17 242 läst ·
12 svar
17k läst
12 svar
avstånd mellan apparatdosor
Ska sätta in apparatdosor i vägg för antenn, bredband m.m. och undrar vilket avstånd jag ska sätta mellan apparatdosorna (cc-mått) för att monteringsramarna (enskilda) inte ska ta i varann och dessutom se bra ut.
Vilket är standardmåttet om man sätter upp flera infällda vägguttag intill varann med enskilda monteringsramar givetvis...?
Givetvis ska dom sitta horisontellt...
Tacksam för snabbt svar!
Vilket är standardmåttet om man sätter upp flera infällda vägguttag intill varann med enskilda monteringsramar givetvis...?
Givetvis ska dom sitta horisontellt...
Tacksam för snabbt svar!
Korta svaret är Nej, det gör det inte, antagligen eftersom "standard" är att man sätter flerfacksram då det är det enklaste och mest platsbesparande. Vet du inte alls vilka apparater du skall ha, har du inte andra i huset som du vill matcha? Kolla online för att få reda på yttermåtten
Jag bytte tre dosor häromdagen när jag renoverade i hallen, jag ville inte använda en trefacksram utan ha tre individuella ramar så jag mätte på de jag skulle sätta och kom fram till att ca 15mm mellan dosornas ytterkanter var lagom.
Jag bytte tre dosor häromdagen när jag renoverade i hallen, jag ville inte använda en trefacksram utan ha tre individuella ramar så jag mätte på de jag skulle sätta och kom fram till att ca 15mm mellan dosornas ytterkanter var lagom.
Någon standard vet jag ej om det finns, men betvivlar saken. Standard är garanterat att sätta flerfacksramar. Någon ram måste du väl ha i ditt hus du kan mäta på? Du lär väl vilja ha samma serie som du redan har menar jag?blazern skrev:
Apparatdosor kan sättas ihop till 2 eller 3 st i rad i konstruktionen prova i butiken får du se.blazern skrev:Ska sätta in apparatdosor i vägg för antenn, bredband m.m. och undrar vilket avstånd jag ska sätta mellan apparatdosorna (cc-mått) för att monteringsramarna (enskilda) inte ska ta i varann och dessutom se bra ut.
Vilket är standardmåttet om man sätter upp flera infällda vägguttag intill varann med enskilda monteringsramar givetvis...?
Givetvis ska dom sitta horisontellt...
Tacksam för snabbt svar!
Och du behöver inte heller sätta dom Horisontellt utan kan välja Vertikalt om du hellre vill det.
Vänd dosan med fel sida mot väggen och rita av, borra sen med håltaget
eller borra ett liten hål exakt i mitten på apparatdosa rita av sätt borren på hålsågen där och borra.
Annars måste du köpa en borrmall som finns färdiga.
Flerfacksramar passas överhuvudtaget inte om du inte har apparatdosorna ihop satta.
Då MÅSTE du använda separata ramar för varje dosa.
Lycka till
Produkter som diskuteras: "hålsågen"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Eller köp en färdig från texElintresserad skrev:Apparatdosor kan sättas ihop till 2 eller 3 st i rad i konstruktionen prova i butiken får du se.
Och du behöver inte heller sätta dom Horisontellt utan kan välja Vertikalt om du hellre vill det.
Vänd dosan med fel sida mot väggen och rita av, borra sen med håltaget
eller borra ett liten hål exakt i mitten på apparatdosa rita av sätt borren på hålsågen där och borra.
Annars måste du köpa en borrmall som finns färdiga.
Flerfacksramar passas överhuvudtaget inte om du inte har apparatdosorna ihop satta.
Då MÅSTE du använda separata ramar för varje dosa.
Lycka till
ELKO Dubbeldosa 14 203 42 ( finns från andra leverantörer också )
Om det är eftermontering du ska göra
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Den där dubbedosan är inte så bra om det är både för antenn och eluttag, de får inte samsas i samma dosa. har iofs. för mig att det finns en skiljevägg att köpa som tillbehör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ett cc mått på ca 13-15 cm är ett ganska lämpligt mått. Men som sagt, frågan är varför?
//Patrik
//Patrik
Eljo VP-2 dosor har väl två olika kopplingsstycke?
Ett för att sätta dosorna kloss mot varandra och sen använda flerfacksramar.
Ett som sätter dosorna med distans så enskilda apparater sen kan sättas i princip kloss mot varann.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsstycke-vp-2
Ett för att sätta dosorna kloss mot varandra och sen använda flerfacksramar.
Ett som sätter dosorna med distans så enskilda apparater sen kan sättas i princip kloss mot varann.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsstycke-vp-2
Tack, problemet löst, någon som har ett bra tips på antenn/satellit-uttag, det måste ha dubbla f-kontakter och ett vanligt antennuttag, sen ska det dessutom passa bra ihop med exxact primo-serien. Lyckades bara hitta enkla satellituttag där...?
Söker även ett passande infällt uttag med BNC-kontakt i.
Söker även ett passande infällt uttag med BNC-kontakt i.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
