Byggahus.se

Avslag på pris efter besiktning pga felaktig beskrivning?

1. A
    Medlem · Blekinge · 196 inlägg

AkutLumbago

Medlem
    Om det trots allt är blåbetong i stommen av ett hus trots beskrivning att det ej är så hur går man vidare?
    Rimligen så borde detta medföra ett avdrag på köpeskilingen, men hur mycket?
    Låter man köpet gå åter så har man ju som köpare förlorat kostnaden för besiktningen. Kan man inte kräva den av säljaren?
    De har ju trots allt givit felaktig information om huset.

2. magda136
    Husägare · Östergötland · 1 051 inlägg

magda136

Husägare
    Det blir nog svårt att få besiktningskostnaden från säljaren, men dom kanske vill köpa besiktningen av er..?

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Er besiktning är ju till för att upptäcka eventuella fel som kan göra att ni vill häva köpet. I detta fall med blåbetong i väggarna var det väl utmärkt att det upptäcktes. Själv skulle jag inte vilja bo i ett blåbetonghus (svårt att åtgärda). Inte heller avdrag på köpeskillingen skulle få mig intresserad. Besiktningen får ni betala själva men var glada att blåbetong upptäcktes i tid. Fanns det ingen radonmätning gjord?

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    Stod det specifikt i objektbeskrivningen att det INTE var blåbetong, eller stod det bara inget om blåbetong?

5. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 299 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Vad ligger värdena av radon i luften på?
    Det är ju det som är viktigt, och inte om radonet kommer från väggarna eller från marken.

Så igen, har ni någon mätning av radonhalten i inomhusluften?

6. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Markradon kan alla ha. Om det inte finns i marken så kan det finnas i de krossmassor man lägger under huset. Mig veterligt finns inga radontestade/fria krossmassor att köpa (i alla fall inte för 11 år sedan).

Markradon är relativt enkelt att åtgärda. Radon i väggar är betydligt svårare, lär finnas någon speciell spärrfärg att använda.

7. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 125 inlägg

harry73

Allvetare
    Hade du inte upptäckt att det var blåbetong, då kan säljarens utfästelse om att det inte finns blåbetong vara anledning att minska din undersökningsplikt. Och då hade du chans att få igenom skadestånd pga dolt fel.
    Nu fick du reda på det och är det inget dolt fel. Däremot kan du förhandla om det eller avstå från köpet. Besiktningsmannen står du nog själv för.

Jag undrar däremot varför säljaren skriver att det inte är blåbetong. Kan det vara så att det ser ut som blåbetong och att säljaren mätte radonvärden och upptäckte att det inte var blåbetong, men en lättbetong som liknar blåbetong?
    Jag tycker att du börjar med att diskutera problemet med säljaren. Eventuellt kan du utföra en korttidsmätning för att kontrollera att radonvärden inte är extrem hög. (se till att vädra inte för mycket under mätningen)

Eventuellt betyder det att ni behöver förlänga besiktningsperioden, men är säljaren seriöst och mån om att sälja till er, borde han gå med på det.

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 650 inlägg

Demmpa

Husägare
    Även om det är blåbetong så är det inte säkert att blåbetongen innehåller alunskiffer som avger radongas. Allt hänger på var ifrån alunskiffern är bruten.

• Laddar…
  9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 607 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Precis. Blåbetong i sig är inget problem, det är radonhalten som avgör. Har man dessutom vettig ventilation (som man bör ha av andra anledningar ändå) så vädrar man ut radonet.

Riskerna med radon är överlag väldigt låga så länge man inte röker inomhus. Jag hade inte valt bort ett i övrigt bra hus pga det.

Att hålla på och förhandla om priset kan man visserligen göra men oftast är besiktningsklausulen skriven så att man kan frånträda köpet, inget annat. Således har du inte ett särskilt bra förhandlingsläge.

10. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Radon är inget dolt fel. Det står tydligt på köpekontraktet hos en mäklare.

11. harry73

harry73

Allvetare
    Sen när bestämmer mäklare vad ett dolt fel är?

12. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
  13. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 650 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi har blåbetong i några av våra innerväggar i källaren, vi har gjort en radonmätning, den låg under gränsvärdet, sedan har installerat FTX. Nu i våras lånade jag hem en scint (ungefär som denna, https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/4250683) från jobbet, dom väggar som är målade avger minimalt med strålning, dom obehandlade väggarna avger lite mer strålning men inte särskilt mycket ändå.

14. harry73

harry73

Allvetare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.