P
Tror inte att man kan får ut både sjukpenning och föräldrapenning samtidigt, iallafall inte utan att få en härlig återbetalningssmäll i efterhand. Man kan inte få ut två ersättningsformer samtidigt, det är väl antingen eller som gäller. Man får aldrig ut mer på att gå hemma än vad man får när man arbetar...

Fam. Ericsson skrev:
...
Nu när sambon ska vara gemma med vår dotter så är det smidigt att man nu kan få både sjukpenning och föräldrapenning. Det vill säga vi kommer få ut 37.000 netto. Vi får se om vi kommer höra oss för med andra banker också.
...
Antingen är man föräldraledig ELLER sjukskriven - inte både och.
Iof kanske du menar att du är sjukskriven och sambon föräldraledig - men är 37 kkr netto en väldigt stor summa, och dessutom torde ni får ännu mer om båda jobbar sen då ?

Men det verkar iof som om ni har buffertar i er ekonomi, så ni klarar nog det också ?!

Ett litet ? på varför ni inte har ngt sparkapital trots den rel. höga nettoinkomsten dock - vad skall ni spara in på för att bo i hus? Eller är det kanske så att ni vill behålla er sparbuffert och inte lägga in det i huset ?

/K

Tabors39 skrev:
Varför? (kan man få sp + fp)

P.
--------------
Ja, min sambo är sjukskriven sen ett tag tillbaka. Hon har lägstanivån i "sjukpennning" beloppet, aktivitetsstöd eller vad det så fint heter. Där har hon ut 6.000:- efter skatt.

Dom har ändrat en lag nyligen som nu tillåter att man får behålla sitt aktivitetsstöd samtidigt som man FÅR ta ut föräldrapenning = Blir lägsta nivån även där för henne = 180:-/dag.

Vi har dagar kvar från killen som är 5 år, så vi kommer ta ut 7 dagar i veckan = 4400:- cirka NETTO/Månaden..

Svar på tal? :)

/Jimmy

mickeosus skrev:
Tror inte att man kan får ut både sjukpenning och föräldrapenning samtidigt, iallafall inte utan att få en härlig återbetalningssmäll i efterhand. Man kan inte få ut två ersättningsformer samtidigt, det är väl antingen eller som gäller. Man får aldrig ut mer på att gå hemma än vad man får när man arbetar...
---------------------------------

Dom ändrade den lagen nyligen, ring FK och hör med dom.
Har bevis på mail också! ;)

klaskarlsson skrev:
Antingen är man föräldraledig ELLER sjukskriven - inte både och.
Iof kanske du menar att du är sjukskriven och sambon föräldraledig - men är 37 kkr netto en väldigt stor summa, och dessutom torde ni får ännu mer om båda jobbar sen då ?

Men det verkar iof som om ni har buffertar i er ekonomi, så ni klarar nog det också ?!

Ett litet ? på varför ni inte har ngt sparkapital trots den rel. höga nettoinkomsten dock - vad skall ni spara in på för att bo i hus? Eller är det kanske så att ni vill behålla er sparbuffert och inte lägga in det i huset ?

/K

För det första så är det inte förräns nu jag har fått fast anställning och på så vis känns det mer betryggande att börja spara.

37.000 Netto är inte många i detta land som har ut på 2 löner.. Eller rättare sagt ett SAMBOPAR.

Jag har ut 20.000:- netto.
Sambon får nu ut då 6000:- + underhållsbidrag 2500 + 3600:- barnbidrag + 4400:- föräldrapenning.

Vet ju iof inte vad ni jobbar med men, jag jobbar på industri, längst ner på golvet.. Och anser mig själv ha hyffsad lön..

Fam. Ericsson skrev:
Dom ändrade den lagen nyligen, ring FK och hör med dom.
Har bevis på mail också! ;)
Det är inte "tillfällig föräldrapenning" du tänker på? Det är något helt annat än föräldrapenning, och begränsat till ~20 dagar per år om jag kommer ihåg rätt.

Nu kanske det inte spelar sån enorm roll för er ekonomi, men jag skulle vara _mycket_ förvånad om du har rätt till två ersättningsformer samtidigt, vare sig det är sjukpenning+FP eller aktivitetsstöd+FP.
Det står t.ex. inget som helst om det på FKs hemsida vad jag kan se.

