Jag håller på att planera en helrenovering av mitt badrum, detta är första gången för mig så tänkte be om råd. Det gäller avstånden mellan kommod- badkar och utrymmet runt toalettstol. Jag har ritat upp två olika varianter, ett med en kommod som mäter ca 60 cm i bredd alt en med 80 cm i bredd. Avståndet mellan badkar och kommod blir ca 20 resp ca 30 cm beroende på vilken bredd jag väljer. Avståndet runt toalettstolen blir ca 20 cm på var sida om jag väljer den större kommoden, räcker det? Det skulle såklart vara bra med så mkt förvaring som möjligt i kommoden, men samtidigt vill jag ha det en aning luftigt, så jag får plats med krokar för handdukar och en liten papperskorg osv. Och att det inte känns för ihoptryckt. Tips och synpunkter är välkommet! Bifogar dom två olika ritningarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Man bör helst reservera 80 cm för toalettstolen men visst går det att ha lite mindre och vi har 75 cm. Det blir lite besvärligare att komma åt och städa men det går ju. I ditt fall med en kommod på ena sidan föreslår jag att du har 40 cm från mitten av toaletten till väggen och lite mindre mot kommoden eftersom kommoden inte hindrar lika mycket som en vägg.
Det är klart att det ser luftigare ut med en smalare kommod men det är ju bara du som kan avgöra var gränsen för "för trångt" går för dig. Vi prioriterar förvaring framför tomrum runt kommoden.
Det är klart att det ser luftigare ut med en smalare kommod men det är ju bara du som kan avgöra var gränsen för "för trångt" går för dig. Vi prioriterar förvaring framför tomrum runt kommoden.
20 cm bredvid en toalett är väldigt smalt, vi har 20cm mellan högskåp & toa samt 36cm mellan toa & badkar. Vi har toarullen på högskåpet, å om vi vill/behöver större utrymme så tar vi bort högskåpet och då får vi 65cm till väggen.
Badrummet är 205*190, med fönster på ena 190-väggen och dörr på andra 190-väggen.
Att vi valde 36cm mellan toa & badkar är för att kunna byta badkaret till dusch om någon blir rörelsehindrad, då lär även högskåpet ryka.
Badrummet är 205*190, med fönster på ena 190-väggen och dörr på andra 190-väggen.
Att vi valde 36cm mellan toa & badkar är för att kunna byta badkaret till dusch om någon blir rörelsehindrad, då lär även högskåpet ryka.
Bumpar tråden då jag har mer lr mindre samma storlek i mått på badrummet.E Ekeng skrev:Jag håller på att planera en helrenovering av mitt badrum, detta är första gången för mig så tänkte be om råd. Det gäller avstånden mellan kommod- badkar och utrymmet runt toalettstol. Jag har ritat upp två olika varianter, ett med en kommod som mäter ca 60 cm i bredd alt en med 80 cm i bredd. Avståndet mellan badkar och kommod blir ca 20 resp ca 30 cm beroende på vilken bredd jag väljer. Avståndet runt toalettstolen blir ca 20 cm på var sida om jag väljer den större kommoden, räcker det? Det skulle såklart vara bra med så mkt förvaring som möjligt i kommoden, men samtidigt vill jag ha det en aning luftigt, så jag får plats med krokar för handdukar och en liten papperskorg osv. Och att det inte känns för ihoptryckt. Tips och synpunkter är välkommet! Bifogar dom två olika ritningarna.
Hur gjorde du till slut ? Är du nöjd och vad skulle du ändra idag
//E
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Ekeng har inte varit inloggad de senaste 2 åren.E Er Be skrev:
Även vi har ungefär samma mått, 2,5 m x 1,6 m. Vi har toalett, 100 cm bred kommod och tvättmaskin längs övre långväggen och dusch i hörnet nedanför tvättmaskinen, samt handdukstork mellan duschen och dörren. Vi är mycket nöjda fortfarande efter 3 år.
Klicka här för att svara