Hej
En kanske dum fråga men jag blir inte klok.

Vårt bygglov avslås då det inte följer detaljplan. Vi väljer att ändra förslaget och även detta förslag avslås?
Vad finns för alternativ?
Går det att lämna in nytt förslag eller måste man göra om hela ansökan?
Kan/får/ska man då söka nytt bygglov för det tredje alternativet?
 
Det beror väl lite på vad ni fått avslag på, och vad ni ändrat?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror väl lite på vad ni fått avslag på, och vad ni ändrat?
Vi har fått två veckor på oss att lämna in ett nytt förslag. Om kommunen inte godkänner detta förslag heller och anser att de också strider mot detaljplanen. Vad händer? Alltså om det andra förslaget också bedöms planstridigt?
 
Varför ska ni bygga planstridt från början? Detaljplanen finns för att styra hur byggnaderna i området ska vara.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför ska ni bygga planstridt från början? Detaljplanen finns för att styra hur byggnaderna i området ska vara.
Det är inte vi som bygger. Vi är på gång att köpa ett nästan färdigt hus som visade sig ha gjort för stora avsteg från bygglovet. Nytt bygglov söktes och fick avslag. Nu ska detta avslag bemötas med ändringar.
Min farhåga är att byggaren inte heller denna gång ska följa detaljplan.
 
S Sansel skrev:
Det är inte vi som bygger. Vi är på gång att köpa ett nästan färdigt hus som visade sig ha gjort för stora avsteg från bygglovet. Nytt bygglov söktes och fick avslag. Nu ska detta avslag bemötas med ändringar.
Min farhåga är att byggaren inte heller denna gång ska följa detaljplan.
det lär väl dröja tills det blir ändrat så att det blir godkänt, men köp det inte före det är godkänt är väl enklast om det inte är ni som äger det nu?
 
  • Gilla
Sansel
  • Laddar…
Tyvärr så har din byggare två vägar att gå. Den enklaste och snabbaste är att följa detaljplanen till 100%. Då behöver ärendet inte gå upp i nämnden.

Andra vägen är att skicka in ett förslag som inte följer planen och skicka upp det till nämnden och hoppas på att det blir godkänt. Störst chans att få igenom det i nämnden är mindre avvikelser och sådant som inte är för utmärkande eller avvikande mot detaljplanen.

En vända till nämnden kan ta ca 4-6v extra. Vid jul, semester eller fullt i kön, 8-10v.
 
Det hade varit intressant att höra mer i detalj om anledningen till avslaget. Med bakgrund i detta kan jag eventuellt ge tips.
 
splinter splinter skrev:
Det hade varit intressant att höra mer i detalj om anledningen till avslaget. Med bakgrund i detta kan jag eventuellt ge tips.
@Sansel har skapat fem trådar i ärendet, det finns mer info i dem.
 
Aha, det missade jag. Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.