Fam. Ericsson skrev:
För det första så är det inte förräns nu jag har fått fast anställning och på så vis känns det mer betryggande att börja spara.

37.000 Netto är inte många i detta land som har ut på 2 löner.. Eller rättare sagt ett SAMBOPAR.

Jag har ut 20.000:- netto.
Sambon får nu ut då 6000:- + underhållsbidrag 2500 + 3600:- barnbidrag + 4400:- föräldrapenning.

Vet ju iof inte vad ni jobbar med men, jag jobbar på industri, längst ner på golvet.. Och anser mig själv ha hyffsad lön..
Ok, har du fått skriftliggt från fk så borde du kunna lita på det (hoppas man), det framgick inte att det var aktivitetsersättning först dock :)

Det står på Försäkringskassans hemsida att Aktivitetsersättning (för nedsatt arbetsförmåga) kan i vissa fall få behållas även under studier eller arbete. Och eftersom en föräldrapenning egentligen är en ersättning istället för studier eller arbete så är det inte helt ologiskt att ni kan få båda.

37 000 nett (efter skatt) är som jag sa ganska mycket pengar - dock förstår jag om banken i förstonde kan vara skeptisk iom att det bara är din inkomst som dom räknar (det andra är bidrag/sjukersättning vilket mig veterligen inte ingår i deras mallar - trots att man kan tycka att det är en mer säker inkomst ibland eftersom staten är garant :) ), så om ni fick ett lånelöfte på 1.8 mkr så är ju det bra !

Underhållsbidraget är väl från föregående förhållande antar jag och barnbidraget indikerar att ni har 3 barn eller kommer att ha då - så tänk på att dom kostar i din kalkyl bara :)

/K

klaskarlsson skrev:
Ok, har du fått skriftliggt från fk så borde du kunna lita på det (hoppas man), det framgick inte att det var aktivitetsersättning först dock :)

Det står på Försäkringskassans hemsida att Aktivitetsersättning (för nedsatt arbetsförmåga) kan i vissa fall få behållas även under studier eller arbete. Och eftersom en föräldrapenning egentligen är en ersättning istället för studier eller arbete så är det inte helt ologiskt att ni kan få båda.

37 000 nett (efter skatt) är som jag sa ganska mycket pengar - dock förstår jag om banken i förstonde kan vara skeptisk iom att det bara är din inkomst som dom räknar (det andra är bidrag/sjukersättning vilket mig veterligen inte ingår i deras mallar - trots att man kan tycka att det är en mer säker inkomst ibland eftersom staten är garant :) ), så om ni fick ett lånelöfte på 1.8 mkr så är ju det bra !

Underhållsbidraget är väl från föregående förhållande antar jag och barnbidraget indikerar att ni har 3 barn eller kommer att ha då - så tänk på att dom kostar i din kalkyl bara :)

/K
Hej!!!

Hahahaha!!

Dom räknar ju in alla inkomster i kalkylerna för ett lånelöfte förstår ni väl!

Så dom räknar med hennes pengar hon får från FK, Aktivitetsersättning +föräldrapenning + barnbidrag +underhållsbidrag = 16500:- netto/månad.

Något mer ni undrar över? ;)

Fam. Ericsson skrev:
Hej!!!

Så dom räknar med hennes pengar hon får från FK, Aktivitetsersättning +föräldrapenning + barnbidrag +underhållsbidrag = 16500:- netto/månad.

Något mer ni undrar över? ;)
Sverige är fantastiskt, att man kan få så mycket bidrag...

awe77 skrev:

Mm, visst är det helt otroligt.

Men efter 2 handläggare talan på deras kundtjänst som bekräftade att man får både sjukpenning + kunde ta ut föräldrapenning så går det. Någon som hört om någon ny lag som trädde i kraft nyligen angående detta? :-)

/Jimmy

Hej Maxald,
då ni hittat ert drömhus och då din fru blir klar med sina studier nästa år undrar jag om ni kollat möjligheten att under en övergångsperiod har medsökande till lånen?

Nu vet jag dock inte vart ni bor och en budgivning som startar på 1,8 mkr brukar inte stanna på 2,0 mkr.

