1 677 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Avstyckning av själva villan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Välkommen till forumet!B borobe skrev:
Så här skriver Lantmäteriet:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ensionell-fastighetsindelning/Agarlagenheter/Ägarlägenheter bildas genom en lantmäteriförrättning. För att vi ska göra en lantmäteriförrättning behöver du göra en skriftlig ansökan.
...
Ägarlägenheter får bara bildas om:
- det är en sammanhållen enhet av minst tre ägarlägenheter
- utrymmet som lägenheten består av inte har använts som bostad någon gång under de senaste åtta åren. Det betyder att ägarlägenheter kan bildas vid nyproduktion av bostäder och när affärs- eller kontorslokaler byggs om till bostadslägenheter.
Så det verkar inte gå i ert fall.
Jo, du har rätt. Jag läste reglerna lite för snabbt och uppfattade det som att 3D-fastigheterna måste innehålla 3 bostäder. Men det är fastigheten man ombildar till 3D-fastigheter som måste ha 3 bostäder.
Då funkar det iallafall rent tekniskt, men stadsplan och annat kan sätta käppar i hjulen.
Sen vet jag inte om det är det bästa sättet att dela upp ägandet av ett flerbostadshus på. En förening med gemensamma regler och ansvarsfördelning känns som ett säkrare sätt.
Hur gör man med alla gemensamma installationer och faciliteter om man gör separata fastigheter som säljs till olika personer?
Då funkar det iallafall rent tekniskt, men stadsplan och annat kan sätta käppar i hjulen.
Sen vet jag inte om det är det bästa sättet att dela upp ägandet av ett flerbostadshus på. En förening med gemensamma regler och ansvarsfördelning känns som ett säkrare sätt.
Hur gör man med alla gemensamma installationer och faciliteter om man gör separata fastigheter som säljs till olika personer?
Klicka här för att svara