11 018 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Avtala sanering i köpekontrakt?
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Ja, det är nog kanske så man får göra.Dr Fozz skrev:Jag hade nog funderat både en, två och tre gånger innan jag skulle köpa det där huset.
Om du nu bestämmer dig att gå vidare så lägg in en klausul där du helt utan kostnad kan dra dig ur pga. lukt, och att du, någon av dina vänner som har bra näsa och en besiktningsman granskar huset mycket noggrant när det är ordentligt städat.
En ordinarie besiktning kan man ju alltid göra under tiden de bor kvar där.
Det som är svårigheten här är väl att man inte kan bedömma det förrän de har flyttat ut allting och gjort saneringen själva. Dvs egentligen inte förrän tillträdesdagen.
Brukar ju normalt gå ett par månader mellan kontraktsskrivningen till inflyttning...
Har aldrig fattat hur man kan ha katter kvar som börjar skvätta lite här och där, så äckligt när man kommer hem till folk med sådana katter.
Samtidigt som de finns dem med 2-3 katter som inte har ngn lukt alls hemma.
Samtidigt som de finns dem med 2-3 katter som inte har ngn lukt alls hemma.
Det finns ju också en risk att lukten kommer krypande tillbaka efter nån månad efter att man tvättat bort det ytligaste. Ett inte alls ovanligt fenomen. Ta inte ett luktfritt välstädat hus som nån garanti med andra ord!
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Det låter som att det i princip kommer vara omöjligt att skriva en klausul i ett kontrakt som täcker alla eventualiteter... Det känns som det säkra är att avstå att köpa det där huset...BiFuel skrev:
Man kan tänka sig att lukten inte känns på vintern när luften är torr men blir påträngande fuktiga sommardar. Det finns också en risk att starka rengöringsmedel tillfälligt maskerar lukten. Om inte huset är betydligt billigare än jämförbara ser jag inget skäl att köpa just det huset.BiFuel skrev:
Alternativet är att ni uppskattar den värsta tänkbara kostnaden för sanering och baserar ert bud på huset utifrån det. Skulle det visa sig att det krävs mindre så är det väl en ren bonus, men köper ni huset och hoppas på att det inte kommer krävas några större åtgärder och det kommer surt i efterhand så är det nog lätt att ångra köpet. Så ta det säkra före det osäkra och ta höjd för värsta tänkbara saneringsåtgärder och lägg ett bud utifrån det.mikael_thn skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
De som säljer huset har bara bott där ett par år, jag tyckte de betalade alldeles för mycket när de köpte huset (tack booli! d^_^b ).lurk12345 skrev:
Jag har fått känslan av att de inte är intresserade att sälja huset billigare än va de köpte det för. (utgångspriset är bara strax under va de gav en gång i tiden).
Så billigt är det definitivt inte...
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Värsta tänkbara är ju att hela huset är förstört av kattpiss.. så.. bygga nytt då?mr_bygg skrev:Alternativet är att ni uppskattar den värsta tänkbara kostnaden för sanering och baserar ert bud på huset utifrån det. Skulle det visa sig att det krävs mindre så är det väl en ren bonus, men köper ni huset och hoppas på att det inte kommer krävas några större åtgärder och det kommer surt i efterhand så är det nog lätt att ångra köpet. Så ta det säkra före det osäkra och ta höjd för värsta tänkbara saneringsåtgärder och lägg ett bud utifrån det.
Men visst har jag i funderingarna tagit höjd för att det kan bli ruskigt dyrt att renovera. Så det känn som en onödigt stor risk.
Om det är på den nivån så är det kanske lika bra att leta efter ett annat hus istället för att riskera massor med problem i framtiden. Är läget eller huset så attraktivt för er att det är värt risken kan bara ni själva bedömma. Är ni tveksamma så skulle jag nog skippa det och vänta på att ett nytt objelt dyker upp.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Det går bra att säga "du" till mig!mr_bygg skrev:Om det är på den nivån så är det kanske lika bra att leta efter ett annat hus istället för att riskera massor med problem i framtiden. Är läget eller huset så attraktivt för er att det är värt risken kan bara ni själva bedömma. Är ni tveksamma så skulle jag nog skippa det och vänta på att ett nytt objelt dyker upp.
Det faktum att jag är själv och letar hus gör ju att de ekonomiska möjligheterna är något mer begränsade. Jag måste ju ta höjd för att klara av det helt på egen hand...
Haha, jag är inte gammeldags utan bara snabb i mina antaganden att ni var två om husletandetmikael_thn skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Tro mig, du är inte den första som gör det antagandet.mr_bygg skrev:
Av någon konstig anledning brukar folk slå sig ihop i par för att köpa hus.
Ska man vänta tills man hittar den rätte så kanske man aldrig få bo i hus, å så ska vi väl ändå inte behöva ha det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tror inte att det går att få med en klausul i kontraktet utan köpesumman måste ju baseras på att det är en massa renoverings/saneringskostnader direkt.
Om det är deras egna katter (och inte den tidigare ägarens) som har gjort detta så borde de ju någonstans inse att värdet på huset är betydligt lägre än när de köpte det. Om de inte har ett läge som gör det värt att betala en massa för.
Om det är deras egna katter (och inte den tidigare ägarens) som har gjort detta så borde de ju någonstans inse att värdet på huset är betydligt lägre än när de köpte det. Om de inte har ett läge som gör det värt att betala en massa för.