Hej!
jag bor i en bostadsrätt där vi i föreningen har haft stambyte, jag har i och med stambytet gjort extraval och betalat extra för att få mitt badrum exakt som jag vill ha det.

Jag har inte bott i lägenheten under renoveringen men har besökt med jämna mellanrum för att se till att allt ser bra ut.
En vecka innan badrummet skulle stå klart besökte jag och såg att radiatorn inte var placerad helt enligt ritningarna och jag är inte nöjd med hur dom har monterat den.
Jag skrev till entreprenören direkt och bifogade även bilder och bad dom kontakta mig snarast. Detta är nu två veckor sedan och jag har inte hört ett ljud.

På ritningarna stod det att det skulle vara 290mm mellan vägg och radiatorn, i verkligheten är det 130mm.

Deras besiktningsman dök upp idag utan förvarning och jag förklarade då detta och fick endast till svar att jag kan ”försöka flörta med killarna så kanske dom kan snygga till det”.

Vad har jag för rättigheter och räknas detta som ett avtalsbrott från deras sida då dom inte har har byggt efter ritningarna?

• Teknisk ritning av ett badrum med måttangivelser, dusch, handdukstork, och ny radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator på kaklad vägg, termostatventil, rör, grått marmorgolv, inomhus uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du separat avtal med byggfirman? Be dom rätta till innan du betalar. Har ni golvvärmen förresten?

Men det går väl knappast att snyggt flytta radiatorn 16 cm åt vänster med den där skumma klossen och fuktspärr och allt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du separat avtal med byggfirman? Be dom rätta till innan du betalar. Har ni golvvärmen förresten?
Avtalet är genom föreningen, jag har alltså inget separat avtal. Betalningen sker i två etapper, halva innan och resten när allt är klart. Precis, det är golvvärme.

Cruzze Cruzze skrev:
Men det går väl knappast att snyggt flytta radiatorn 16 cm åt vänster med den där skumma klossen och fuktspärr och allt?
Hade dom monterat radiatorn efter ritning hade den varit centrerad med handdukstorken som är ovanför.

Det finns utrymme till vänster.

Det är detta jag inte vet och därför jag vänder mig till detta forum för råd.

Varför dom har monterat som dom har gjort har jag ingen aning.
Är det någon som förstår varför dom har byggt den där klossen, den är fruktansvärt ful.

Ingrid-k Ingrid-k skrev:
Hade dom monterat radiatorn efter ritning hade den varit centrerad med handdukstorken som är ovanför.

Är det någon som förstår varför dom har byggt den där klossen, den är fruktansvärt ful.
Som yrkesverksam i annan bransch än ett hantverkarskrå så häpnar man över hur man nästan systematiskt bara skiter i skrivna instruktioner. I detta fall kan det ju vara så att det råkade krocka med en golvbjälke om man skulle flyttat rören 16 cm åt vänster (dina plattor är väl 20 cm breda och golvbjälkarna brukar ligga på c/c-avstånd 30 i badrum) och då slår lättjan och autopiloten till.
Personligen skulle jag tyvärr låta det vara såhär. Alternativet är antingen att de flyttar radiatorn och måste böja rören först åt vänster och sedan åt höger eller att de måste bryta upp allt och göra om göra rätt och man vill knappast ha en sur och kränkt hantverkare som förmodligen gör mer fel andra gången.
Eftersom de gjort fel bör du kolla om det går att få nedsatt pris.
Är det värme i handukstorken? Går det att flytta den så det linjerar med radiatorn för jag antar att det är den helt uppenbara detaljen (för oss som inte är hantverkare) du vill åt, näst efter att allt skulle varit centrerat på väggen förstås?
Av ren nyfikenhet, vad är den där halvcirkeln som sticker upp ovanför radiatorn?

Ingrid-k Ingrid-k skrev:

”Klossen” är där för att med dagens regler får inte rören mynna upp i golvets tätskikt.

Ett annat alternativ kan vara att de får installera en annan radiator, som är smalare och högre (för att bibehålla arean) så att den kan monteras mer åt vänster och linjera med handukstorken.

Most radiators are universal and can also be connected from the bottom. Then the radiator would move by 16-20 cm.
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Klossen” är där för att med dagens regler får inte rören mynna upp i golvets tätskikt.
How then are the pipes connected to the underfloor heating? WARP 2 like in Star Trek?

