Glufsglufs skrev:
Det verkar som om det ibland sätts upp fler uttag med hjälp av utanpåliggande uttag och kabel när vissa renoveringar görs. När man gör så så tycker jag att man gott kan sätta uttagen direkt mot golvlisten och dessutom montera tvåvägsuttag liggande, det blir minst fult då.

Så har jag gjort i alla tider och även dom jag haft som kollegor.
Det gör då inte jag i alla fall. Jag sätter uttag stående och inte liggande och på samma höjd som alla andra uttag i rummet. Snygg böj upp med två stycken tvåbent letti sen (usch för betong som kräver TKK).
Bredvid dörrfoder sätter man uttag såklart dikt mot fodret.

//Patrik

Två EKRK 3G1.5 blir snyggast om de får samsas i en TKK 10-14 upp till VU, enligt mig :)

Patrik_Hed skrev:
Det gör då inte jag i alla fall. Jag sätter uttag stående och inte liggande och på samma höjd som alla andra uttag i rummet. Snygg böj upp med två stycken tvåbent letti sen (usch för betong som kräver TKK).

//Patrik
I dom fall efter möblerad vägg alltså, kunderna får även säga sitt.

Rikard Ågren skrev:
Två EKRK 3G1.5 blir snyggast om de får samsas i en TKK 10-14 upp till VU, enligt mig :)
Ja, jag hoppas att det inte finns elektriker som klammrar med 7-10 på varje enskild kabel om dom ska dras samma väg, ser bedrövligt ut.

Jag kör enbent letti på golvlist och varken letti eller klemmi upp till vägguttag.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Även om det är mitt på en vägg?

Opraktiskt att behöva antingen flytta uttaget eller göra hål i baksidan på bokhyllan...

Det är ju inte så smart med uttag varken bakom eller under en bokhylla... För att slippa ryggvärk kan dom också placeras på 800-1000 mm höjd på strategiska platser, t.ex bakom gardinen runt fönster.

Vad som också är ganska snyggt är om man klammrar två kablar med letti enkel mot varandra = inget avstånd mellan kablarna

Mikael_L skrev:
Nu måste jag lägga mig i, så inga fel eller missförstånd blir.

Du får aldrig ha två olika säkringar till ett och samma vägguttag (vilket teoretiskt går till ett uttag med brunnständning).
Detta för att ifall man vill mecka lite med uttaget så går man och drar ut säkringen, "det slocknade, FINE" men sen är det kvar 230V på den andra kabeln = ev godnatt.

Tänk också på att uttag med separat brunnständning är milt sagt snordyra, spelar pengar ingen roll så är det OK, annars kan ju en konventionell installation vara helt OK också ... :)
elko00005225.jpg

Dessa är ju lätta att koppla en fas till högersida, och en fas till vänstersida, bara man tar bort mellankabeln på. Är detta alltså inte tillåtet?
Man mäter väll för guds skull innan man stoppar dit fingrarna, samt att om man tar bort kåpan syns det ju tydligt att det är två faser in.

Eftersom byte av uttag inte är behörighetskrävande måste man beakta att "Svensson" inte alltid förstår att två säkringar behöver skruvas ur, även om man skriver så med fet svart tusch över hela uttaget.
Och även den mest erfarne elektriker är ibland stressad och bara mäter i en av brunnarna.

Byta uttag är ju ett av dom moment som inte är behörighetskrävande, så risken att en lekman ger sig på att byta uttaget är stor. Även om det ska ske av folk som äger nödig kännedom är risken rätt stor att den som byter uttag varken har instrument för att mäta spänning eller äger kunskapen/förståelsen om varför eller hur det är kopplat. Har man då två faser i uttaget är risken mycket stor att den personen tar bort en säkring och ser att tex lampan slocknar och tro att uttaget är spänningslöst trots att man har 230 volt i uttaget.

EyEr0n skrev:
[bild]

Dessa är ju lätta att koppla en fas till högersida, och en fas till vänstersida, bara man tar bort mellankabeln på. Är detta alltså inte tillåtet?
Man mäter väll för guds skull innan man stoppar dit fingrarna, samt att om man tar bort kåpan syns det ju tydligt att det är två faser in.
Det som är tydligt för dig är ju inte nödvändigtvis tydligt för
alla andra, så kanske bäst att följa reglerna ändå..

Mikael_L
EyEr0n skrev:
Så har i alla fal jag trott.

Men jag tror att det finns några här som vet. :)

Ja, det ser ut som att det borde gå att ta bort EK:n mellan uttagen.
Aldrig gjort det, men det borde ju därmed gå att fixa separat brunntändning på fyrvägsuttagen. Fas på de ena två brunnarna och tändtråd på de andra två.

//Patrik

Mikael_L skrev:
Så har i alla fal jag trott.

Men jag tror att det finns några här som vet. :)
Ja, detta har vi väl ältat några gånger nu.. Märkspänning 250 V så endast 1 fas tillåtet härinne va, men då säger nån att man kan dra olika n grupper från samma fas osv, men nolla och jord ligger ihop härinne... Så fas/styrd fas är användningsområdet för dessa enligt vad jag förstått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.