Vid sidan av (innanför) diket, så att väghållaren kan sköta vägområdet utan att inkräkta på din tomt.
Är det ett dike utan väg så får du väl prata med säljaren/grannen vad som är bäst (dvs den som ska sköta diket bör ju också ha det på sin sida gränsen, tycker jag.