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Ingrid-k Ingrid-k skrev:
Avtalet är genom föreningen, jag har alltså inget separat avtal. Betalningen sker i två etapper, halva innan och resten när allt är klart. Precis, det är golvvärme.
Typiskt. Inte mycket att göra nu men för andra som läser denna tråd kan det vara bra att veta att det alltid är bäst med avtal direkt mellan lgh-innehavare och byggfirman. Samt, om det redan finns golvvärme , skippa radiator, speciellt när det redan även finns handdukstork!

Ett alternativ du har om de vägrar flytta radiatorn är att du låter bygga ett elementskydd som är större än radiatorn så det ser ut som att den är centrerad och döljer åbäket och rören hela vägen ner till golv. Lycka till.

U
Ser ut som en thermopanel v4, den har kopplingar även under.
Men är det att du vill ha den centrerad så kanske inte det hjälper för det kan vara så att ingångarna under inte matchar och kommer upp fel, eller att det är fel cc. Då blir det problem att få plats med kopplingar och vinklar. Det är inte alltid det går att trolla med knäna.

Jag tror att möjlighet till rättning är begränsade. Den här typen av tillvalsavtal blir rätt komplicerade juridiskt. Den part som kan driva detta mot byggföretaget är föreningen. Om de misslyckas eller inte orkar driva det så är ditt avtal med föreningen troligen konstruerat så att du måste betala.

För en massa år sedan när jag var ordf. i en förening med ca 800 lgh. och vi skulle stambyta, så gavs inte möjlighet till mer än ett fåtal "standardiserade" tillval. Individuella lösningar skulle blivit oerhört dyra rent planeringsmässigt. Byggfirman sade att OM individuella lösningar skulle väljas, så ville de ha 100 000+ i projekteringskostrnad per lägenhet, och utförandet skulle kostat väldigt mycker mer än standardbygget.

Men sådant blir även komplicerat avtalsmässigt. Om byggfirman byter stammar som totalentreprenad, så kan/vill de inte ha någon byggverksamhet inom området samtidigt som inte är del av just den totalentreprenaden. Så indiviuella avtal mellan firman och en medlem går inte. Blir något fel, vilken av entreprenaderna är i så fall "skyldig".

Skall tillvalen skötas som avtal via föreningen, alltså bli en del av den stora entreprenaden, så får föreningen agera mellanhand, med mycket arbete. Inget som man vill göra som styrelsemedlem. Då måste föreningen anlita en konsult som sköter kommunikationen mellan byggare och medlem. Om man tänker sig ex. 50 av 800 som vill ha "special". Så får man räkna med att en "special" kanske ger 4h konsultarbete, en annan där det det blir strul med byggandet, eller en strulande medlem som ändrar sig hela tiden, så kan det lätt bli 100 konsulttimmar. Hur skall man debitera det på ett förutsägbart sätt?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ren tekniskt, så har jag för mig att dte finns radiatorer med tillhörnade koppel som kommer in från baksidan, helt dolt. Då borde det gå att flytta radiatorn godtyckligt i sidled. möjligen måste den ut en bit från väggen för att få plats med rören.

V
Ingrid-k Ingrid-k skrev:
Hej!
jag bor i en bostadsrätt där vi i föreningen har haft stambyte, jag har i och med stambytet gjort extraval och betalat extra för att få mitt badrum exakt som jag vill ha det.

Jag har inte bott i lägenheten under renoveringen men har besökt med jämna mellanrum för att se till att allt ser bra ut.
En vecka innan badrummet skulle stå klart besökte jag och såg att radiatorn inte var placerad helt enligt ritningarna och jag är inte nöjd med hur dom har monterat den.
Jag skrev till entreprenören direkt och bifogade även bilder och bad dom kontakta mig snarast. Detta är nu två veckor sedan och jag har inte hört ett ljud.

På ritningarna stod det att det skulle vara 290mm mellan vägg och radiatorn, i verkligheten är det 130mm.

Deras besiktningsman dök upp idag utan förvarning och jag förklarade då detta och fick endast till svar att jag kan ”försöka flörta med killarna så kanske dom kan snygga till det”.

Vad har jag för rättigheter och räknas detta som ett avtalsbrott från deras sida då dom inte har har byggt efter ritningarna?
Är de inte föreningens sak att driva frågan?

Knappast ts som avtalsbrottet är emot.

Hur är de i övriga lägenheter.

Dem får säkert fråga till en gräns om det krävs.

Redigerat:
S sturnus skrev:
Most radiators are universal and can also be connected from the bottom. Then the radiator would move by 16-20 cm.

How then are the pipes connected to the underfloor heating? WARP 2 like in Star Trek?
Radiators and underfloor pipes are never connected without a shunt (swedish word). The shunt are not built in the floor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.