4 930 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Avluftning
Hej,
Jag har ett litet problem angående avluftningen till avloppet.
Dom tidigare ägarna har tog bort avluftningen när dom höll på at renovera (sabotera). >
Nu ska vi bygga ett badrum i vår takkupa och är i högsta grad i behov av avluftning.
Problemet är att om jag ska dra ett rör upp igenom taket innebär det en väldig massa jobb. Det jag funderat på är att gå ut i väggen istället. Där är det bara en vindskyddsskiva och träpanel. (Jag tror inte det kommer bli några problem med lukt där jag tänkt sätta den.)
Finns det någon "huv" att sätta i panelen som jag kan koppla in avloppsröret i?
Är det något för plåtis att tillverka eller finns det färdiga?
/
Ronny
Jag har ett litet problem angående avluftningen till avloppet.
Dom tidigare ägarna har tog bort avluftningen när dom höll på at renovera (sabotera). >
Nu ska vi bygga ett badrum i vår takkupa och är i högsta grad i behov av avluftning.
Problemet är att om jag ska dra ett rör upp igenom taket innebär det en väldig massa jobb. Det jag funderat på är att gå ut i väggen istället. Där är det bara en vindskyddsskiva och träpanel. (Jag tror inte det kommer bli några problem med lukt där jag tänkt sätta den.)
Finns det någon "huv" att sätta i panelen som jag kan koppla in avloppsröret i?
Är det något för plåtis att tillverka eller finns det färdiga?
/
Ronny
Inte genom väggen!Scrappy skrev:Hej,
Jag har ett litet problem angående avluftningen till avloppet.
Dom tidigare ägarna har tog bort avluftningen när dom höll på at renovera (sabotera). >
Nu ska vi bygga ett badrum i vår takkupa och är i högsta grad i behov av avluftning.
Problemet är att om jag ska dra ett rör upp igenom taket innebär det en väldig massa jobb. Det jag funderat på är att gå ut i väggen istället. Där är det bara en vindskyddsskiva och träpanel. (Jag tror inte det kommer bli några problem med lukt där jag tänkt sätta den.)
Finns det någon "huv" att sätta i panelen som jag kan koppla in avloppsröret i?
Är det något för plåtis att tillverka eller finns det färdiga?
/
Ronny
Tänk på lukten och var det finns fönster och uteluftsventiler.
Antingen ut genom tak eller med vakumventil.
/Patrik
Den bör placeras i varmt utrymme annars finns risk att den fryser och fastnar.Pasta skrev:
/Patrik[/quote]
Jag har haft min på vinden i 10 år utan problem. Den har en frigolit skyd på. kankse därför
Jag vet tvärr inte om man kan ha den med enskilt avlopp
En bekant har enskilt avlopp och en luftning (som tidigare bild) monterad på muggstolen, luktar ingenting och verkar fungera.
Vet dock inte vilken modell som sitter där.
Vet dock inte vilken modell som sitter där.
Har en vacuum vntil under diskbänken.
Funkar SKITBRA
Drog om min avluftning och drog den igenom taket. Var väl inga problem bara borra och skaffa tegelpanna med avluftningshål.
Att dra den igenom väggen är inte att rekommendera. Lukten letar sig in jag lovar.
Funkar SKITBRA
Drog om min avluftning och drog den igenom taket. Var väl inga problem bara borra och skaffa tegelpanna med avluftningshål.
Att dra den igenom väggen är inte att rekommendera. Lukten letar sig in jag lovar.
Klicka här för att svara
