Ska renovera ett badrum från -67. Det sitter en gipsskiva i dag, sätter på en gipsskiva eller minoritskiva till. Vilket avstånd ska det vara från väggen till avloppet för toaletten, vanlig resp vägghängd? Någon som vet?

Har samma frågeställning, renoverar toalett och har idag enkelgips "i nacken" när man sitter ner. Efter att ha rivit våtrumsmattan och mätt har jag 45mm från väggen till avloppsröret. Kommer det fungera att sätta ett lager gips till och
sedan kakel på det och fortfarande få dit en toalettstol eller måste man flytta något?

// Mats

Uppdaterar med en bild som kanske förklarar saken bättre, det är alltså ca 45 mm idag från kanten på avloppsröret till första lagret gips, ovanpå detta blir 13mm gips till och normaltjockt kakel. Kommer detta att fungera eller bör jag överväga att flytta bak väggen (stort projekt!)

image-upload-25-739509.jpg

// Mats

Ska ni ställa dit en nya toalett har väl tillverkaren den informationen?

P
Det borde inte vara något problem att få dit toaletten, men man ska ha 40 mm för tätskiktets skull.
Dom centimetrarna som felar är dock ett litet avsteg från reglerna jämfört med att montera vanlig gips i våtrummet.

I det här fallet är det en (gäst)toalett utan golvbrun så gips går bra vad jag förstår, var mer
orolig att det skulle bli problem att få dit toaletten.

Lusläser man monteringsanvisningen till toaletten (GBG 4310) blir man inte mycket klokare. Angivet avstånd från vägg till centrum av avloppsrör ska enligt skiss vara 100-160 mm och från avloppet till toaletten ska en
L-böj dit. Mynningen på denna ska dock anslutas 265mm från vägg 180mm från golv.

Någon som satt dit en sådan stol mot en tight vägg eller valt något annat pga små marginaler?

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.