Anledningen till att jag frågade är att jag ska sätta in ett likadant ikea kök med ny placering av kyl frys och ville veta om man kommer åt kontakterna från överskåpet, isåfall sätter jag uttagen ca 200 cm från golvet. Kylen är 186 cm och luftspalten ca 2-3 cm enligt ritningen från ikea homeplanner. Det dock svårt att se exakta mått.
I mitt nuvarande 50 tals kök sitter kontakten bakom kylen, och min första tanke var då att sätta dem bakom kylen nu också, men det kan ju finnas nån fördel med att komma åt dem utan att dra ut kylen, frågan är ju bara om ikea-överskåpen är förberedda för det eller om man måste såga hål i dem?

S
Har för mig att standardhöjd på eluttaget är 200 cm över golv.

Enligt ritningen så ser det knöligt ut med kontakten i METOD-överskåpet, det är ordentligt med plats för ventilation men inte för sladd och kontakt. Det ser smidigast ut med tanke på köksinstallationen att sätta uttagen så högt som möjligt bakom kyl/frys, och om man behöver bryta strömmen kan man ju släcka säkringen. Jag har då aldrig hittills behövt dra ut kontakten till en kyl förutom vid byte.

• Linjeteckning som visar ett överskåp med en elektrisk sladd som leder till en kontakt fastsatt på skåpets sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.