17 452 läst ·
64 svar
17k läst
64 svar
Avslag trots beviljat bygglov från -73
Var det inte det svartbyggda skjulet de var ute efter då? Jag har på nära håll sett ett liknande fall. Såväl huvudbyggnad som komplementsbyggnad stred mot detaljplanen och det fanns en svartbyggd bod. Därför kunde inte bygglov beviljas för utbyggnad av komplementsbyggnaden. Ett av problemen var just avståndet till tomtgräns. Huset i fråga var byggt 1912 och detaljplanen var från 80-talet. Men efter en bygganmälan om attefallshus för den svartbyggda boden gick det att få bygglov för utbyggnaden. Man skulle ju önska sig ett tydligare besked om vad problemet är trots allt.
Ja, det stämmer.
Plåtskjulet var en av tre bestridande faktorer och förmodligen den som vägde över.
När vi kompletterande ansökan med att riva det så ansåg man att de andra två var godtagbara.
Plåtskjulet var en av tre bestridande faktorer och förmodligen den som vägde över.
När vi kompletterande ansökan med att riva det så ansåg man att de andra två var godtagbara.
Hej ClaesClaes Sörmland skrev:
Ja det är lite knepigt, man tänker lätt att bygglov gäller för byggnaden men så är det inte. Bygglovet gäller för att utföra åtgärden som man har sökt bygglov för men alltså inte för själva byggnaden.
Man prövar inte planenligt utgångsläge för hela fastigheten utan endast för den del av fastigheten som bygglovet mer direkt berör. Ni ansöker om att bygga till huvudbyggnaden och då prövas om just huvudbyggnaden har planenligt utgångsläge. Men inte t ex er tomts anläggningar eller andra byggnader på fastigheten.
Kidnappar tråden för en följdfråga. Tänk dig att man istället velat måla om husets fasad i en annan kulör (som kräver bygglov). Hade det varit samma problem även för en sådan åtgärd?
Nej vissa mindre åtgärder har kunnat få bygglov trots planstridigt utgångsläge. Jag ska ärligt säga att jag aldrig har grävt i var gränsen för åtgärdens omfattning går.G gorcot skrev:
Men nu blir det ju med största sannolikhet ändringar i PBL från 1 dec. Så fasadändringar på småhus kommer inte att kräva bygglov som huvudregel, t ex att måla om. Och dessutom stryker man kravet på planenligt utgångsläge för att bevilja nya bygglov för en byggnad eller fastighet. Men åtgärden i sig måste vara planenlig.
När vi 2012 sökte lov för att bygga ut baksidan på vårt hus i Huddinge försökte byggnadskontoret krångla lite eftersom framsidan stod 1,5 m in på prickmark -- generellt gäller 6 m prickmark vid alla vägar här. Men då sade jag att när huset byggdes 1947 stod huset 6 m från vägen. Huset kan inte hjälpa att kommunen breddade vägen på 1970-talet, vilket innebar att prickmarken flyttades 1,5 m. De höll faktiskt med om det och lät oss expandera på andra sidan huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför slår jordfelsbrytaren när man klipper en kabel trots att säkringen för ledaren är avslagen?
El -
avslag bygglov balkong trots att grannarna har byggt
Bygglov -
Bygglov "liten avvikelse" - avslag trots mindre än 10% - hur gå vidare?
Bygglov -
Bygga vidare trots avslag för bygglov?
Bygglov -
48V kvar i lamputtag trots avslagen strömbrytare
El