Varför inte hela året?
De flesta arbetsplatser kan anpassa arbetstiden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att de flesta arbetsplatser inte kan anpassa arbetstiden.
 
Vilka syftar du på då? Syftar du på handel och tjänstesektorn så har de osvsett inte arbetstider som är optimerade för ledighet på önskad tid.
 
Nu upprepar sig diskussionen igen. Faktum är att man under vintertid (normaltid schmaltid) får mindre ljus som normal dagtidsarbetare, inte för att det är ljust färre timmar på dygnet, utan för att man har mindre ljus de timmar på dygnet man inte är på jobbet. Därför är det korkat. Att lösa ett korkat beslut med en jättestor förändring där all kontorstid skall förskjutas är ännu mer korkat, och praktiskt omöjligt. Givetvis bygger större delen av landet på att folk jobbar och är tillgängliga samtidigt. Och tillgången till ljus under vintern är vetenskapligt visat viktigt för många. Därför är koargumentet närmast löjligt.

Dessutom är det så att OM msn kan flexa en timme, så blir denna timme praktiskt två timmar ljus, om man slopar vintertiden. Så det blir ändå bättre att slopa ..
 
elpaco elpaco skrev:
För du lever väl inte i villfarelsen att de flesta kan bestämma bör de börjar och slutar?
Alla som verkligen vill kan nog.
Om de är tillräckligt duktiga och intressanta för arbetsgivaren att behålla.
Har själv jobbat på flera ställen där t.ex. "alla" jobbade 7 - 16, men jag gärna fick jobba 8 - 17 om jag ville, ifall det passade bättre med min dygnsrytm och mina kommunikationstider.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla som verkligen vill kan nog.
Om de är tillräckligt duktiga och intressanta för arbetsgivaren att behålla.
Det är t.ex. stor brist på sjuksköterskor så nog vill arbetsgivarna behålla dem men inte får de komma och gå som de vill ändå utan de jobbar på obekväma tider och på schema. Undrar hur det skulle fungera i skolan om lärarna kunde bestämma när de skulle börja och sluta utan hänsyn till elevernas behov. Bara för att ta ett par exempel på arbetsgrupper som inte får bestämma sina arbetstider själva oavsett hur gärna arbetsgivaren vill behålla dem.
 
Men om det nu är så att folk vill gå upp en timme tidigare som många påstår så borde det väl gälla elever och patienter också.
I skolan skulle man även kunna lägga mer av arbetstiden som inte är undervisning tidigt på dagen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller högstadieelever har det ju diskuterats att senarelägga deras tider, alltså motsatsen till sommartid, för att de skulle vara piggare när de kommer till skolan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är t.ex. stor brist på sjuksköterskor så nog vill arbetsgivarna behålla dem men inte får de komma och gå som de vill ändå utan de jobbar på obekväma tider och på schema. Undrar hur det skulle fungera i skolan om lärarna kunde bestämma när de skulle börja och sluta utan hänsyn till elevernas behov. Bara för att ta ett par exempel på arbetsgrupper som inte får bestämma sina arbetstider själva oavsett hur gärna arbetsgivaren vill behålla dem.
Min fru är sjuksköterska, och alla som är anställda av hennes arbetsgivare har flextid, även nattpersonalen - det enda tidsomställningen gör är att de som jobbar omställningsnatten antingen jobbar 11:15 eller 9:15 solen lyser med sin frånvaro.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Där är min uppfattning att morgontröttheten i stor del beror på när man går och lägger sig. Så det skulle möjligtvis bara skjuta på problemet något
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller högstadieelever har det ju diskuterats att senarelägga deras tider, alltså motsatsen till sommartid, för att de skulle vara piggare när de kommer till skolan.
Jo det har väl gjorts lite studier på det också. Så länge kompisarna har vanliga skoltider så funkar det nog. Men om man gör så generellt flyttar de sannolik bara på sömnen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast jag tror inte alla system har stöd för uppdateringar och att skicka ut tidszoner tyvärr.
Ntp och clock skew. Inga problem att lösa.
 
elpaco elpaco skrev:
Ok så det är bättre att anpassa landets klockor efter kor, än att ge oss vanliga kontorsarbetare mer ljus på kvällen? Dags att flytta inlägg till humortråden ..
Verkligen mer mån om kor än kontorsarbetare som inte kan anpassa sig till verkligheten.
Hur tror du att normaltiden är uträknad? någon som har på måfå sagt att nu skall klockan vara 12:00? Eller har det med var solen står?
Troligen har du flextid så att du själv kan avgöra när du vill arbeta!
 
hsd
Eller så är det flaxtid



Arbetsgivaren har en jäkla flax om han jobbar
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Hur tror du att normaltiden är uträknad? någon som har på måfå sagt att nu skall klockan vara 12:00? Eller har det med var solen står?
Innan landet täcktes med det nutida järnvägsnätet hade varje större ort sin egen "normaltid".
Kl 12:00 var när solen stod högst på himlen = i söder.
Men med järnvägen, och de därtill hörande kommunikationstabellerna, visade det sig omöjligt att planera resor, tågmöten (alla banor var då enkelspåriga, så mötande tåg måste vänta in varandra) och annan tidsplanering, vilket krävde att man ersatte de lokala tiderna med en centralt bestämd "normaltid", som utgick från mitt i Sverige ungefär.
Och där var vi, och alla var glada (utom vissa politiker/byråkrater som ville krångla till det för oss andra) tills idén med sommartid föddes.
Och man skyllde på morgondagg, mjölkningstid och allt vad det var.
Vilket ändå hade fungerat bra i hundratals eller tusentals år.
Det är väl politikers och byråkraters livsuppgift; att krångla till livet för oss vanligt folk :mad:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.