Hyr en p-plats, men det känns som om dom klämt in alltför många p-platser på för liten yta. Det måste väl finnas regler på dels p-platsens minimimått, men även hur mycket yta det ska finnas "bakom" p-platsen för att man ska kunna svänga in och ut från den.

Någon som kan minimimåtten för en p-ruta?

Någon som vet minimimåtten som gäller "bakom" en parkeringsplats för in/ut-fart?

1minut med Google gav följande

2.5 meter bred och 5meter lång med 6 meter fritt bakom
Dom kan även vara 2.3meter breda men då ska det vara 7 meter fritt bakom

• Gilla
Freezone
  • Laddar…
Tusen tack för snabb leverans av konkreta uppgifter!

Har nu varit och mätt min p-yta. Innanför linjerna (som i mitt fall är markerade med 15 cm breda gatstenar) är det 2,35x5,00 m. Bakom min ruta är det 5,95 m till nästa ruta, eller 6,25 m om man räknar med stenraden bakom respektive p-ruta.

Så nu kommer följdfrågan: Räknas linjerna in eller inte? Man ska ju parkering innanför linjerna om man inte vill riskera en p-bot, så då ska väl linjerna rimligtvis inte räknas in i p-rutans mått?

I så fall är det 2,35x5,00 med 6,25 bakom för min del = för lite enligt reglerna.

Mikael_L
Jag skulle tro att linjerna ingår i parkeringsrutans mått.
Annars kan ju markägaren bara rita dit 5mm breda linjer mitt på gatstenen så blir din parkeringsruta ändå korrekt. :)

Det är jobbigt med stora bilar i stan. ;)

Hela linjerna kan omöjligen räknas in då jag har bilar bredvid samt framför mig. De kan ju inte räkna in samma yta för p-rutor bredvid varandra.

Möjligen halva linjerna i så fall, vilket skulle göra att de byggt regelrätt: 2,50x5,15 med 6,10 emellan.

Men springande frågan är ju ändå om linjerna räknas in då jag inte får stå på dom?

Du får stå på linjen. Men inte utanför.

tommib
Klart linjerna räknas. Vitsen är ju att du ska ha utrymme på bägge sidorna om bilen för att komma in/ut. Breda linjer är bra, det hindrar folk från att ställa sig med däcken precis i kant och därmed blockera för grannen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen!

K
Sen gäller reglerna bara för nybyggnation. Bor man i en sekelskifteslägenhet kan man inte kräva att parkeringsplatserna uppdateras till dagens standard

Är verkligen nybygge. Platserna "bakom" min asfalteras förmodligen i morgon bitti.

Standard är cc mått på 2,5x5m sedan får man om det inte är nyproduktion (utan stolpar och annat som sabbar) anpassa sig efter verkliga måtten samt hur många platser kunden har hyrt ut.

Många gånger på gamla bostadsrätter (eller gamla garage för den delen) där de byggdes med en standard på 2,2x5m (typ bubblor o amazoner) och nu har de lika många lägenheter men alla kör större moderna bilar, då får man antingen bredda parkeringen (asfalten) eller minska platserna eller effektivisera hur de används (snedställda tar massor av plats kontra vad de ger)

/gammal linjemålare

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Usch för trånga parkeringsplatser. På mitt jobb verkar p-platserna avpassade för Folkvagnsbubblor och är nu fyllda med snett parkerade Audi Q5.

Skaffa en bubbla, en Q5 är ju bara töntigt att ha i stan! :)

Håller med om att det är irriterande med för små platser, det är det på många ställen. Så får man bulor när folk slänger upp dörren.

O
Tror inte man kommer så långt om man försöker bråka om storleken. De lär inte bry sig speciellt mycket. "Passar det inte så behöver du inte parkera där" Så länge Boverket har ordentliga regler som säger storleken så kan bli svårt. De kan komma med rekommendation om måtten, men det är inget krav.

Sen kan jag hålla med om att många parkeringsplatser är alldeles för smala. Det är väldigt irriterande.

Jag hyrde en lägenhet i GBG med garage plats och det va typiskt 60-tals garage, stolpar över allt med platser gjorda för amazoner och små 60-70 tals bilar :)
Ägde då en BMW 530d GT och fick hyra 2 platser för att ö.h.t komma ur bilen! 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.