25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Varför inte hela året?
De flesta arbetsplatser kan anpassa arbetstiden.
De flesta arbetsplatser kan anpassa arbetstiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag skulle vilja påstå att de flesta arbetsplatser inte kan anpassa arbetstiden.
Vilka syftar du på då? Syftar du på handel och tjänstesektorn så har de osvsett inte arbetstider som är optimerade för ledighet på önskad tid.
Nu upprepar sig diskussionen igen. Faktum är att man under vintertid (normaltid schmaltid) får mindre ljus som normal dagtidsarbetare, inte för att det är ljust färre timmar på dygnet, utan för att man har mindre ljus de timmar på dygnet man inte är på jobbet. Därför är det korkat. Att lösa ett korkat beslut med en jättestor förändring där all kontorstid skall förskjutas är ännu mer korkat, och praktiskt omöjligt. Givetvis bygger större delen av landet på att folk jobbar och är tillgängliga samtidigt. Och tillgången till ljus under vintern är vetenskapligt visat viktigt för många. Därför är koargumentet närmast löjligt.
Dessutom är det så att OM msn kan flexa en timme, så blir denna timme praktiskt två timmar ljus, om man slopar vintertiden. Så det blir ändå bättre att slopa ..
Dessutom är det så att OM msn kan flexa en timme, så blir denna timme praktiskt två timmar ljus, om man slopar vintertiden. Så det blir ändå bättre att slopa ..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Alla som verkligen vill kan nog.elpaco skrev:
Om de är tillräckligt duktiga och intressanta för arbetsgivaren att behålla.
Har själv jobbat på flera ställen där t.ex. "alla" jobbade 7 - 16, men jag gärna fick jobba 8 - 17 om jag ville, ifall det passade bättre med min dygnsrytm och mina kommunikationstider.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är t.ex. stor brist på sjuksköterskor så nog vill arbetsgivarna behålla dem men inte får de komma och gå som de vill ändå utan de jobbar på obekväma tider och på schema. Undrar hur det skulle fungera i skolan om lärarna kunde bestämma när de skulle börja och sluta utan hänsyn till elevernas behov. Bara för att ta ett par exempel på arbetsgrupper som inte får bestämma sina arbetstider själva oavsett hur gärna arbetsgivaren vill behålla dem.KnockOnWood skrev:
Men om det nu är så att folk vill gå upp en timme tidigare som många påstår så borde det väl gälla elever och patienter också.
I skolan skulle man även kunna lägga mer av arbetstiden som inte är undervisning tidigt på dagen.
I skolan skulle man även kunna lägga mer av arbetstiden som inte är undervisning tidigt på dagen.
Min fru är sjuksköterska, och alla som är anställda av hennes arbetsgivare har flextid, även nattpersonalen - det enda tidsomställningen gör är att de som jobbar omställningsnatten antingen jobbar 11:15 eller 9:15 solen lyser med sin frånvaro.BirgitS skrev:
Det är t.ex. stor brist på sjuksköterskor så nog vill arbetsgivarna behålla dem men inte får de komma och gå som de vill ändå utan de jobbar på obekväma tider och på schema. Undrar hur det skulle fungera i skolan om lärarna kunde bestämma när de skulle börja och sluta utan hänsyn till elevernas behov. Bara för att ta ett par exempel på arbetsgrupper som inte får bestämma sina arbetstider själva oavsett hur gärna arbetsgivaren vill behålla dem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Där är min uppfattning att morgontröttheten i stor del beror på när man går och lägger sig. Så det skulle möjligtvis bara skjuta på problemet något
Jo det har väl gjorts lite studier på det också. Så länge kompisarna har vanliga skoltider så funkar det nog. Men om man gör så generellt flyttar de sannolik bara på sömnen.BirgitS skrev:
Verkligen mer mån om kor än kontorsarbetare som inte kan anpassa sig till verkligheten.elpaco skrev:
Hur tror du att normaltiden är uträknad? någon som har på måfå sagt att nu skall klockan vara 12:00? Eller har det med var solen står?
Troligen har du flextid så att du själv kan avgöra när du vill arbeta!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Innan landet täcktes med det nutida järnvägsnätet hade varje större ort sin egen "normaltid".N nissenhj skrev:
Kl 12:00 var när solen stod högst på himlen = i söder.
Men med järnvägen, och de därtill hörande kommunikationstabellerna, visade det sig omöjligt att planera resor, tågmöten (alla banor var då enkelspåriga, så mötande tåg måste vänta in varandra) och annan tidsplanering, vilket krävde att man ersatte de lokala tiderna med en centralt bestämd "normaltid", som utgick från mitt i Sverige ungefär.
Och där var vi, och alla var glada (utom vissa politiker/byråkrater som ville krångla till det för oss andra) tills idén med sommartid föddes.
Och man skyllde på morgondagg, mjölkningstid och allt vad det var.
Vilket ändå hade fungerat bra i hundratals eller tusentals år.
Det är väl politikers och byråkraters livsuppgift; att krångla till livet för oss vanligt folk