Hej
Har nyss köpt ett hus som vi skall bygga om badrummet i. Kommer att slå in en vägg till ett intilliggande rum så badrummet kan bli ca 12 m2. Planen är att sätta kakel på hela väggarna och klinker på golv.
Min fundering är som följer:
Hur långt från fönster och icke måste badkaret vara enl reglelverket ? Planerar för ett hörnbadkar med fönster på var sida. Fönstern är inbyggda ca 50cm i väggen och inramade med pärlspont. Vore trist att behöva ta bort pärlsponten bara för att skydda mot fukten.
Vore tacksam för svar
/Samuel
Har nyss köpt ett hus som vi skall bygga om badrummet i. Kommer att slå in en vägg till ett intilliggande rum så badrummet kan bli ca 12 m2. Planen är att sätta kakel på hela väggarna och klinker på golv.
Min fundering är som följer:
Hur långt från fönster och icke måste badkaret vara enl reglelverket ? Planerar för ett hörnbadkar med fönster på var sida. Fönstern är inbyggda ca 50cm i väggen och inramade med pärlspont. Vore trist att behöva ta bort pärlsponten bara för att skydda mot fukten.
Vore tacksam för svar
/Samuel
Välkommen!
Finns inga regler som säger var fönstret ska vara mig veterligen. Man får alltså ha ett fönster mitt i duschen om man så önskar, dock är det inte rekommenderat kanske.
Man kan dra tätsiktet mot fönsterkarmen och få det tätt men fodret bör man ju helst ta bort och sen återmontera.
Man kanske ska fundera på ett plastfönster om man tänker spola rätt mot mycket.
Finns inga regler som säger var fönstret ska vara mig veterligen. Man får alltså ha ett fönster mitt i duschen om man så önskar, dock är det inte rekommenderat kanske.
Man kan dra tätsiktet mot fönsterkarmen och få det tätt men fodret bör man ju helst ta bort och sen återmontera.
Man kanske ska fundera på ett plastfönster om man tänker spola rätt mot mycket.
Jag tycker att det borde gå bra att låta pärlsponten vara kvar. men då bör du ju täta skarven med silikon och lacka pärlsponten ordentligt.
Vad gäller om det är tillåtet är beroende på vad ert försäkringsbolag har för regler om fuktskador skulle uppkomma. Tycker du bör konsultera försäkringsbolaget i den frågan.
Vad gäller om det är tillåtet är beroende på vad ert försäkringsbolag har för regler om fuktskador skulle uppkomma. Tycker du bör konsultera försäkringsbolaget i den frågan.
Ja, jo. Om du inte har barn så behöver det ju inte drällas så mycket vatten där. Se till att det blir mycket bra tätskiktat bara. Och bra lackat o silikonat så borde de tju funka.
Vi fick en skada i "fönsterkarmen" i vårt 2 år gamla badrum som berodde på "bristfälligt tätskikt" under. Efter det satte vi en rund duschstång till duschen i badkaret, vi är supernöjda. Nu duschas det inte på fönstert i alla fall...
Fönstret sitter precis in vid badkaret till höger i bild.
Vi fick en skada i "fönsterkarmen" i vårt 2 år gamla badrum som berodde på "bristfälligt tätskikt" under. Efter det satte vi en rund duschstång till duschen i badkaret, vi är supernöjda. Nu duschas det inte på fönstert i alla fall...
Fönstret sitter precis in vid badkaret till höger i bild.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lämpligt avstånd från vägghängd infravärmare till kanalplasttak?
Altan & Uteplats -
Avloppslukt från golvbrunn badkar
Badrum -
friggebod på avstånd från huvudbyggnaden
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ansluta avloppsslang från tvättmaskin till golvbrunn för badkar
Badrum -
Hur långt avstånd från huset kan solceller sitta?
Solceller, Solfångare, Solenergi