murak
Jag har själv en F750 och när jag avluftade enligt videon ovan så kom det luft samt vatten trots att jag knappt hade 0,2 bars tryck i systemet. Så det låter konstigt att det inte kommer något trots att du har så högt tryck (är det inte runt 1 bar man ska ligga?)

Är ventilerna (luftningsventilerna) bytta av entreprenör sa du? I så fall hade jag hört av mej till dem och förklarat problemet, för det där låter inte ok.

Skriv gärna tillbaka hur det går!

Lycka till!
 
Kan nu informera er att allt återgått till det normala. Testade igår kväll efter att kört upp systemet till 2 bar men nej.
Har även lärt mig tidigare att systemet självjusterar om man släpper på för högt tryck. I morse var tryck tillbaka på 1,2 bar som är förinställt. Testade även att ventiler fungerade vilket de gjorde. Min slutsats, som amatör, är att en ventil hängt sig och inte öppnade trotts uppskruvad.

Allt gott
 
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
B Borgmästaren skrev:
Skulle igår serva min NIBE F750, installerad 2012.
Bytte filter och skulle som regelbundet avlufta.
Sett framifrån började jag avlufta den vänstra, av de nedre. Ingen luft och detsamma i nummer två. När jag skall avlufta den tredje, den till höger, händer inget - varken luft eller vatten. Testar avlufta uppe, ingen luft här heller. Testar iger med den nedre högra med samma resultat som innan.

Körde till idag för att se om något ändrades - inget utan samma fel kvarstår. Ingen felindikation på skärmen utan "grönavågen".

Vad kan vara fel? Vad göra eller är det bara att beställa service?
Skulle avlufta min F750 idag, lyckas endast avlufta dom nedre två ventilerna som är till höger, den ovanpå värmepumpen och den nedre till vänster så händer ingenting med när jag provar öppna ventilen.

Är det så enkelt att dessa två ventiler har hängt sig? Någon som har löst detta problemet?
 
Är det tillräckligt med vatten i värmesystemet?
 
J Josth skrev:
Är det tillräckligt med vatten i värmesystemet?
Yes, runt 0,9 bar.
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Skulle avlufta min F750 idag, lyckas endast avlufta dom nedre två ventilerna som är till höger, den ovanpå värmepumpen och den nedre till vänster så händer ingenting med när jag provar öppna ventilen.

Är det så enkelt att dessa två ventiler har hängt sig? Någon som har löst detta problemet?
Hur gick det? Jag har inget föde i avluftningen längst till vänster av de nedre. 1 bars tryck på manometern.
 
@Vispen74: Fick som svar från Nibe att detta är helt normalt och beror på växelventilens läge när man stänger av värmepumpen.
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
@Vispen74: Fick som svar från Nibe att detta är helt normalt och beror på växelventilens läge när man stänger av värmepumpen.
Aha, tack! Då är det bara att prova vid senare tillfälle igen då och se om det är annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.