11 526 läst ·
56 svar
12k läst
56 svar
avluftning via skorsten?
Håller med... men jag kommer ändå gå in i murstocken uppe på vinden så den "enda" jag tjänar är att slippa håltagningen i taket. Däremot måste ja ju bila upp murstocken, stoppa in ett rör, tätafixa så det blir bra uppe vid utloppet ur kanalen osv osv,.. så arbetsinsatsen är ju knappast mindre.
Problemet med håltagningen är att jag har ett lite smått speciellt tak. Det är ett gammalt lockplank tak med reglar cc120 och en diffutionsöppen duk spännt över reglarna. Det finns alltså inget fast slätt undertak direkt under duken vilket krånglar till det något.... går ju att klippa upp ett hål och peta in lite träbitar men.... känns jäkligt trist att behöva försvaga taktätningen när man har murstocken brevid med tomma pipor..
Att gå in i skorstenen känns ju iaf bara som att det är ett abc jobb. Knacka sig in till kanalen, peta in ett rör och mura igen. såvida det är funktionsmässigt OK och man inte väger in arbetsinsats så lutar det ju åt att göra så. Är enda risken att det skulle kunna eventuellt nån gång komma in nån lukt så är det ju en risk jag kan ta.
Det känns ju dock ganska rimligt att det sugs in luft från rökkanalen när man inte eldar då badrumsfläktarna är igång och nån står och lagar mat. Då sugs det ju in luft fråna alla ställen och murstocken är väll knappast den trögaste kanalen för luft att ta sig in genom... men det är väll inte värre än att man får stänga spjället under den tiden på året som man inte eldar..blir ju heller aldrig helt tätt men...
Det känns ju dock ganska rimligt att det sugs in luft från rökkanalen när man inte eldar då badrumsfläktarna är igång och nån står och lagar mat. Då sugs det ju in luft fråna alla ställen och murstocken är väll knappast den trögaste kanalen för luft att ta sig in genom... men det är väll inte värre än att man får stänga spjället under den tiden på året som man inte eldar..blir ju heller aldrig helt tätt men...
Ja, det kanske är den vägen du får gå. Var på skorsten (hur högt) kommer du gå in med röret?
I vårt fall så har vi en pipa som går ända ner i källaren där avloppet går. Så för oss blir det till att trycka upp ett rör från källaren, frågan är bara hur högt det behöver komma? Känns ju onödigt med längre rör än nödvändigt.
I vårt fall så har vi en pipa som går ända ner i källaren där avloppet går. Så för oss blir det till att trycka upp ett rör från källaren, frågan är bara hur högt det behöver komma? Känns ju onödigt med längre rör än nödvändigt.
Pipan jag tänkte använda går faktiskt hela vägen ner till källaren och det hade ju varit helt klart enklast att koppla på avloppet där eftersom det redan finns hål i murstocken i källaren. Detta är ok för minireningsverket antar jag
Men då får ja ju ingen avluftning för toaletten på övervåningen därav att jag tänkte dra upp ett rör från toaletten på övervåningen och in i murstocken på vinden typ 1.5 meter under takgenomföringen av murstocken nock och så ut jäms med toppen på murstocken. JAg har en huv på skorstenen och tänkte väll inte låta något rör sticka upp som syns... eller måste man det?
Men då får ja ju ingen avluftning för toaletten på övervåningen därav att jag tänkte dra upp ett rör från toaletten på övervåningen och in i murstocken på vinden typ 1.5 meter under takgenomföringen av murstocken nock och så ut jäms med toppen på murstocken. JAg har en huv på skorstenen och tänkte väll inte låta något rör sticka upp som syns... eller måste man det?
Vet faktiskt inte, kanske bäst att höra med sotaren?
Jag tänkte låta röret sluta någonstans i mitten av skorsten, 3-4 meter upp, typ mitt i huset. Kan det funka eller det kanske inte är bra med tanke på kondens?
Jag tänkte låta röret sluta någonstans i mitten av skorsten, 3-4 meter upp, typ mitt i huset. Kan det funka eller det kanske inte är bra med tanke på kondens?
Jag frågade avloppskonsulten som jag anlitade för att anlägga det nya avloppet och han menade på att avloppsgaserna är "aggressiva" så det är nog bra med rör hela vägen för säkerhetsskull vad kan sotarn ha för synpunketer annat än att det kommer lukta illa när han kommer och sotar skorstenen 
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Sätt en backventil inne på ett uppstick! Har jag och det funkar klockrent.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Varför då? Kan inte finnas nån anledning. Backventilen suger ju in och sen är det klart.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Förstår inte problemet. Jag har en sluten tank och avluftning via backventil i sovrummet. Inga problem.