Vi har en frånluftvärmepump kopplar till golvvärmare. Vill fråga om man gör avluftning från avluftningsventilen i värmepump, behöver man ändå lufta slingorna? Borde inte avluftningsventil avlufta hela klimatsystem (alla slingor)? Eller den ventilen bara för avluftning för värmepump?
Ok tack så mycket för info. Vi har ett rum som är runt 2 grader kallare därför tänkt på kanske behöver avluftning.
Då får du öka flödet på den slingan, finns det indikering så ska den gå ner tex ett sträck, blir då lite mer flöde och varmare. För att ge bra svar hur man ställer flödet, måste du ta ett foto på hela fördelarpaketet.M Mölnlycke villa skrev:
Tack så mycket! 🙏 I så fall har jag tänkt ta in en VVS eftersom vi har aldrig lufta slingorna. Sedan en annan fundering: den wirsbo termostaten i det rummet var från 90 talet tror jag, finns ingen indikation om den fungerar. Så min fråga är vad ska man göra först: ta in en El att kontrollera och byta termostaten först eller ta in en VVS att lufta slingorna först?
J jonaserik skrev:
Luft I slingan tro jag då inte. Är termostater å ställdon gammal så skulle då jag lägga krutet där. Å duktiga rörmontörer kan felsöka sådana grejer. Jag får då göra det......men nog får du kontakta elekriker om du vill det.
Vad för termostat, är den för att reglera ställdonet för det rummet. Så ta bort det och då är det full fart på slingan. Blir det varmare så kan det vara donet som inte fungerar som det ska ellertermosten. Då kan man byta plats på 2 don och se vad som händer.
PS donet har säker en stor mutter under sig och den gängas av,så får du donet i handen, inget vatten sprutar.
PS donet har säker en stor mutter under sig och den gängas av,så får du donet i handen, inget vatten sprutar.
Tack alla! Jag kommer gå vidare med den termostaten som reglerar ställdon och ställdonen.
Underbar forum här 👍😊👋
Underbar forum här 👍😊👋
Klicka här för att svara