548 läst ·
12 svar
548 läst
12 svar
Avtal upplevelse
Jag fick en sportbilskörning i present när jag fyllde år från Happy-day.se
I deras vilkor står det att jag som kund måste avboka 10 dagar innan, vid sjukdom 5 dagar innan plus läkarintyg, annars faller presentkortet bort.
Happy-days.se ersätter inte några kring kostnader om dom avbokar en upplevelse.
Jag har styrt hela min 4v långa semester efter den 14/8 14.30 då jag skulle möta upp happy-days.se vid Arlanda
Onsdag runt 14 får jag ett mail att det är inställt, ingen förklaring
Ringer happy-days.se och ber om en förklaring men det kan dom inte ge. Ber att få prata med någon högre upp men det går inte.
Jag har ungefär 35mil enkel resa till Arlanda, jag kunde då få en tid mitt i veckan i Karlstad vilket är ca 2-2.5h med bil enkel resa.
Läser man avtalet så är det enbart happy-day.se som har något att "vinna" på det.
Finns inga rättigheter för kunden.
Höjs priset så får man betala mellanskillnaden, sänks priset så får man inget tillgodo eller liknande.
Kan man kontakta någon "myndighet" eller liknande för att kontrollera att avtalet är enl gällande lag? Man får ju alltid ge bättre vilkor än vad lagen kräver men aldrig sämre.
Det är dessutom körning på allmän väg och man måste skriva på ett avtal (står inget alls om det i köpvillkoren) där man har en självrisk på 20.000:-
Vart skriva av mig lite då jag kokar inombords just nu
I deras vilkor står det att jag som kund måste avboka 10 dagar innan, vid sjukdom 5 dagar innan plus läkarintyg, annars faller presentkortet bort.
Happy-days.se ersätter inte några kring kostnader om dom avbokar en upplevelse.
Jag har styrt hela min 4v långa semester efter den 14/8 14.30 då jag skulle möta upp happy-days.se vid Arlanda
Onsdag runt 14 får jag ett mail att det är inställt, ingen förklaring
Ringer happy-days.se och ber om en förklaring men det kan dom inte ge. Ber att få prata med någon högre upp men det går inte.
Jag har ungefär 35mil enkel resa till Arlanda, jag kunde då få en tid mitt i veckan i Karlstad vilket är ca 2-2.5h med bil enkel resa.
Läser man avtalet så är det enbart happy-day.se som har något att "vinna" på det.
Finns inga rättigheter för kunden.
Höjs priset så får man betala mellanskillnaden, sänks priset så får man inget tillgodo eller liknande.
Kan man kontakta någon "myndighet" eller liknande för att kontrollera att avtalet är enl gällande lag? Man får ju alltid ge bättre vilkor än vad lagen kräver men aldrig sämre.
Det är dessutom körning på allmän väg och man måste skriva på ett avtal (står inget alls om det i köpvillkoren) där man har en självrisk på 20.000:-
Vart skriva av mig lite då jag kokar inombords just nu
Redigerat av moderator:
Kan tyvärr inte juridiken kring presentkort, men har genom åren haft en del problem.
Numera skriver jag hellre ut ett eget presentkort och swishar hellre, eller betalar personen i efterhand när "eventet" är genomfört.
Numera skriver jag hellre ut ett eget presentkort och swishar hellre, eller betalar personen i efterhand när "eventet" är genomfört.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 610 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 610 inlägg
Beklagar situationen!
Kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument (Konsumentverket) bör veta om det finns lagar som reglerar den typen av avtal. Men generellt så är det ju väldigt fritt att skriva resp. godkänna vilka avtal som helst.
Kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument (Konsumentverket) bör veta om det finns lagar som reglerar den typen av avtal. Men generellt så är det ju väldigt fritt att skriva resp. godkänna vilka avtal som helst.
Jo men man får ju inte skriva hur som helst heller och det är det jag hakar upp mig på.BirgitS skrev:
Inga skyldigheter alls från företaget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 827 inlägg
Det är rimligen 28 § konsumenttjänstlagen som gäller och skadeståndsregler i 31 §. Så vi du har ju iofs. rätt att tvinga fram ett genomförande eller har rätt till ersättning om det inte går. Men det är ersättning för faktiska kostnader då.
Man kan väl möjligen tänka sig att du skulle behöva ta ledigt en dag och därmed få kostnader du inte hade haft under semestern, men det känns lite långsökt. Jag tror det är svårt att få annat än en ny tid eller pengarna tillbaka.
