2 491 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avstånd till ventilationsslang ovanför köksskåp...
Medlem
· Västmanland
· 28 inlägg
Jo, jag vill höja upp köksskåpen en bra bit på väggen. Idag har jag fläktslangen påkopplad på spirorör ovanför skåpen. Avstånd nu från skåp till spiro ca 5cm och från spiroröret till taket ca 10cm. Om jag nu sätter skåpen högre så måste jag antingen låta röret gå igenom skåpen vilket blir ett jäkla sågande i skåpen plus att jag blir av med massa utrymme i skåpen, eller om jag kan ha en flexibel fläktslang som ligger klämd mellan tak och kökskåp... Är det senare alternativet helt galet och livsfarligt ur brandsynpunkt? Det handlar om ca 1m slangen kommer ligga så..
Då har du ett rör som ligger ovanpå skåpen i dag och ut på taket längre bort
En flexslang klämd ovanför skåpet mot taket är ingen bra lösning ur säkerheten samt att det ska gå att
rensa på ett bra sätt , slangen kommer med tiden att bli geggig invändigt då den ligger ner , med massor ,av fett , kan bli så det börjar läcka och rinna fett i skåpen
Kan du flytta röret genom taket är bäst ,
En flexslang klämd ovanför skåpet mot taket är ingen bra lösning ur säkerheten samt att det ska gå att
rensa på ett bra sätt , slangen kommer med tiden att bli geggig invändigt då den ligger ner , med massor ,av fett , kan bli så det börjar läcka och rinna fett i skåpen
Kan du flytta röret genom taket är bäst ,
Medlem
· Västmanland
· 28 inlägg
Jag har en renslucka på spiroröret precis där det kopplas på skorstenen, dvs ca 1,5m efter köksfläkten. Jag tänbkte mer på att flexslangen kommer ligga dikt an mot skåp ock tak.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 105 inlägg
Har för mig att det är min 30mm till brännbart och helst isolerad med armerad Rockwool som är kravet på nya imkanaler. Skulle försöka få till det även på en befintlig eller iaf ha det som riktmärke.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 105 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad plintgrund avstånd.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Lämpligt avstånd från vägghängd infravärmare till kanalplasttak?
Altan & Uteplats -
Avstånd till tomtgräns då angränsande tomt är en trottoar + lokalgata
Bygglov -
hur mäta avstånd till grannfastighet
Bygglov -
Wc-fixtur: Avstånd vägg till 110-rör wc + längd pex-rör ur vägg?
Badrum