19 277 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Avluftning NIBE F750
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Skulle igår serva min NIBE F750, installerad 2012.
Bytte filter och skulle som regelbundet avlufta.
Sett framifrån började jag avlufta den vänstra, av de nedre. Ingen luft och detsamma i nummer två. När jag skall avlufta den tredje, den till höger, händer inget - varken luft eller vatten. Testar avlufta uppe, ingen luft här heller. Testar iger med den nedre högra med samma resultat som innan.
Körde till idag för att se om något ändrades - inget utan samma fel kvarstår. Ingen felindikation på skärmen utan "grönavågen".
Vad kan vara fel? Vad göra eller är det bara att beställa service?
Bytte filter och skulle som regelbundet avlufta.
Sett framifrån började jag avlufta den vänstra, av de nedre. Ingen luft och detsamma i nummer två. När jag skall avlufta den tredje, den till höger, händer inget - varken luft eller vatten. Testar avlufta uppe, ingen luft här heller. Testar iger med den nedre högra med samma resultat som innan.
Körde till idag för att se om något ändrades - inget utan samma fel kvarstår. Ingen felindikation på skärmen utan "grönavågen".
Vad kan vara fel? Vad göra eller är det bara att beställa service?
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Har 1,2 bar - samma som jag haft tidigare. 3 våningar. Värmepump i botten.
Vad skall jag fylla till?
Vad skall jag fylla till?
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Fylled just till 2 bar - lite vatten. Tror ni det hjälper. Kollar lite senare.
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Nej fortfarande inget ur högra ventilen
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Översta har det kommit ur hela tiden
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Givetvis för att säkerställa att det är "fullt i systemet. Har kåk med 350 m2 slinga. Om det läcker någonstans så...
Knäpp?
Notera att regelbundet är en gång per år/halvår
Knäpp?
Notera att regelbundet är en gång per år/halvår
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Har bl a haft hantverkare som bytt ventiler som läckt efteråt. E.. var proffs. Jag litar bara på mig själv.
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Känns som en värdelös tråd då ingen tycks veta/vilja veta!
Inga rediga svar, Ursäkat R134a - gäller inte dig.
Ingen som kan något om NIBE F750?
Känns som jag ringer reparatör imorgon då det inte är OK om en av av 3 ventiler inte fungerar.
Återlopplar inte då jag inte fått lämplig respons - stänger tråden nu.
Inga rediga svar, Ursäkat R134a - gäller inte dig.
Ingen som kan något om NIBE F750?
Känns som jag ringer reparatör imorgon då det inte är OK om en av av 3 ventiler inte fungerar.
Återlopplar inte då jag inte fått lämplig respons - stänger tråden nu.
Jobbar med nibe dagligen, aldrig vart me om att det inte kommer något ur avluftarna. V nere är på ena sidan 3 vägs ventil, den i mitten luftar mantel i vv beredare, den till höger tar andra sidan av 3 vägaren, och den uppe på maskin, avluftar kondensorväxlaren.