Vi äger en trevånings villa med separata ingångar. Jag undrar om hur kan vi göra om villan till tre separata ägarlägenheter (inte bostadrätt)?
 
Jag tror inte det går. Enligt reglerna för tredimensionella fastigheter måste en fastighet innehålla minst tre bostäder.
Enklast är nog att bilda en bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
harry73
Vet inte, men om jag tolkar @useless rätt kan ni dela upp huset i tre fastigheter, precis som ni vill
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
BirgitS
B borobe skrev:
Vi äger en trevånings villa med separata ingångar. Jag undrar om hur kan vi göra om villan till tre separata ägarlägenheter (inte bostadrätt)?
Välkommen till forumet!

Så här skriver Lantmäteriet:
Ägarlägenheter bildas genom en lantmäteriförrättning. För att vi ska göra en lantmäteriförrättning behöver du göra en skriftlig ansökan.
...
Ägarlägenheter får bara bildas om:
  • det är en sammanhållen enhet av minst tre ägarlägenheter
  • utrymmet som lägenheten består av inte har använts som bostad någon gång under de senaste åtta åren. Det betyder att ägarlägenheter kan bildas vid nyproduktion av bostäder och när affärs- eller kontorslokaler byggs om till bostadslägenheter.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ensionell-fastighetsindelning/Agarlagenheter/

Så det verkar inte gå i ert fall.
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vet inte, men om jag tolkar @useless rätt kan ni dela upp huset i tre fastigheter, precis som ni vill
Fast då behöver dom nio bostäder. Tre per fastighet...
 
Redigerat:
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
Det är också lämpligt satt kolla detaljplan om drt finns i området, detaljplanen kan ange vilken typ av bostäder som gäller för planområdet
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Fast då behöver dom nio bostäder. Tre per fastighet...
Nej, tre räcker men idén fallerar för att villan var bostad under de senaste 8 år
 
  • Gilla
borobe och 1 till
  • Laddar…
Jo, du har rätt. Jag läste reglerna lite för snabbt och uppfattade det som att 3D-fastigheterna måste innehålla 3 bostäder. Men det är fastigheten man ombildar till 3D-fastigheter som måste ha 3 bostäder.
Då funkar det iallafall rent tekniskt, men stadsplan och annat kan sätta käppar i hjulen.
Sen vet jag inte om det är det bästa sättet att dela upp ägandet av ett flerbostadshus på. En förening med gemensamma regler och ansvarsfördelning känns som ett säkrare sätt.
Hur gör man med alla gemensamma installationer och faciliteter om man gör separata fastigheter som säljs till olika personer?
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Hur gör man med alla gemensamma installationer och faciliteter om man gör separata fastigheter som säljs till olika personer?
Det står också i texten på lantmäteriet. Det blir gemensamhetsanläggningar och en samföllighetsförening
 
  • Gilla
borobe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.