Ev. så kan ni kolla med banken även möjligheten att ha en annan fastighet som säkerhet (någon föräldrer kanske) som fram tills dess att din fru är klar kan ha sin fastighet som säkerhet för delar av lånet?

Svårt att kommentera bankens kalkyl då det är sällan man här på detta forum visar alla kort. T ex så kan det vara intressant att veta hur mkt ni har i studielån samt ev. andra skulder. Studieinkomster får banken inte ta med...(att det ibland sker är dock en annan sak men vi håller oss till regelverket) däremot måste man ta med studieskulder i kalkylen.

Hur som helst, kolla möjligheten att ha medlåntagare.

Lycka till!

Hej och tack för alla svar! Vi fick vårt lånelöfte till slut, buden drog dock iväg så det blev inte något hus den här gången tyvärr.

awe77 skrev:
Javisst är det ett fantastiskt land vi lever i! Skillnaden mellan att ha en god inkomst eller ingen inkomst alls är liksom väldigt liten! (OBS att följande resonemang mer är en allmän reflektion över om det lönar sig att arbeta och inte alls ska uppfattas om nedvärderande av dem som av olika skäl inte kan arbeta!) Själv arbetar jag häcken av mig; jobbar +40 timmar i veckan, pendlar 3 timmar varje dag till en kostnad av ca 2 000 kr, är akademiker så jag betalar ca 1 500 kr skattade pengar till CSN varje månad, och för detta slit får jag ut ca 23 tkr efter skatt. Drar man av resorna och CSN lånet är jag nere på 19,5 tkr! Att jämföra med "FK, Aktivitetsersättning +föräldrapenning + barnbidrag +underhållsbidrag = 16500:- netto/månad." (OBS igen att jag inte ifrågasätter personers rätt till ersättningar från olika bidragssystem utan mera reflekterar över inkomstskillnader mellan de som arbetar och de som inte gör det!) Och då får man betänka att jag är en lyckligt lottad akademiker med hyfsad inkomst! Det får åtminstone mig att fundera på varför jag kliver upp fyra vissa mornar och kommer hel 19.30 vissa kvällar!

co skrev:
Javisst är det ett fantastiskt land vi lever i! Skillnaden mellan att ha en god inkomst eller ingen inkomst alls är liksom väldigt liten! (OBS att följande resonemang mer är en allmän reflektion över om det lönar sig att arbeta och inte alls ska uppfattas om nedvärderande av dem som av olika skäl inte kan arbeta!) Själv arbetar jag häcken av mig; jobbar +40 timmar i veckan, pendlar 3 timmar varje dag till en kostnad av ca 2 000 kr, är akademiker så jag betalar ca 1 500 kr skattade pengar till CSN varje månad, och för detta slit får jag ut ca 23 tkr efter skatt. Drar man av resorna och CSN lånet är jag nere på 19,5 tkr! Att jämföra med "FK, Aktivitetsersättning +föräldrapenning + barnbidrag +underhållsbidrag = 16500:- netto/månad." (OBS igen att jag inte ifrågasätter personers rätt till ersättningar från olika bidragssystem utan mera reflekterar över inkomstskillnader mellan de som arbetar och de som inte gör det!) Och då får man betänka att jag är en lyckligt lottad akademiker med hyfsad inkomst! Det får åtminstone mig att fundera på varför jag kliver upp fyra vissa mornar och kommer hel 19.30 vissa kvällar!

----------------

Jag skiter fullständigt när du går upp. ;)
Vissa har barn att försörja, och kom nu inte och säg att barn inte kostar. För med barn så behöver man större boende, = dyrare hyra. Kläder, mat, nöje, idrott, veckopeng, bla bla bla.. Det är väl inte mer än rätt att vi får runt 6.000:-/mån till barnen, eller?

P:S Jag går upp 02.50 varje morgon 6 dagar/veckan... Tidningsbud.
Jobbar sedan 2-skift på Volvo, Heltid.

Slår nog dina dagar med hästlängder..

Cya later, aligator! :)

Håller med CO.............! men problemet är att det är för låga löner /höga skatter för de välutbildade!

Lönespektrat i Sverige är ju sjukt komprimerat om man jämför med Tyskland eller England:mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.