ts.
Hur då driva processen framåt utan att skuldsätta sig?
Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar på byggnadskreditivet 1 350 000 kr...Marlen Eskilsson skrev:
Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar på byggnadskreditivet 1 350 000 kr...Nötegårdsgubben skrev:
Okej så om vi räknar 550k ×1.25 = 690kE enya112 skrev:Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar 1 350 000 kr på mitt byggnadskreditiv.... går det att färdigställa ett hus på den summan tro?
Du har betalat 1000k så du har förlorat 310k mellan tummen pekfinger.
Det måste kännas oerhört jobbigt.
Men kom ihåg att du har inte förlorat hela miljonen.
Om du kan bygga klart inom budget vågar jag inte svara på men du kan kanske kompromissa och lämna något rum till senare osv.
redarn skrev:
Ja. Läget är magiskt. Taket är inte färdigt, bara underlagspapp där. Hmm ja det ligger nå mer material där nå till fasaden. Sedan ligger det ytterpanel på bygghandeln som byggfirman beställt (dock ej betalad) De var så vänliga när jag ringde dom att de låste ordern så att byggfirman inte kan hämta ut den. De är ju måttbeställda och måste betalas av byggfirman så vet ju inte, eller ja jag hoppas ju att jag kan få ut dom själv så småningom...redarn skrev:
Tur i oturen så är det ett ganska bekvämt läge för någon annan att ta över - inget är inbyggt och dolt utan det går att se vad som är gjort och hur.
Prio, om det går, är att få på tak och panel för yttre skydd och gärna isolering.
Prio, om det går, är att få på tak och panel för yttre skydd och gärna isolering.
Spontant ser det där ut som mer än 150 tusen i arbete.
Du behöver inte manuellt citera alla och skriva samma text 6 gånger. Du kan citera flera personer i samma inlägg eller använda dig av @enya112 .E enya112 skrev:Offerten är på 1 965 000 kr ex moms. Jag har fått in fakturor för byggmaterial som rör drygt 400 000 kr ex moms. Arbetstid som de lagt ned räknar jag mellan tummen och pekfingret på 150 000 ex moms. Så 550 000 ex moms. Den miljon jag betalat är på 1 000 000 ink moms. Jag har kvar på byggnadskreditivet 1 350 000 kr...
Nu lägger du ord i mun på mig ogrundat.lunnabo skrev:
Dkvist gillar uppenbarligen inte skademinimering.
Många ord utan förklaring hur
Punkt 1.
"Sett till att få utfästelse..."
Byggfirman hade ju redan sagt betala 700' till annars kommer vi inte.
Hur menar Dkvist att man ska göra?
Punkt 2
Driva processen.
Ts har ju redan skrivit att det var byggnadskreditiv som skulle börja lyftas.
Tolkning är då att förutom den första betalda miljonen så finns det inte mer pengar kvar hos ts.
Hur då driva processen framåt utan att skuldsätta sig?
En köpare gör sig skyldig till avtalsbrott om denne bara avfärdar motpart utan att vara överens om detta. Det finns viss juridik att förhålla sig till och "ge mig X eller så kommer jag inte" är inte tillräckligt. TS kan bli skyldig att betala uppkomna kostnader och förlorade intäckter om man gör fel.
Driva processen mot motpart går att göra på många sätt. Man måste inte plocka in alla jurister man hittar på södermalm. Det är svårt att förstå om allt ska vara svart-vitt. Min specifika text syftar på att det är inte lönt att lägga resterande likvida kapital som finnes på att driva en rättsprocess. Troligen bara krokodiltårar om motparten drar konkurskortet, vilket jag skrev.
Jag vet inte om TS har helt slut på stålar efter första miljonen, men jag väljer att flagga för att man inte ska elda upp alla stålar i en rättsprocess.
Jag har inte sagt att man inte ska skuldsätta sig för att driva processen framåt, det har du nog hittat på någonstans?