R Räknenisse skrev:
Precis det där är det som är din ekonomiska vinst i uppgörelsen. Och den är värd mycket mer än ev. ersättning för servitutsmarken.

Att få allt formellt skrivet på en annan plats är det som "befriar" marken där ledningen nu ligger juridiskt från all osäkerhet om i vilken mån en ny köpare kan disponera den fritt på enklaste och snabbaste sätt.
Att få rättigheterna på papper är moroten som ska ge dem viljan ta kostnad och arbete för att gräva om trots att det bara är för dig det finns någon vinst i att ledningen ligger på den andra platsen.

Om både du och C är intresserade av att få klara papper på ett snabbt och smidigt sätt så kommer ni att lösa det. Kom ihåg att skriva in något villkor om senaste datum för när ledningen ska vara flyttad och att det tydligt finns alla berörda fastigheters påskrift att alla anspråk på det gamla ledningsläget ges upp.
R Räknenisse skrev:
Precis det där är det som är din ekonomiska vinst i uppgörelsen. Och den är värd mycket mer än ev. ersättning för servitutsmarken.

Att få allt formellt skrivet på en annan plats är det som "befriar" marken där ledningen nu ligger juridiskt från all osäkerhet om i vilken mån en ny köpare kan disponera den fritt på enklaste och snabbaste sätt.
Att få rättigheterna på papper är moroten som ska ge dem viljan ta kostnad och arbete för att gräva om trots att det bara är för dig det finns någon vinst i att ledningen ligger på den andra platsen.

Om både du och C är intresserade av att få klara papper på ett snabbt och smidigt sätt så kommer ni att lösa det. Kom ihåg att skriva in något villkor om senaste datum för när ledningen ska vara flyttad och att det tydligt finns alla berörda fastigheters påskrift att alla anspråk på det gamla ledningsläget ges upp.
Ja, precis. Funderar på om man kan skriva in i avtalet att ägaren av min fastighet har rätten att inom fastigheten flytta vattenledningen, på egen bekostnad, när helst behagar. Då underlättar man det för framtida ägare utan att behöva gräva just nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
CsSons CsSons skrev:
Ja, precis. Funderar på om man kan skriva in i avtalet att ägaren av min fastighet har rätten att inom fastigheten flytta vattenledningen, på egen bekostnad, när helst behagar. Då underlättar man det för framtida ägare utan att behöva gräva just nu.
Servitut är snävt reglerat juridiskt. Om avtalet inte håller sig till vad som får regleras och gör det på rätt sätt så riskerar det att inte vara giltigt, eller anses som något annat än ett servitut.

Ska det skrivas något som går utanför enkla standardformuleringar bör du kolla upp det, med tanke på att det är ett så viktigt läge för dig att det avgör om det går att bygga ett nytt hus eller inte. Mitt stalltips är att inte skriva något som placerar servitutsrättigheterna på annat ställe än där de ska vara permanent placerade för framtiden.
 
  • Gilla
CsSons
  • Laddar…
CsSons CsSons skrev:
Ja, precis. Funderar på om man kan skriva in i avtalet att ägaren av min fastighet har rätten att inom fastigheten flytta vattenledningen, på egen bekostnad, när helst behagar. Då underlättar man det för framtida ägare utan att behöva gräva just nu.
Ja, det kan vara klokt. Man kan ju skriva servitutet som att det är lokaliserat till där man vill ha det, men att nuvarande ledning får ligga kvar där den gör tills härskande vill byta ut den, eller tjänande på egen bekostnad vill ersätta den. Och att en ny ledning oavsett vem som vill byta den ska läggas inom det utpekade servitutsområdet.

Då får ju båda parter rätt att flytta den.
 
  • Gilla
CsSons
  • Laddar…
Smarta idéer. Kanske så ska man inte krångla till det utan helt enkelt i avtalet skriva den framtida plats som är tänkt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan vara klokt. Man kan ju skriva servitutet som att det är lokaliserat till där man vill ha det, men att nuvarande ledning får ligga kvar där den gör tills härskande vill byta ut den, eller tjänande på egen bekostnad vill ersätta den. Och att en ny ledning oavsett vem som vill byta den ska läggas inom det utpekade servitutsområdet.

Då får ju båda parter rätt att flytta den.
Jag är lite fundersam till vad som skulle vara Bs motivation till att skriva på det avtalet.

Sen undrar jag om inte justering krävs av dragning även på angränsande tomt, ifall inte ledningen ska gå som ett U med (olämpligt?) snäva krökar inne på TS tomt efter omläggningen. (om jag uppfattat situationen rätt utan kartbild) Kanske inte så bra att lämna det öppet till en oklar tidpunkt som grannen kan bestämma godtyckligt?
Men saker hänger ju också lite på vad som "ändå behöver göras" i relation till Cs bygge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.