Jag ska bygga ut huset och har fått beviljat bygglov men inte startbesked. Vid tekniskt samråd önskade kommunen bättre placering av imkanalens avluftning. Imkanalen ska gå från kök genom yttervägg och sedan förläggas i isolerad och skyddad imkanal under ett skärmtak över en källartrappa. Vid skärmtakets kant har jag föreslagit att helt sonika sätta en vägghuv i imkanalens ände.

Besiktningsman vid lokala sotaren som ska besiktiga imkanal till slutbeskedet ger lösningen godkänt men inte bygglovshandläggaren.

”I redovisat förslag mynnar imkanalen under skärmtaket och relativt nära fasaden.

Den placeringen innebär en risk att frånluften inte leds bort i fri luft, utan istället kan samlas under taket eller påverka fasad och takfot, samt i vissa fall återföras mot byggnaden.”

Jag behöver hjälp med tips. Att imkanalen skulle förses på 90 graders böj som skapade en skorsten skulle vara ett förslag men inte så vackert med skorsten som sticker ut från under ett skärmtak. Har du andra idéer hur jag ska kunna uppfylla handläggarens krav — alternativt argument för att kraven inte har stöd i BBR/Imkanal2022 och att min lösning är tillräcklig?

Tack!

Sotaren tittar såklart på brandkrav och rensbarhet, vilket i sig är bra.
Handläggaren har dessutom kraven på god inomhusluft och fuktkraven att beakta.
Ett utlopp från en imkanal som ligger för nära friskluftsintag är inte acceptabelt eftersom man får tillbaka störande lukt i huset.
Man ska också undvika att låta röret mynna så att det kan uppstå kondens på byggnadsdelar av trä.
Alternativ kan ju vara att ta friskluften från något annat ställe, men fuktproblematiken kvarstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.