26 258 läst ·
129 svar
26k läst
129 svar
Avstånd mellan Vägguttagen?
Här gissas inget, jag utgår från vad rekomendationerna var senast då ett projekt följde SS när det gällde dessa grejer. Nu var det 7 år sen men jag tror inte dom ändrat antal uttag per väggmeter sen dess.elmont skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Vidare kan det vara lämpligt att ha 2x2 vägguttag och div svagström samlat vid teve och skrivbord.
SS är en standard men inget krav. Standarder har man så att det finns riktlinjer att gå efter och standarderna är skrivna utefter lagar och regler från myndigheter. Du får välja ett uttag om du vill, det är den som betalar som bestämmer. Höjderna är faktiskt olika om man utgår från SS eller AMA EL och höjderna har pendlat lite under åren mellan 200, 250 och 300 mm.UppGiven skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Uppgiven: Fast det är på många sätt mer framtissäkert att bara dra en infälld förbindelse från bakom teven till uttagshöjd.
Om/när jag skall ordna med elen i vardagsrummet så skall placering av TV vara klar innan. Då vill jag idag ha alla anslutningar klara, satteliten rätt ner bakom väggen. Internet likaså (till BD och TV). Ström och ev, en "stämmningsbelysning" runt tv. Skall man göra nått, skall man göra det rätt med en gång.
Kommer jag störa på några regelbrått i detta? Annat än "så har man aldrig gjort innan, och så gör man inte nu" gubbar?
Kommer jag störa på några regelbrått i detta? Annat än "så har man aldrig gjort innan, och så gör man inte nu" gubbar?
Nä, det är bara bra planering, det enda man ska tänka på är att inte blanda stark och svagström osv i samma dosa. Jag har dragit i en och en annan vill och sen platt tv blev var mans egendom så har strömuttag, antennuttag, och div annat hamnat bakom tv:n när dom kunnat bestämma placering i tid.UppGiven skrev:Om/när jag skall ordna med elen i vardagsrummet så skall placering av TV vara klar innan. Då vill jag idag ha alla anslutningar klara, satteliten rätt ner bakom väggen. Internet likaså (till BD och TV). Ström och ev, en "stämmningsbelysning" runt tv. Skall man göra nått, skall man göra det rätt med en gång.
Nästa grej.... Har sett det , men vet inte om det är bra. När rummen renoveras, vill/skall ja riva ner allt, upp med nya obs skivor och gips på det (ell, liknande). Skall försöka lägga rör bakom obs, annars fräser ja in el i obsskivorna.
Frågan... Kan man dela faserna på ett dubbeluttag? D.v.s kan ja ha den ena med ström hela tiden och den andra till brytare vid dörren? Då slipper jag ha massa olika uttag, och kan slimma installationen lite.
Frågan... Kan man dela faserna på ett dubbeluttag? D.v.s kan ja ha den ena med ström hela tiden och den andra till brytare vid dörren? Då slipper jag ha massa olika uttag, och kan slimma installationen lite.
Ja det finns, kommer nu inte ihåg vad dom heter men det kan nog någon snart tala om men tänk på att fasen och tändtråden går på samma gruppsäkring bara.UppGiven skrev:Nästa grej.... Har sett det , men vet inte om det är bra. När rummen renoveras, vill/skall ja riva ner allt, upp med nya obs skivor och gips på det (ell, liknande). Skall försöka lägga rör bakom obs, annars fräser ja in el i obsskivorna.
Är det risk för "läckage" annars? Om man utvecklar det lite så kan man kanske dra extra faser till källare med timer's, skymmningsrelä m.m på plats. Så man kan slippa tända/släcka lampor stup i kvarten.Glufsglufs skrev:
Kan man använda skumminingsrelä till flera olika app. Eller måste man ha ett för var och en? Vill även kunna köra kombi på skymningsrelä och rörelsesensor.
Fa*... måste tala med elektriker/ingenjör innan ja spårar ut med mina ideer.
SKall INTE planera för mycket utan proffs.
Du får inte ha två olika faser i samma apparat om man säger så om det inte är något som drivs av två eller tre faser.UppGiven skrev:Är det risk för "läckage" annars? Om man utvecklar det lite så kan man kanske dra extra faser till källare med timer's, skymmningsrelä m.m på plats. Så man kan slippa tända/släcka lampor stup i kvarten.
Kan man använda skumminingsrelä till flera olika app. Eller måste man ha ett för var och en? Vill även kunna köra kombi på skymningsrelä och rörelsesensor.
Fa*... måste tala med elektriker/ingenjör innan ja spårar ut med mina ideer.
SKall INTE planera för mycket utan proffs.
Du kan ju dra och greja precis som du vill men som sagt, gör uppp ritning och rita in vad du vill göra med vad innan du börjar dra rör och kabel och visa för en elektriker så du får allt rätt.