"Minst 4m emellan"
Låter konstigt.
Jag skulle ha monterat uttag vid hörn, fönster och vid andra passande ställen...
Om jag vet att jag vill ha en dator mm. nånstans skulle jag montera ett uttag där.
Jag hatar fula skarv sladdar.
MVH
Låter konstigt.
Jag skulle ha monterat uttag vid hörn, fönster och vid andra passande ställen...
Om jag vet att jag vill ha en dator mm. nånstans skulle jag montera ett uttag där.
Jag hatar fula skarv sladdar.
MVH
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Det gäller fortfarande som ett maximum. Men god planering är bättre än ett uttag exakt var 4:e meter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
När jag tänker efter vad det stod i elbasen så skrev dom faktiskt så här: Antal = total_vägglängd / 4. Dvs att antalet skall motsvara ung ett uttag per 4m, inte att det ska vara min/max 4m mellan uttagen.
Precis, man kan säga att ett rum på 16m2 ska ha 4 st uttag som minst enligt SS (gällde då blå boken gällde) men också då att varje fönster skulle ha ett lamputtag också samt det idiotiska att det skulle vara en drös teleuttag lite här och där fast folk iregel bara hade trådlösa telefoner.Bo.Siltberg skrev:
Den där drösen teleuttag är folk säkert glada över idag när de drar ut telekabeln och ersätter med nätverkskabel. Det lär väl inte vara omöjligt att vålda in två tp-kablar i ett 16-rör, och om man nöjer sig med 100mbps så kan man mata fyra uttag på det sättet. Om man sätter en switch "mitt på" så kan man alltså ha fyra uttag på varje sida om switchen, plus att man kan ha oändligt med prylar just vid switchen...
Visst, man kan köra trådlöst nätverk också, men då tillkommer ibland en del extra kostnader för de prylar som egentligen bara har trådbundet nätverk...
Visst, man kan köra trådlöst nätverk också, men då tillkommer ibland en del extra kostnader för de prylar som egentligen bara har trådbundet nätverk...
Nja, pensionärer är glada över fler teleuttag medans yngre tycker det är helt onödigt för dom har dels trådlösa telefoner och/eller mobil samt kör på trådlöst med datorerna. Inte alla men det stora flertalet. De som ändå ska bråga med att köra dator över telelinan är ju glada då efter lite omkoppling vilket rum som helst kan ha första jacket.yxis skrev:Den där drösen teleuttag är folk säkert glada över idag när de drar ut telekabeln och ersätter med nätverkskabel. Det lär väl inte vara omöjligt att vålda in två tp-kablar i ett 16-rör, och om man nöjer sig med 100mbps så kan man mata fyra uttag på det sättet. Om man sätter en switch "mitt på" så kan man alltså ha fyra uttag på varje sida om switchen, plus att man kan ha oändligt med prylar just vid switchen...
Vi snackar nu alltså elrenovering här, allt utanpåliggande av det som komleterades för att täcka dåvarande SS normer....vissa gillar heller inte utanpåliggande kablar och dom är inte heller nöjda med diverse uttag överallt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Osäker på om det står i SS, men kanske. Vägguttag (bör?) sitta vid dörr, vid fönster osv.
//Patrik
//Patrik
Jag har för mig att det står ett uttag på var 4:e väggmeter.
Men senm är det ju tolkningsfråga för dom ska ju placeras ut på lämpliga ställen också. Om man ska tolka som en besiktningsman så handlar det om att om man tex har ett rum med 16 meter vägg så ska rummet ha minst 4 uttag, sen exakt var dom placeras är ju en fråga om rummets utformning och möjlighet till möblering. Det ska också tilläggas att om rummet har ett antenn-uttag så ska det i närheten av detta sitta ett 4-vägs uttag om inget annat bestäms med nyttjaren av uttagen samt som jag sa förut, ett lamputtag ovan fönster styrt av brytare.
Men senm är det ju tolkningsfråga för dom ska ju placeras ut på lämpliga ställen också. Om man ska tolka som en besiktningsman så handlar det om att om man tex har ett rum med 16 meter vägg så ska rummet ha minst 4 uttag, sen exakt var dom placeras är ju en fråga om rummets utformning och möjlighet till möblering. Det ska också tilläggas att om rummet har ett antenn-uttag så ska det i närheten av detta sitta ett 4-vägs uttag om inget annat bestäms med nyttjaren av uttagen samt som jag sa förut, ett lamputtag ovan fönster styrt av brytare.
Redigerat: