Har fått erbjudande att köpa en bit mark bredvid mitt hus.
Den tomten (fastigheten) ingår i ett större innehav med flera skogskiften på runt 20ha.
Den biten jag är intresserad av ligger helt avskild från det andra och finns utmärkt med gränser på kartor.
Vad kan det kosta mellan tummen och pekfinger att lyfta ur den biten?
Tänker (hoppas) att det inte bör bli alltför dyrt då det inte är mark som ska delas utan jag köper hela den biten.
Har ju sett siffror på allt mellan 30 och 100.000
Den som äger marken äger den själv.
Tar gärna emot lite tankar och funderingar angående kostnaden.
Själva marken kostar runt 30 men ägaren vill inte ha några egna kostnader så klart
Den tomten (fastigheten) ingår i ett större innehav med flera skogskiften på runt 20ha.
Den biten jag är intresserad av ligger helt avskild från det andra och finns utmärkt med gränser på kartor.
Tänker (hoppas) att det inte bör bli alltför dyrt då det inte är mark som ska delas utan jag köper hela den biten.
Själva marken kostar runt 30 men ägaren vill inte ha några egna kostnader så klart
Du bör nog tänka igenom lämpligheten först, hur mkt mark och vad är den avsedd för? Är det del av det aktiva skogsbruket?nino skrev:
Har fått erbjudande att köpa en bit mark bredvid mitt hus.
Inte orimligt att en avstyckning av ett helt skifte kostar ca 30, men det är om förutsättningarna är enkla. Krävs det vidare utredningar blir det lätt dyrare.
Skulle gissa 40”-60”. Håller precis på och ska få köpa en bit tomtmark av grannen.
En stor del av ”styckningsjobbet” som många inte tänker på är ofta pappersarbetet att reda ut servitut och andra saker som involverar olika fastigheter.
Kan innebära mycket grävande i gamla otydliga arkiv/papper. Förr var man inte alltid så supernoga/tydligt att skriva exakt om vissa gemensamma gränser/delar/allmänningar osv. Där många fastigheter kan vara berörda trots att det kanske egentligen berör en struntsak.
Vi ville dra ett avlopp 2m in på och längs med en gammal allmänning som ingen använt på 50år. Visade sig efter en utredning av lantmätare att 18 fastigheter och mååååånga delägare var berörda. Fanns ingen fungerande ”styrelse” som kunde kontaktas heller. Så hade behövts kontakta alla delägare. Slutade med att kommunala VA-bolaget lade ner tankarna på att dra avloppet den vägen. Slutade med att de valde att borra sig längsledes under marken genom berg >50m för att kunna dra avloppet under marken där vi ändå hade servitut klart.
En stor del av ”styckningsjobbet” som många inte tänker på är ofta pappersarbetet att reda ut servitut och andra saker som involverar olika fastigheter.
Kan innebära mycket grävande i gamla otydliga arkiv/papper. Förr var man inte alltid så supernoga/tydligt att skriva exakt om vissa gemensamma gränser/delar/allmänningar osv. Där många fastigheter kan vara berörda trots att det kanske egentligen berör en struntsak.
Vi ville dra ett avlopp 2m in på och längs med en gammal allmänning som ingen använt på 50år. Visade sig efter en utredning av lantmätare att 18 fastigheter och mååååånga delägare var berörda. Fanns ingen fungerande ”styrelse” som kunde kontaktas heller. Så hade behövts kontakta alla delägare. Slutade med att kommunala VA-bolaget lade ner tankarna på att dra avloppet den vägen. Slutade med att de valde att borra sig längsledes under marken genom berg >50m för att kunna dra avloppet under marken där vi ändå hade servitut klart.
Det här är första tomten efter en väg på 75m som leder in till mig, vad jag vet så är jag den enda med servitut men det kan såklart finnas mer sånt.S skogstomten skrev:Skulle gissa 40”-60”. Håller precis på och ska få köpa en bit tomtmark av grannen.
Jag fattar ju att det blir dyrt när man måste ut och mäta ut gränser osv...
Enda anledningen att jag vill köpa är att det blir ett elände om nån annan köper, vägen gör en 90graders böj och när jag skottar snö så kör jag rakt fram, sen tänkte jag ev göra en grusplan där man kan ställa upp husvagnen.
Finns även en fin liten timmerstuga som ska renoveras
Är den bebyggd med en timmerstuga bör det leva upp till lämplighetskraven för bostadsfastighet. Ser ut att även finnas tillgång till väg. Beroende på förhållanden på stamfastigheten skulle jag i normalfallet tro att det inte kostar över 40.nino skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Känns ju som en optimal hästgårdsfastighet om du någon gång vill sälja den (om det finns marknad på orten) och då kan det ju vara bra att stycka den till en egen fastighet. Men det gäller väl iofs om du slår ihop den med din befintliga fastighet också.
Det är hur som helst en fråga värd att beakta, om det ska vara en egen fastighet eller regleras ihop med din befintliga och bli 41:15 (2). Det senare är väl förmodligen billigare över tid om du ska äga allt långsiktigt.
Det är hur som helst en fråga värd att beakta, om det ska vara en egen fastighet eller regleras ihop med din befintliga och bli 41:15 (2). Det senare är väl förmodligen billigare över tid om du ska äga allt långsiktigt.
Fick så klart inget bra svar annat än att dom hänvisade till deras hemsida med exempelpriser.
Man kan få ett fast pris men det kostar minst 3600 plus upparbetade timmar så kanske 8-10' för att få ett pris
Har ju ett maxtak och överskrids det så är ju dom 8-10 borta
Skulle vara en hantverkare det...
Hade ju varit fint om en lantmätare åtminstone kunde kika på ärendet och från de underlagen som finns säga det här verkar enkelt eller det här kommer ta tid
Finns det nån lantmätare här som kan kika på det så skicka ett pm
Man kan få ett fast pris men det kostar minst 3600 plus upparbetade timmar så kanske 8-10' för att få ett pris
Har ju ett maxtak och överskrids det så är ju dom 8-10 borta
Skulle vara en hantverkare det...
Hade ju varit fint om en lantmätare åtminstone kunde kika på ärendet och från de underlagen som finns säga det här verkar enkelt eller det här kommer ta tid
Finns det nån lantmätare här som kan kika på det så skicka ett pm
Klicka här för att svara