Det verkar som om vi inom kort får ett amorteringskrav i Sverige, där många kommer behöva amortera 2% på sina bolån. Många artiklar på nätet gör gällande att bankerna redan kräver amortering på bolån, och att ett amorteringskrav inte kommer påverka bostadspriserna.
Jag gjorde därför ett test och kollade vad jag skulle få låna på 2 banker om jag köpte nytt hus, och vad de ansåg att jag skulle amortera. Resultatet var att båda bankerna ansåg att jag med ett ungefärligt lånekrav på 73% skulle amortera mellan 600-800:- / månad. Lånet skulle då vara över 4 miljoner kronor.
För mig står det då klart att artiklarna om att bankerna redan kräver hög amortering är bullshit. Jag borde ha behövt amortera över 7'000 kronor istället för 700 kronor / månad. Nu amorterar jag redan mer än vad jag skulle tvingas göra, så för mig skulle det inte göra någon skillnad om jag köpte nytt.
Det intressanta i detta är vad som händer med bostadspriserna om amorteringskravet går igenom. Om du kan lägga över en miljon kontant när du köper ett hus i Stockholmsregionen (vilket många kan) så verkar det som att ex. SBAB inte alls tycker att man ska amortera. Går man upp till 2 miljoner kontant så vill dom inte att man ska amortera alls.