27 059 läst ·
14 svar
27k läst
14 svar
Avstånd mellan parkeringsplatser?
Hyr en p-plats, men det känns som om dom klämt in alltför många p-platser på för liten yta. Det måste väl finnas regler på dels p-platsens minimimått, men även hur mycket yta det ska finnas "bakom" p-platsen för att man ska kunna svänga in och ut från den.
Någon som kan minimimåtten för en p-ruta?
Någon som vet minimimåtten som gäller "bakom" en parkeringsplats för in/ut-fart?
Någon som kan minimimåtten för en p-ruta?
Någon som vet minimimåtten som gäller "bakom" en parkeringsplats för in/ut-fart?
Tusen tack för snabb leverans av konkreta uppgifter!
Har nu varit och mätt min p-yta. Innanför linjerna (som i mitt fall är markerade med 15 cm breda gatstenar) är det 2,35x5,00 m. Bakom min ruta är det 5,95 m till nästa ruta, eller 6,25 m om man räknar med stenraden bakom respektive p-ruta.
Så nu kommer följdfrågan: Räknas linjerna in eller inte? Man ska ju parkering innanför linjerna om man inte vill riskera en p-bot, så då ska väl linjerna rimligtvis inte räknas in i p-rutans mått?
I så fall är det 2,35x5,00 med 6,25 bakom för min del = för lite enligt reglerna.
Har nu varit och mätt min p-yta. Innanför linjerna (som i mitt fall är markerade med 15 cm breda gatstenar) är det 2,35x5,00 m. Bakom min ruta är det 5,95 m till nästa ruta, eller 6,25 m om man räknar med stenraden bakom respektive p-ruta.
Så nu kommer följdfrågan: Räknas linjerna in eller inte? Man ska ju parkering innanför linjerna om man inte vill riskera en p-bot, så då ska väl linjerna rimligtvis inte räknas in i p-rutans mått?
I så fall är det 2,35x5,00 med 6,25 bakom för min del = för lite enligt reglerna.
Hela linjerna kan omöjligen räknas in då jag har bilar bredvid samt framför mig. De kan ju inte räkna in samma yta för p-rutor bredvid varandra.
Möjligen halva linjerna i så fall, vilket skulle göra att de byggt regelrätt: 2,50x5,15 med 6,10 emellan.
Men springande frågan är ju ändå om linjerna räknas in då jag inte får stå på dom?
Möjligen halva linjerna i så fall, vilket skulle göra att de byggt regelrätt: 2,50x5,15 med 6,10 emellan.
Men springande frågan är ju ändå om linjerna räknas in då jag inte får stå på dom?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Du får stå på linjen. Men inte utanför.
Klart linjerna räknas. Vitsen är ju att du ska ha utrymme på bägge sidorna om bilen för att komma in/ut. Breda linjer är bra, det hindrar folk från att ställa sig med däcken precis i kant och därmed blockera för grannen.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Standard är cc mått på 2,5x5m sedan får man om det inte är nyproduktion (utan stolpar och annat som sabbar) anpassa sig efter verkliga måtten samt hur många platser kunden har hyrt ut.
Många gånger på gamla bostadsrätter (eller gamla garage för den delen) där de byggdes med en standard på 2,2x5m (typ bubblor o amazoner) och nu har de lika många lägenheter men alla kör större moderna bilar, då får man antingen bredda parkeringen (asfalten) eller minska platserna eller effektivisera hur de används (snedställda tar massor av plats kontra vad de ger)
/gammal linjemålare
Många gånger på gamla bostadsrätter (eller gamla garage för den delen) där de byggdes med en standard på 2,2x5m (typ bubblor o amazoner) och nu har de lika många lägenheter men alla kör större moderna bilar, då får man antingen bredda parkeringen (asfalten) eller minska platserna eller effektivisera hur de används (snedställda tar massor av plats kontra vad de ger)
/gammal linjemålare
Tror inte man kommer så långt om man försöker bråka om storleken. De lär inte bry sig speciellt mycket. "Passar det inte så behöver du inte parkera där" Så länge Boverket har ordentliga regler som säger storleken så kan bli svårt. De kan komma med rekommendation om måtten, men det är inget krav.
Sen kan jag hålla med om att många parkeringsplatser är alldeles för smala. Det är väldigt irriterande.
Sen kan jag hålla med om att många parkeringsplatser är alldeles för smala. Det är väldigt irriterande.
Jag hyrde en lägenhet i GBG med garage plats och det va typiskt 60-tals garage, stolpar över allt med platser gjorda för amazoner och små 60-70 tals bilar 
Ägde då en BMW 530d GT och fick hyra 2 platser för att ö.h.t komma ur bilen! 👍
Ägde då en BMW 530d GT och fick hyra 2 platser för att ö.h.t komma ur bilen! 👍
Klicka här för att svara