Man kan väl möjligen tänka sig att du skulle behöva ta ledigt en dag och därmed få kostnader du inte hade haft under semestern, men det känns lite långsökt. Jag tror det är svårt att få annat än en ny tid eller pengarna tillbaka.
Pengarna tillbaka känns ju så där när det är en present.Nötegårdsgubben skrev:
Det är rimligen 28 § konsumenttjänstlagen som gäller och skadeståndsregler i 31 §. Så vi du har ju iofs. rätt att tvinga fram ett genomförande eller har rätt till ersättning om det inte går. Men det är ersättning för faktiska kostnader då.
Jo ny tid får jag men det kommer ju kosta mig en dag och minst 30mil resa.
Sen är det ju på det viset att jag fick det här i oktober förra året, då var det slutåkt för säsongen.
När tider släpptes i april så bokade jag direkt, även där strulade det, bokade en tid men fick ingen bekräftelse. Ringde och då var det fullt fast det låg på hemsidan att det fanns plats, lite senare fick jag en tid.
Det har ju som tagit udden av alltihop, ser inte ens fram emot att få en tid för körning längre...
Nu erbjuder dom mig 2 bio biljetter, jag vet vart dom kan göra av dom
Behåll pengarna och köp en körning på Gelleråsen istället, kostar en hel del till men det är det nog värt
Plånboken i P1 tog upp detta i ett avsnitt tidigare i år. Har glömt exakt vad det sades om vad upplevelseföretagets skyldigheter var.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2827522
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2827522
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 827 inlägg
Ja, jag säger inte att det är bra.nino skrev:
Det är ju iofs. inte eventbolagets fel. Kör de april–september eller nåt var säkert det känt.nino skrev:
Ja, det är ju som sagt kasst och därför rimligt att du hänger ut dem.nino skrev:
Jag tror bara inte att det finns någon kompensation att få.
Har mailat och frågat varför man ställde in men det vägrar dom svara på...
Jag frågade, när jag ringde och tyckte att bla hemsidan var värdelös, vem som ägde bilarna och då ljög dom och sa att det var deras egna bilar.
Vad jag kan se så äger man endast en Mercedes AMG i bolagen.
Ferrari f8 verkar tillhöra en i Karlskoga, så den hyr man förmodligen in.
Jag skulle tro att man inte har fått nog många som ska köra så att det blir för dyrt för att hyra in bilarna och frakta dom.
Att man sen säger att eftersom jag hade köpt till avbeställningsskydd så hade jag också kunnat avboka 2 dagar innan, Jo men om jag inte hade haft det hade dom då kontaktat mig 10dagar innan?
Jag frågade, när jag ringde och tyckte att bla hemsidan var värdelös, vem som ägde bilarna och då ljög dom och sa att det var deras egna bilar.
Vad jag kan se så äger man endast en Mercedes AMG i bolagen.
Ferrari f8 verkar tillhöra en i Karlskoga, så den hyr man förmodligen in.
Jag skulle tro att man inte har fått nog många som ska köra så att det blir för dyrt för att hyra in bilarna och frakta dom.
Att man sen säger att eftersom jag hade köpt till avbeställningsskydd så hade jag också kunnat avboka 2 dagar innan, Jo men om jag inte hade haft det hade dom då kontaktat mig 10dagar innan?
Hela deras affärsmodell bygger på att det ställs in, sen ska tiden gå och till slut tröttnar kunden och sliter i det. ( Eller så har giltighetstiden gått ut). De ser till att alltid ha tillgängliga tider långt iväg och klausul i avtalet att det kan flyttas.
Man har ju inte betalt själv, så folk tröttnar...
De få "upplevelser" de levererar är väl mest för att inte åka dit på bedrägeri för att inte ens kunna leverera något.
Det är för övrigt hela meningen med presentkort även hos seriösa butiker, en mycket stor del används aldrig = gratis pengar för bolaget!
Med det sagt, kräv återbetalning snarast och köp din upplevelse själv och betala i samband med händelsen!
Man har ju inte betalt själv, så folk tröttnar...
De få "upplevelser" de levererar är väl mest för att inte åka dit på bedrägeri för att inte ens kunna leverera något.
Det är för övrigt hela meningen med presentkort även hos seriösa butiker, en mycket stor del används aldrig = gratis pengar för bolaget!
Med det sagt, kräv återbetalning snarast och köp din upplevelse själv och betala i samband med händelsen!
Klicka här för att svara