Hej,

Jag och min sambo vill stycka av ett komplementsbostadshus från familjens fastighet. Stamfastigheten (samt nybildad fastighet) ligger inom strandskyddat område. Hur nära stamfastighet får avstyckningen ske? Krävs det att en hemfridszon för båda fastigheter på 25m kan hävdas eller räcker det med 10m? Det är svårt att avgöra huruvida avstyckningen är möjlig då begreppet hemfridszon är så luddigt.

Vad tror ni? Eller är det någon som har erfarenhet av liknande avstyckning?

Tack på förhand.

Omständighterna avgör. Enligt fastighetsbildningslagen får inte strandskyddets syften motverkas. Gör en situationsplan och hör med Lantmäteriet.
Här har dom avgörande inflytande.
Förutsatt att dispenser redan finns för byggnaderna eller att dom är uppförda innan 1975.

Den här börjar bli lite gammal. Men intresserad arv hur det gick för er? Det jag har lärt mig är att huset på den avstyckade tomten och den kvarvarande tomten måste vara bostadshus, antingen fritidshus eller för permanentboende. Det är bara de som kan ge en ianspråktagen yta eller hemfridszon när man ansöker om dispens från strandskyddet för att få bygga. Det kan en komplementbyggnad aldrig generera. Så jag tror att före avstyckningen måste ni försöka klassa om komplementbostadshuset till fritidshus eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.