11 018 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Avtala sanering i köpekontrakt?
Blir nog svårt att få det vattentätt, grundprincipen är ju att ett hus säljs i det skick det faktiskt befinner sig, därav alla dessa besiktningsgubbar...mikael_thn skrev:
Utgå att du köper ett hus som stinker kattpiss och att det krävs åtgärder och betala därefter. Eller avstå.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Kruxet är ju att jag inte vet om det är huset, eller katterna i det som stinker kattpiss.Fotografen skrev:
För att reda ut det skulle ju de som äger huset idag behöva plocka ut alla möbler, katter, kattlådor, textilier.. Göra en grovrengöring..
Först då vet jag ju vad det kan tänkas krävas för åtgärder för att få det ok.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Det är inte speciellt billigt nej, och läget är väl inte heller fantastiskt. Men för att slänga sig med lite mäklarfloskler, det har potential!andersmc skrev:
Husets attraktivitet ökar ju i omvänd proportion till priset. Rätt pris och det är ett bra hus. (såvida man kan få bort lukten då...)
Om det luktar vid visningarna så bör du nog utgå från att det sitter i huset. Säljarna har säkert redan försökt att få ut doften innan de visar huset.mikael_thn skrev:Kruxet är ju att jag inte vet om det är huset, eller katterna i det som stinker kattpiss.
För att reda ut det skulle ju de som äger huset idag behöva plocka ut alla möbler, katter, kattlådor, textilier.. Göra en grovrengöring..
Först då vet jag ju vad det kan tänkas krävas för åtgärder för att få det ok.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Well, katterna fanns ju kvar i huset vid visningen.byggankan skrev:
Vid första visningen så låg det en kattskit på golvet i hallen... (dock hade säljarna ställt undan kattlådorna i pannrummet å stängt dörren vid visningen...)
På andra visningen fick mäklaren plocka bort en skit i köket...
Å kattlådorna va inte tömda..
Så om lukten kommer därifrån, eller från "huset" är lite svårt att avgöra...q(;^
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Katterna skiter bevisligen lite varstans, inte bara i kattlådorna. Då tycker jag att du ska utgå ifrån att alla ytskikt (väggar + golv, ev. tak) måste bytas och lägga din prisnivå därefter. Även om säljarna (och mäklaren, urk...) plockar bort de skitar de ser på golven, tänk vad som händer med den avföring som de INTE ser. T.ex. under bokhyllan, bakom soffan...
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Att det ligger kattskit på golvet när de har husvisning säger väl en hel del om hur ägarna sköter stället? Har de inte brytt sig mer inför en visning, varför skulle de då brytt sig under den tiden som de bott där?mikael_thn skrev:
Det kanske bara är jag, men de gånger jag sålt lägenhet har jag städat minutiöst, rensat och vänt å vridit på varenda pinal i bohaget för att det ska ge en ombonad och trivsam känsla...
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Tror egentligen inte ägarna vill sälja huset, utan det beror på ändrade familjeförhållande (skiljsmässa)... Det kan säkerligen göra en hel del för intresset av försäljningen också...Daniel_o_Sandra skrev:Att det ligger kattskit på golvet när de har husvisning säger väl en hel del om hur ägarna sköter stället? Har de inte brytt sig mer inför en visning, varför skulle de då brytt sig under den tiden som de bott där?
Det kanske bara är jag, men de gånger jag sålt lägenhet har jag städat minutiöst, rensat och vänt å vridit på varenda pinal i bohaget för att det ska ge en ombonad och trivsam känsla...
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Vid första visningen så hade dock säljarna stängt in alla kattlådorna i pannrummet...Mimmi_74 skrev:Katterna skiter bevisligen lite varstans, inte bara i kattlådorna. Då tycker jag att du ska utgå ifrån att alla ytskikt (väggar + golv, ev. tak) måste bytas och lägga din prisnivå därefter. Även om säljarna (och mäklaren, urk...) plockar bort de skitar de ser på golven, tänk vad som händer med den avföring som de INTE ser. T.ex. under bokhyllan, bakom soffan...
Förra gången huset var ute, så la jag ett pris som motsvarade vad jag tyckte det var värt, samt vad det skulle kosta att åtgärda en del. Men då godtog inte säljarna de priset utan drog tebax försäljningen.
problemet kan ju vara själva kattlådorna som stinker, även nystädade kattlådor kan stinka om dom är gamla.
Skiten på golvet är tecken på protest. Oftast i samband med otillgänglig eller ostädad kattlåda.
men om ägarna inte städar rent till visning, hur städar dom då annars?
med en hög med katter så kan mitt hus vist lukta kattpiss om jag varit slarvig med lådan. Men städning i lådan fixar alltid stanken.
Skiten på golvet är tecken på protest. Oftast i samband med otillgänglig eller ostädad kattlåda.
men om ägarna inte städar rent till visning, hur städar dom då annars?
med en hög med katter så kan mitt hus vist lukta kattpiss om jag varit slarvig med lådan. Men städning i lådan fixar alltid stanken.
Det är nog ett renoveringsobjektet du köper - så bör du resonera.
Avtal med säljarna leder bara till strul, du får inget från dem förutom magsår. Det är bara att konstatera att ni har helt olika syn vad ett rent och hygieniskt hem innebär.
I din kalkyl skulle jag lägga in 200 - 300 KSEK för renovering (eller sanering är ett bättre ord) och ge ett bud med de förutsättningar. Beroende lite hur mycket du kan/vill fixa själv.
En ren och frisk/välskött katt luktar ingenting.
Jag är inte säker på att de får huset såld, verkar att du är den ende som bjuder. Marknadsvärde för ett hus som luktar kattpiss är lågt. Risken finns ju att de målar och byter tapeter och säljer till någon inget anande stackare som råkar vara förkyld under visningen, men det är kanske inte ditt problem.
Minns att jag fick för många år sedan skjuts i en bil där ägaren råkade låsa in sin katt under ett dygn, jag var nära att spy av lukten. I å för sig är jag mycket känslig för dålig lukt.
Som sagt, agera så om du köpter ett renoverings- eller sanreingsobjekt.
Avtal med säljarna leder bara till strul, du får inget från dem förutom magsår. Det är bara att konstatera att ni har helt olika syn vad ett rent och hygieniskt hem innebär.
I din kalkyl skulle jag lägga in 200 - 300 KSEK för renovering (eller sanering är ett bättre ord) och ge ett bud med de förutsättningar. Beroende lite hur mycket du kan/vill fixa själv.
En ren och frisk/välskött katt luktar ingenting.
Jag är inte säker på att de får huset såld, verkar att du är den ende som bjuder. Marknadsvärde för ett hus som luktar kattpiss är lågt. Risken finns ju att de målar och byter tapeter och säljer till någon inget anande stackare som råkar vara förkyld under visningen, men det är kanske inte ditt problem.
Minns att jag fick för många år sedan skjuts i en bil där ägaren råkade låsa in sin katt under ett dygn, jag var nära att spy av lukten. I å för sig är jag mycket känslig för dålig lukt.
Som sagt, agera så om du köpter ett renoverings- eller sanreingsobjekt.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
jan_af_lisoe skrev:
Jag anser att jag köper ett renoveringsobjekt. Problemet är nog bara att säljarna anser att de säljer ett fantastiskt drömhus...
Alternativt att de hoppas på att de säljer ett hus som för någon annan är ett drömhus...
Jag har tidigare lagt ett bud jag anser vara själigt för huset, men då valde säljarna att dra tillbaka försäljningen för att prova senare.
Så jag tror helt enkelt inte de inser va de kostar att åtgärda det.