Hur kapar man dessa för att få ner de till marknivå?
Avstängning för VA
 
  • IMG_7567.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom går inte att kapa, om dom inte är i botten redan så är det bara att trycka ner den. Är det i botten måste den bytas till en kortare stång.
 
  • Gilla
grävarn74
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Dom går inte att kapa, om dom inte är i botten redan så är det bara att trycka ner den. Är det i botten måste den bytas till en kortare stång.
Är det markägarens ansvar eller kommun?
 
Servisventilerna är (typ) alltid VA-ägarens ansvar.

Ser att det även är en avstängningsventil för avloppet, alltså (troligen) ett tryckavlopp, då är det garanterat VA-ägarens ansvar.
 
B Boeppen skrev:
Är det markägarens ansvar eller kommun?
Tanken här är väl att marken ska fyllas upp till ventilbetäckningen? Om inte får du väl be dem byta ut grejerna. Alltså, VA-avd i din kommun
 
Är det för kommunalt VA så får du inte röra dem.

Men hur kommer det sig att de monterats så?
 
H hempularen skrev:
Är det för kommunalt VA så får du inte röra dem.

Men hur kommer det sig att de monterats så?
Ingen aning faktiskt, fick ingen fråga hur mycket vi skulle fylla upp marken.
Får nog kontakta kommunen verkar det som.
 
H hempularen skrev:
Men hur kommer det sig att de monterats så?
Kan tänka mig att det är för att man ska hitta dem efter 10 år. Eller hur ofta de nu används. Lägger man dem i marknivå så är risken stor att de blir övervuxna eller att de inte syns om gräsmattan är lite mer av ängskaraktär vilket har blivit modernt nu när pollinatörerna ska gynnas.
 
L lbgu skrev:
Kan tänka mig att det är för att man ska hitta dem efter 10 år. Eller hur ofta de nu används. Lägger man dem i marknivå så är risken stor att de blir övervuxna eller att de inte syns om gräsmattan är lite mer av ängskaraktär vilket har blivit modernt nu när pollinatörerna ska gynnas.
Servisventilerna brukar markeras ut med avståndsskylt på stolpe, likt följande,
1781545009649.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-star-sv1-7-for.406214/

1781545061782.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
grävarn74 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Servisventilerna brukar markeras ut med avståndsskylt på stolpe, likt följande
Jag försökte bara hitta en logisk anledning till varför de var lite högre upp. Då återstår väl klassikern inkompetent kommunalanställd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.